طالبان: نوروز را تجلیل نخواهیم کرد اما مانع مردم نمی‌شویم

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۴ کد : ۸۷۵۶ دیگر رسانه‌ها
طالبان: نوروز را تجلیل نخواهیم کرد اما مانع مردم نمی‌شویم

تاریخ ایرانی: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که حکومت طالبان مانع برگزاری مراسم نوروز از سوی مردم نمی‌شود اما حکومت طالبان رسماً از نوروز تجلیل نخواهد کرد. به گفته او «هر مراسمی را که در اسلام نیست، ما تجلیل نمی‌کنیم.»

برخی از ساکنان شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ خواستار برگزاری جشن رسمی نوروز مانند سال‌های گذشته شده‌اند. شهر مزارشریف هر ساله روز اول حمل / فروردین میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر افغانستان برای جشن‌های نوروزی است.

در برخی روایت‌ها، بلخ را زادگاه جشن باستانی نوروز گفته‌اند. در دو دهه اخیر، جشن‌های نوروزی در بلخ هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شده و نوروز تعطیل رسمی بوده است.

بلخ در آغاز فصل بهار، زودتر سرسبز می‌شود، مردم به میان دشت‌های پر از گل‌های سرخ (شقایق) در اطراف شهر می‌روند و آغاز بهار را تجلیل می‌کنند.

هر سال صبح نوروز در افغانستان با برافراشتن پرچمی موسوم به «جهنده بالا» در صحن مسجد کبود، بارگاهی منسوب به حضرت علی، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم صدر اسلام با حضور مقام‌های دولتی و مردم از سراسر کشور آغاز می‌شود.

طالبان رسماً جشن روز اول سال، نوروز را منع نکرده است، اما نظراتی از سوی برخی مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان شنیده شده که عید نوروز را «غیراسلامی» دانسته‌اند. دو هفته قبل شفقنا خبر داد که مولوی محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگو و رئیس اطلاعات وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در گفت‌وگو با یک رسانه خصوصی گفته است: «ما در اسلام فقط دو عید داریم: عید خُرد و عید کلان. عید دیگری به نام نوروز در اسلام نیست. عید نوروز مختص به مجوسی‌ها است و ضرورت نمی‌بینم که نوروز را برگزار نماییم.»

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان درباره اینکه آیا سه روز تعطیلی نوروز در سال آینده حفظ خواهد شد یا نه؟ نیز گفته است، باید دید اداره کار و امور اجتماعی چه تصمیمی می‌گیرد، اما به احتمال زیاد این سه روز را تعطیلی اعلام نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مسئولان شهرداری مزارشریف از آمادگی‌ها برای پذیرایی مهمانانی که از ولایات دیگر به این شهر سفر می‌کنند، خبر می‌دهند. قدرت‌الله طارق، شهردار مزارشریف، گفت که تمامی آمادگی‌ها برای نوروز گرفته شده است. طارق اما در مورد برگزاری جشن رسمی نوروز چیزی نگفت.

شهردار بلخ تصریح کرد: مردم از تمام افغانستان برای تفریح و سیاحت به ولایت بلخ می‌آیند و ما برای پذیرایی مهمانان آمادگی‌های لازم را گرفته‌ایم، اما درباره برافراشتن جهنده چیزی نمی‌توانیم بگوییم؛ چون از سوی مقامات مرکزی برای ما تاکنون حکم نشده است. هرگاه دستوری رسید، با مردم شریک خواهیم ساخت.

بنا به گزارش‌های رسانه‌های محلی، شهرداری و مردم شهر مزارشریف به پاکسازی شهر پرداخته‌اند، اما هنوز کسی نمی‌داند که روز دوشنبه، مراسم نوروز مانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد یا نه. در دو سال اخیر، به دلیل شیوع کرونا مراسم جشن روز نوروز بدون حضور جمعیت برگزار شد.

با تسلط طالبان بر شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ که اولین دوره حکومت این گروه در افغانستان بود، تجلیل از نوروز بدعت نام گرفت و مردم از برگزاری آن منع شدند. طالبان در آن زمان به مردم دستور داد که کلمه نوروز را به زبان نیاورند و از روز آغاز بهار با نام روز اول سال یا جشن دهقان، یاد کنند.

اما به گفته صالح محمد خلیق، شاعر و نویسنده اهل بلخ «هرچند طالبان حتی به مردم اخطار داد که هیچیک از نمادهای نوروز را در خانه‌هایشان یا در شهر ایجاد نکنند، اما در هر سه سال حکومت طالبان در بلخ، مردم بدون حضور مقام‌های دولت طالبان، مراسم برافراشتن درفش نوروز را انجام دادند.»

او به ایندیپندنت فارسی در مورد تجلیل از نوروز امسال گفت: «هرچند طالبان در سراسر کشور تبلیغ کرده که نوروز حرام است و هیچکس اجازه برگزاری آن را ندارد، اما نمادهای نوروز که همانا چراغانی شهر، رنگ سفید زدن به تنه درختان، پاکسازی مزارشریف در شهر به چشم می‌خورند.»

او گفت: «قرار است در هفته اول نوروز، با حمایت مقام‌های محلی طالبان جشنواره شعر نیز در بلخ برگزار شود.» جشنواره شعر یا به قول طالبان مجلس مشاعره، چیزی بود که طالبان در دوره اول حکومتشان نیز هرچند نوروز را قبول نداشتند اما در بلخ برگزار می‌کردند.

صالح محمد خلیق افزود: «با وصف چالش‌های اقتصادی و نابسامانی‌های عمومی، مردم کماکان در شهر برای تجلیل از نوروز خرید می‌کنند و آماده می‌شوند.»

عبدالجاوید قرین، یکی از ساکنان روستای لغمانی مرکز پروان، در مصاحبه با روزنامه ۸ صبح گفت که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌تواند نوروز را درست تجلیل کند و افزود هرچند ظاهراً تجلیل از این روز از سوی حکومت منع شده، اما برای به جا آوردن رسم، با هدف خریداری میوه خشک و تهیه هفت میوه به بازار آمده است.

ازمری امیری، فروشنده میوه در شهر چاریکار هم گفت با آنکه در سال‌های پیشین با نزدیک شدن نوروز ۴۰۰ تا ۵۰۰ بسته سیب را به فروش می‌رساند، اما امسال این رقم به ۵۰ بسته رسیده است. ازمری افزود: «تمام مردم آواره و پریشان شده‌اند، پول از کجا که میوه تازه خریداری کنند. از صبح آمده‌ام، اما تا ساعت ۱۱ چیزی نفروخته‌ام و دست سر دست نشسته‌ام. خرید مردم خیلی کم شده است.»

دویچه‌وله دری نیز به نقل جمیله شریفی، یکی از جوانان شهر مزارشریف نوشته که جدا از اینکه طالبان به این مراسم اجازه برگزاری می‌دهند یا نه، مردم مانند گذشته شور و شوق برگزاری این جشن را ندارند: «متاسفانه امسال انگیزه، شوق، زمینه و فرصت خوبی برای جشن گرفتن نیست. طالبان خوشی‌ها را از مردم گرفته‌اند و برای زنان محدودیت وضع کرده‌اند، اما ما در خانه خود سال نو را تجلیل می‌کنیم.»

نوروز از سوی مجمع عمومی ملل متحد در سال ۱۳۸۸ به عنوان یک جشن جهانی به رسمیت شناخته شد و پس از آن این جشن به صورت مشترک توسط شماری از کشورهای منطقه با حضور ایران، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد. افغانستان نیز در گذشته میزبان این جشن با حضور مقام‌های کشورهای منطقه بوده است.

کلید واژه ها: نوروز طالبان افغانستان


نظر شما :