موسوی لاری: وزانت مجلس اول را هیچ مجلسی نداشت

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۹۳۱ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سیدعبدالواحد موسوی لاری در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نماینده بود؛ دوره‌ای که در آن، زمزمه‌های نظارت استصوابی آغاز و کمی بعد اجرا شد. موسوی لاری که از جناح معترض به نحوه رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای مجلس چهارم بود، ده سال بعد در ساختمان بلند خیابان فاطمی مسوول برگزاری انتخابات بود و جالب آنکه انتخابات مجلس هفتم را که برگزار کرد، با اعتراض مواجه شد. وزیر کشور دوره اصلاحات در گفت‌وگویی با ماهنامه "نسیم بیداری"، خط امام را جریان خوش‌نامی دانست که گفتمان آن احترام به رای مردم، عدالت‌خواهی منطقی و کار‌شناسانه است. گزیده‌هایی از گفت‌وگوی موسوی لاری در پی می‌آید:

 

* وقتی نتیجه انتخابات مجلس سوم در تهران روشن شد، شورای نگهبان شروع کرد به مشکل تراشی، چون نتیجه انتخابات را نمی‌پسندید. ۲۷ نفر در تهران از جریان چپ یا خط امام یا اصلاح‌طلب رای آوردند و ۳ نفر از جریان اصولگرا که اتفاق عجیبی بود. شورای نگهبان دنبال آن بود که نتایج را مخدوش اعلام کند، اما با حکمیت امام، نهایتا صحت انتخابات تائید شد.

 

* در پایان همین مجلس (سوم)، که امام هم از دنیا رفته بود و پشتوانه‌ای که این جریان فکری داشت دیگر در میان نبود، شورای نگهبان نظارت را به معنای نظارت استصوابی تفسیر کرد. در اواخر سال ۶۹ و اوایل سال ۷۰، این تفسیر شد مبنایی برای برخورد با جریان‌هایی که به عنوان جریان خط امام یا اصلاح‌طلب می‌شناسیم. ۴۴ نفر از نمایندگان مجلس سوم و همین طور ده‌ها نفر از افرادی که مرتبط با جریان خط امام بودند، در سراسر کشور ردصلاحیت شدند.

 

* جریان خط امام جریان خوش‌نامی است؛ از بدو شکل‌گیری تا امروز هم که جریان خط امام را با نام اصلاح‌طلب می‌شناسیم، اگر یک فضای عادی و معمولی در جامعه باشد، این‌ها اکثریت هستند.

 

* یکی از شاخص‌ترین کارهای مجلس سوم، تدوین برنامه اول توسعه است. به دلیل جنگ، در دوران هست ساله پس از انقلاب موفق نبودیم برنامه توسعه داشته باشیم.

 

* ویژگی مهم دوره اول که تکرار نشد، این بود که مجلس برآیند گرایش‌های مختلف جامعه بود. وزانت مجلس اول را هیچ مجلسی نداشت.

 

کلید واژه ها: موسوی لاری مجلس اول


نظر شما :