پرونده «کلاه‌ پهلوی» با سانسور بسته شد

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۰ کد : ۳۷۰۰ از دیگر رسانه‌ها
سید ضیاءالدین دری که امروز - جمعه ۱۰ آبان ماه - فینال سریالش را به روی آنتن می‌برد، از مخاطبانی که «کلاه پهلوی» را دنبال کردند تشکر کرد و همچنین گلایه‌هایی را از آن‌هایی که به هر نحوی سعی کردند به سریالش اهانت کنند، عنوان کرد.

 

دری در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری ایسنا داشت، توضیح داد: ما نمی‌توانستیم سریال «کلاه پهلوی» را هر شب پخش کنیم؛ چرا که سریال‌های هفتگی نباید اعتبارشان از بین برود. بنده خودم به عنوان کارگردان تا روز گذشته مشغول کار بودم تا قسمت آخر را برای بینندگان آماده کنم.

 

وی در خصوص زود به اتمام رسیدن سریال «کلاه پهلوی» اینگونه پاسخ داد: به هر حال با حذفیاتی که این سریال با آن مواجه شد زود‌تر از وقتش به اتمام می‌رسد؛ ضمن اینکه قسمت آخر «کلاه پهلوی» ۷۰ دقیقه است، اما با حذفیاتی که به آن خورد می‌توانست ۵۸ قسمت باشد. دری گفت: این هفته، پرونده «کلاه پهلوی» بسته می‌شود و دشمنان خوشحال می‌شوند.

 

او با اشاره به استقبال از سریال «کلاه پهلوی» طی مدتی که به روی آنتن رفته است، یادآور شد: سلایق مختلف است، اما متأسفانه ما با رسانه‌ها در وضعیت خوبی قرار نداریم و در واقع رسانه‌ها می‌خواهند برای مردم تعیین تکلیف کنند و این نیت فقط به کار دیگران خسارت می‌زند؛ ضمن اینکه به روح کار هم لطمه وارد می‌کند.

 

دری با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در سایت‌های مختلف از سریال «کلاه پهلوی» گذاشته شد، یادآور شد: در هر سایتی که توانستند برای سریال «کلاه پهلوی» نظرسنجی گذاشتند و در واقع یک عده افراد مشخص وارد شدند و با یکسری جملات سخیف و موضع‌گیری‌های بد به سریال ما اهانت کردند و جالب است که هر نظرسنجی که در سایت‌ها گذاشته می‌شد، بعد از اینکه شکست می‌خوردند و می‌دیدند که مردم از این سریال همچنان استقبال می‌کنند سریعا نظرسنجی‌هایشان را جمع می‌کردند.

 

وی سپس با اشاره به سایت نظرسنجی سریال «کلاه پهلوی» توضیح داد: سایتی که خودمان برای سریال جهت نظرسنجی گذاشته‌ایم یک سایت بسیار صادق و صریح است و حتی بیشتر، نظرات افرادی که به این سریال فحش دادند و توهین کردند بجز حرف‌های رکیکشان را ثبت کرده‌ایم و تمام آن‌ها را منعکس کرده‌ایم؛ چرا که اصلا برایمان مهم نبود به دلیل اینکه «کلاه پهلوی» برای مواجه شدن با افکار عمومی ساخته شد.

 

این کارگردان در خصوص بی‌احترامی‌هایی که به سریالش شده است، اظهار کرد: طی مدتی که سریال «کلاه پهلوی» به روی آنتن رفت، این همه بی‌احترامی و دهن‌کجی به سریالمان کردند که هیچ‌کدام قالب نقد را نداشت و من حسرت به دل ماندم که یک نقد منطقی و منصفانه انجام شود.

 

وی تصریح کرد: شاید «کلاه پهلوی» به ظاهر یک سریال بسیار ساده‌ای باشد. حتی به قدری ساده به نظر برسد که هر فیلمسازی که تاکنون دو فیلم ساخته وسوسه شود و بگوید دری که کاری نکرده است، اما واقعا این مجموعه این‌طور نیست. من دری یک سریال تاریخی را با انواع کارشکنی‌ها ساختم. بنده برای این سریال ۱۲ سال عمر گذاشتم و در هزار جلسه آن را به سرانجام رساندم و در ‌‌نهایت راندمان کارم بالا‌تر از حد متعارف شد. در حال حاضر خیلی‌ها اعتقادشان بر این است و مدام می‌گویند ساخت سریال «کلاه پهلوی» خیلی طول کشید اما جا دارد توضیحاتی را ارائه دهم و بگویم ۸۵ درصد از این سریال به شکل نگاتیو و به شیوه‌ای کاملا کلاسیک ساخته شد و فقط ۱۵ درصد آن با دوربین‌های دیجیتال گرفته شد.

 

دری در ادامه با بیان اینکه وقفه‌هایی که در «کلاه پهلوی» افتاد وقفه‌های مالی بود، اینگونه مطرح کرد: خواسته‌های من دری در سریال «کلاه پهلوی» در حد خواسته‌ها و بضاعت سینمای معمول ایران بود، نه در حد فیلم‌های فاخر ایرانی، یعنی آنچه که در کف تولید است؛ بر این اساس جا دارد بگویم وقفه‌هایی که در ساخت این سریال افتاد، فقط وقفه‌های مالی بود. حتی همین حالا هم بازیگران، تهیه‌کننده و من کارگردان از این پروژه طلب داریم و حقوق‌هایمان را کامل نگرفته‌ایم. حالا برخی‌ها می‌گویند «کلاه پهلوی» هفت سال طول کشید در حالی که این سریال قانونا باید در چهار سال آماده می‌شد که همین هم شد.

 

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نقدهایی که در خصوص نمایش صریح و مستقیم برخی روابط غیراخلاقی در برخی صحنه‌های «کلاه پهلوی»‌ شده بود، توضیح داد: من کارگردان باید بگویم که در «کلاه پهلوی» چنین مسائلی را اشاعه ندادم، چرا که اگر می‌خواستم این کار را انجام بدهم بلد بودم که چطور از خانم‌ها پلان بگیرم که اشاعه بشود. موضوع سریال «کلاه پهلوی» اقتضای این را داشت که ما برخی مسائل را بر اساس ضوابط سیمای جمهوری اسلامی نشان بدهیم و آنچه که نشان داده شد از زیر نظرِ نه تنها مسؤولان پخش، بلکه عدهٔ کثیری از مسؤولان سازمان صدا‌و‌سیما عبور کرده است؛ البته در میان آن‌ها هم ممکن است چند تنی با برخی نکات مخالف بوده باشند ولی رسانه ملی محل تضارب آراء و طرح دیدگا‌ه‌های مختلف است و نوع ممیزی و سانسور‌ها در حدی است که معیارهای کلان نظام را صیانت می‌کند؛ لذا چنانچه به آن مرز از طرح مطالب حساس برسیم که در حد تحمل رسانه ملی باشد، ممیزی‌ها به حداقل می‌رسد و همه باید به این موضوع در رسانه ملی افتخار کنند.

 

دری در ادامه سخنانش بیان کرد: متأسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند قرار است از فردا همه، مثل «کلاه پهلوی» لباس بپوشند در حالی که اصلا چنین قراری نیست. «کلاه پهلوی» یک سریال تاریخی است که پیام‌های محتوایی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی دارد. پس ما باید چگونه در کار‌هایمان نشان دهیم که در آن زمان فرهنگ غرب وارد کشورمان شده بود؟ ما در سریالمان تبلیغ بی‌حجابی را نکرده‌ایم، بلکه واقعیت‌های آن زمان را نشان داده‌ایم. گاهی اوقات حرف‌هایی می‌زنند که به قول معروف خر از تعجب از نردبام بالا می‌رود.

 

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» که این هفته سریالش تمام می‌شود، گفت: باز هم خدا را شکر می‌کنم. شاید حکمتی در تمام اتفاقی که افتاده است، باشد. باید بگویم که تنها کارگردانی هستم که بعد از هفت‌، هشت کاری که انجام دادم، فقط دوتای آن‌ها مربوط به بعد از انقلاب می‌شد بلکه مابقی کار‌هایم مربوط به دوره پیش از انقلاب می‌شد و پای این قضیه هم ایستاده‌ام؛ چرا که ممکن است خیلی‌ها حاضر نباشند راجع‌ به گذشتهٔ پیش از انقلاب فیلم و سریال بسازند.

 

دری در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا خاطرنشان کرد: لازم است این مطلب را هم خطاب به آن‌هایی که می‌گویند «کلاه پهلوی» کش آمده است، ذکر کنم. من از آن‌هایی که این حرف را زدند، دعوت می‌کنم که فقط یک سکانس معادل «کلاه پهلوی» را بنویسند و در ‌‌نهایت اگر همان‌هایی که کار من را قبول کردند، کار آن افراد را هم قبول کنند، شخصا استعفایم را می‌نویسم و می‌گویم من دری شکست خوردم و دیگر کار نمی‌کنم چرا که عده‌ای سعی دارند به طور کلی مرا از دایره کار بیرون کنند در حالی که من با خدا معامله می‌کنم و زهدفروشی هم نمی‌کنم.

کلید واژه ها: کلاه پهلوی ضیاءالدین دری


نظر شما :