ناصر تکمیل‌همایون درگذشت

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۵ کد : ۸۸۳۷ دیگر رسانه‌ها
ناصر تکمیل‌همایون درگذشت

ناصر تکمیل‌همایون، جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار در پی ایست قلبی و در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

فرزند ناصر تکمیل‌همایون با تائید این خبر به ایسنا گفت: این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار صبح امروز ۲۵ آبان‌ماه درگذشته و احتمالا مراسم خاکسپاری او در روز جمعه ۲۷ آبان‌ماه در قزوین برگزار می‌شود.

ناصر تکمیل‌همایون متولد ۱۳۱۵ در قزوین بود. او دورهٔ کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دورهٔ دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد.

از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ ایران در یک نگاه»، «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» اشاره کرد.

از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار اخیراً اثری با عنوان «مصدق در دورهٔ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانهٔ رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمد.

او در روزهای اخیر در پی ایست قلبی در بیمارستان طالقانی تهران بستری شده بود.

خبرگزاری ایرنا نوشته مراسم وداع با تکمیل‌همایون ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار می‌شود و پیکر این استاد صبح جمعه از عالی‌قاپو در قزوین تشییع خواهد شد و بنا به وصیت خودش در قزوین و در کنار مادرش به خاک سپرده می‌شود.

در همین باره بخوانید:

بزرگداشت تکمیل‌همایون؛ سپاس از مورخ جامعه‌شناس

کلید واژه ها: تکمیل همایون


نظر شما :