گفت‌وگویی منتشر نشده از عزت‌الله سحابی: ما آزادی مذهب را قبول داریم

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۹ کد : ۸۸۶ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: یکی از سایت‌های خارج از کشور گفت‌وگویی با عزت‌الله سحابی را برای اولین بار منتشر کرده که در آن وی درباره مفهوم ملی- مذهبی گفته است: «امروز خیلی صحبت هست که چرا؟ (ملی- مذهبی)‌‌ همان ملی‌اش را حفظ کنید و دیگر مذهبی‌اش را برای چه ذکر می‌کنید؟ ولی ما عمداً روی این مسئله مذهبی بسیار تاکید داریم. البته معتقد به آزادی مذهبیم، آزادی مذهب را صد در صد قبول داریم؛ هر کسی می‌تواند هر عقیده و هر مذهبی را داشته باشد. ولی وجود مذهب در صحنه عمومی موجب وحدت جامعه است، یعنی پیوند بین افراد در جامعه را ممکن و محتمل‌تر می‌کند و همچنین بین افراد و خود جامعه و دولت و حکومت، این مذهب پل ارتباطی مناسبی برقرار می‌کند.

 

ما روی همین مسئله مذهب یک مقدار تأکید داریم. این هم باز تازه نیست، از سال۱۳۴۰ ما بر این مساله تاکید داشتیم. ما گفتیم که مذهبی‌ها هم حق دارند برای خودشان حزب داشته باشند. در عمومیات ملی با جبهه ملی و سایر احزاب شریک هستند، همکاری هم می‌کنند. هیچ وقت هم چوب لای چرخ نمی‌گذارند ولیکن در درون خودشان می‌توانند تشکیلات مذهبی خودشان را داشته باشند بدون اینکه باور مذهبی خود را بر جامعه تحمیل کنند. هیچ هم نمی‌خواهند که این چیزهای مذهبی را هم به جامعه تحمیل کنند... ما معتقد به تحمیل نیستیم حتی در قانون‌گذاری‌ها هم باز ما تابع اکثریت هستیم؛ اگر نظر ما که مذهبی هستیم، در یک مورد و امر خاص (مثلاً در مورد زنان) اکثریت آورد ما این را در جامعه اجرا می‌کنیم ولی اگر رای اکثریت نیاورد ما تسلیم رأی اکثریت هستیم.»

 

سحابی درباره حقوق زنان هم گفت: «حقوق زنان به نظر من حقوق خاصی نیست. زنان هم مثل مردان، مانند همه شهروندان واجد حقوقی برابر و قانونی هستند؛‌‌ همان حقوقی که مردان دارند، زنان هم باید داشته باشند و دارند. حالا یک جاهایی که تناقض پیدا می‌شود و یا ممکن هست برخورد پیدا بشود با افکار دینی در مورد زنان و در واقع در‌‌ همان افکار دینی هم راه‌های برون رفت از این تناقض وجود دارد. شاید مثلاً در شرایط اسلام حق طلاق را مرد دارد، زن ندارد. ولی امروز می‌بینیم در همین جمهوری اسلامی این را حل کردند به عنوان شروط ضمن عقد. همیشه عقد نکاح، شروط ضمن عقد را می‌گویند که اگر فرد قبول نداشته باشد، آن شروط انجام نمی‌شوند.»

 

کلید واژه ها: عزت الله سحابی


نظر شما :