گپ‌وگفت فرخ نگهدار با هوشنگ ابتهاج

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۴ کد : ۸۸۰۹ وقایع اتفاقیه برگزیده‌ها
هوشنگ ابتهاج به خاتمی چه پیغامی داد؟/ مجادله هوشنگ ابتهاج با کیانوری پس از توقیف آیندگان/ شعری که هوشنگ ابتهاج چند روز پس از انقلاب سرود
گپ‌وگفت فرخ نگهدار با هوشنگ ابتهاج

تاریخ ایرانی: گپ‌وگفت صمیمی فرخ نگهدار، رهبر سابق سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) با هوشنگ ابتهاج (ه.‌الف. سایه) که در ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ در کلن آلمان انجام شده و نگهدار یک روز پس از درگذشت این شاعر معاصر منتشر کرده است.

فرخ نگهدار در یادداشتی «سایه» را اعجاز قرن نامیده و نوشته است: «او همان حافظ عصر ماست؛ نه فقط در زیبایی ورز دادن واژه‌ها، در چندلایگی و غنای در معنا و در وسعت دید، بلکه بی‌کرانگی و مشتاقانش. سایه کسی بود که در تمام این دهه‌های دشوار، قدرت آن را داشت که ایرانیان را، از هر رنگی و عقیدتی، از پیر و برنا، از زن و مرد، زیر یک سقف کنار هم بنشاند.»

به نوشته نگهدار‌ «سایه در تمام عمر بر همان عهدی ماند که در آغاز نوجوانی با رفقای خود بسته بود. او از آغاز همراه و همراز و هموند حزب توده ایران شد. او هرگز و هیچ‌گاه به عهدی که با زنده‌یاد مرتضی کیوان بسته بود پشت نکرد. وجود سایه می‌گفت «مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم، هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم». برگ برگ زندگی او مشحون است از وفاداری بی‌خدشه به آرمان سوسیالیسم؛ آرمانی که در آغاز راه برگزید. کس نشنید از زبان سایه شرمساری و سرافکندگی را. هرگز و هیچگاه.

زمانی از او پرسیدم آیا فروپاشی اتحاد شوروی خدشه‌‌ای در افکار شما پدید نیاورده. او نسخه‌‌ای از شعر به تازگی سروده‌‌اش را از طاقچه برداشت و خواند:
امروز نه آغاز و نه فرجام جهان است
ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است
گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری
دانی که رسیدن هنر گام زمان است
و تکرار کرد: ناکامی اولین تلاش، انقلاب اکتبر – در مقابل عظمت و بغرنجی برپایی جهانی عاری از ستم و استثمار و جنگ – اصلا اتفاق غریبی نیست.»

این بخش‌هایی از ۳۸ دقیقه گپ‌وگفت ضبط‌ شده نگهدار با ابتهاج به انتخاب «تاریخ ایرانی» است که متن کامل آن در یوتیوب منتشر شده است:

کلید واژه ها: هوشنگ ابتهاج فرخ نگهدار کانون نویسندگان خاتمی


نظر شما :