مجتهدزاده: اثبات نام خلیج فارس نیاز به بازخوانی اسناد ندارد

۱۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۰۰۹ از دیگر رسانه‌ها
پیروز مجتهدزاده در بازدید از کتابخانه مجلس اظهار داشت که اثبات نام خلیج فارس دیگر نیازی به رونمایی اسناد و مدارک و انتشار اطلس‌های قدیمی حوزه خلیج فارس ندارد.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهشی یونوسویج لندن در دیدار با رسول جعفریان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی کتاب اطلس شیعه آن را یک اثر ماندگار، خواندنی و کاربردی توصیف نمود.

 

مجتهدزاده ضمن بررسی نقشه‌های خلاقانه این اثر، آن را یک راهنمایی گویا و نوین برای مخاطبین حوزه اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی شمرد که می‌تواند اطلاعات جامع و مانعی به شکل تصویری و ترسیمی به مخاطبین عام و متخصصین ارائه دهد.

 

در این دیدار رسول جعفریان با پرفسور مجتهدزاده در خصوص مسائل جاری خلیج فارس و بحرین و جزایر سه‌گانه و اثبات حقانیت حاکمیت ایران در خلیج فارس با توجه به اسناد مدارک موجود در آرشیوهای هسته به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. این استاد جغرافیای سیاسی تأکید کرد که برای اثبات اینکه خلیج‌فارس متعلق به ایرانیان است دیگر نیازی نیست به متون و نقشه‌ها و اسناد قدیمی استناد نماییم و اطلسی از نقشه‌های قدیمی جمع‌آوری کنیم و انتشار دهیم، زیرا توضیح واضحات است و در این شکی نیست که خلیج‌ همیشه فارس است.

 

وی همچنین اشاره کرد که درگیر و دار اثبات نام خلیج فارس، جریانی فکری افراطی‌ هم وجود دارد که نمی‌توان چندان نظر مساعدی به آن داشت. این پژوهشگر و نویسنده آثار متعدد در حوزه خلیج فارس تاکید کرد همانطور که سازمان ملل متحد اندیشه‌ «پان» را در سراسر کره زمین مردود دانسته و آن را جزء مکتب ‌نژادپرستی تلقی نموده است، ایشان نیز هر نوع افراطی‌گری و هیاهوی بی‌ثمر را در ایران‌گرایی صرف، ‌‌نهایت به ضرر ایران و ایرانی در حفظ مرزهای جغرافیایی کشور دانست.

 

در این جلسه رسول جعفریان نیز به نامه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی در دوران پیش از انقلاب و تأکید این مرجع عالی‌قدر به سودمندی حضور روحانیون در تثبیت و حفظ مرزهای ایران اشاره نمود.

 

مجتهدزاده در این دیدار تأکید کرد که اسامی جغرافیایی قابل تغییر نیستند وگرنه در دنیا سنگ روی سنگ بند نمی‌شد و به همین دلیل در سازمان ملل متحد تشکیلاتی ایجاد شده که سالیانه اسامی جغرافیایی مهم از جمله خود واژه خلیج‌فارس را به صورت مرتب و تک تک به صورت لیستی منتشر می‌سازند. در این خصوص ایشان اشاره کردند که اسامی جغرافیایی نه به دلایل نژادی، سیاسی، و... بلکه فقط به دلیل فرهنگ آن منطقه قابل تثبیت‌اند و بس.

 

رسول جعفریان نیز ضمن تشریح اوضاع تاریخی ایران و وسعت و گستره حضور و فعالیت ایرانیان و سایر پارسی‌نویسان در قرون پیش از این در جهان- که روزگاری تا ابتدای قرن نهم هجری زبان رسمی امپراطور عثمانی نیز محسوب می‌شد- و تضعیف کنونی آن احساس نگرانی نمود.

 

در این دیدار دکتر پیروز مجتهدزاده ضمن بازدید از آثار کمیاب و خطی و آثار سندی کتابخانه مجلس از حضور کم‌رنگ اساتید و دانشجویان در این نوع مراکز اسنادی و آرشیوی ذی‌قیمت و معتبر ایران انتقاد کرد.

 

 این پژوهشگر و استاد جغرافیای سیاسی تأکید کرد: یک کشور را باید دانشگاه‌های آن بسازند و از آنجایی که ردپای دانشجویان و اساتید در مراکز آرشیو علم دیده نمی‌شود و یا کمتر دیده می‌شود نشان می‌دهد که کار پژوهشی بنیادی صورت نمی‌پذیرد، و رفته‌رفته کار تولید علم نیز رو به زوال خواهد رفت. وی تاکید کرد کشورسازی بدون ملت‌سازی و تربیت صحیح مردم آن کشور، حاصل چندانی در بر نخواهد داشت.

 

 

منبع: سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

کلید واژه ها: خلیج فارس مجتهدزاده


نظر شما :