بازی آمریکایی کودتای ۲۸ مرداد به بازار آمد

۱۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۰۱۲ از دیگر رسانه‌ها
یک بازی کامپیوتری جدید به نام «گربه و کودتا» که با حال و هوای حوادث مربوط به دوران محمد مصدق طراحی شده از روز شانزدهم ماه ژوئن مصادف با تولد این نخست وزیر محبوب ایران به بازار عرضه شد.

 

به گزارش کریستین دیسی از رادیو اروپای آزاد، در این بازی گربه‌ای که شخصیت اصلی است در ماجراهای مربوط به دوران محمد مصدق درگیر شده و به این وسیله فراز و نشیب‌های زندگی او بازگویی می‌شود. حوادث از زمان مرگ دکتر مصدق در بازداشت خانگی آغاز شده و به عقب بازمی گردد و حوادث کودتای ۲۸ مرداد را که با حمایت دولت آمریکا علیه دولت مصدق انجام شد مرور می‌کند.

 

طرح اولیه این بازی توسط پیتر برینسون از اساتید دانشگاه کالیفرنیا تنظیم شده است. وی در همکاری با کوروش والانژاد مدیر هنری یک شرکت بازی‌های کامپیوتری و تعدادی از دانشجویان خود نسخه‌های اولیه این بازی را تهیه کرده است.

 


 

پیتر برینسون می‌گوید هدف وی طراحی یک بازی کامپیوتری جذاب بر بستر حوادث سیاسی مهم اما بدون ارزش‌گذاری به خشونت بوده است. به گفته وی بازگویی حوادث دوران مصدق برای هر کسی که در این بازی شرکت کند چه ایرانی و چه آمریکایی، این سئوال را مطرح خواهد کرد که آیا طرفدار و یا مخالف مصدق است.

 

پیتر برینسون با اشاره به دخالت آمریکا در کشورهایی نظیر افغانستان و عراق و موضوع توسعه دمکراسی در خاورمیانه توسط غرب، می‌گوید با نگاهی به حوادث دوران مصدق می‌توان دید که تلاش برای دمکراسی در کشورهای خاورمیانه ایده جدیدی نیست.

 

هدایت‌الله متین دفتری، وکیل ۷۷ ساله و نوه دکتر مصدق که علاقه چندانی هم به بازی با کامپیو‌تر ندارد، از ساخت و عرضه این بازی استقبال کرده و اظهار امیدواری می‌کند این بازی بتواند به شناخت بیشتر از میراث دکتر مصدق در سطح جهانی کمک کند.

 

با وجودیکه حوادث مربوط به دوران مصدق و کودتای ۲۸ مرداد هنوز برای ایرانیان بسیار مهم است ولی در غرب و بخصوص در آمریکا مردم از این دوران شناخت چندانی ندارند. پیتر برینسون می‌گوید این نکته بسیار مهم است که مردم آمریکا در مورد شخصیت‌های سیاسی ملل دیگر جهان و بخصوص آنهائی که تحت تاثیر سیاسی آمریکا قرار گرفته‌اند، شناخت بیشتری پیدا کنند.

 

برخی از وبلاگ‌نویسان در کشورهای خاورمیانه همزمان شدن عرضه این بازی کامپیوتری با حوادث سیاسی در جهان عرب را جالب توصیف کرده و می‌گویند به شناخت نسل جوان از تاریخ عملکرد قدرت‌های غربی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.

 

برخی از علاقمندان بازی‌های کامپیوتری در کشورهای دیگر بدون آنکه از بستر سیاسی این بازی اطلاع چندانی داشته باشند، آن را جالب و آموزنده توصیف کرده اما گله می‌کنند که درست در لحظاتی که هیجان و جذابیت آن به اوج خود می‌رسد بازی پایان می‌یابد. درست مثل زندگی سیاسی دکتر محمد مصدق.
 

 

 

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد


نظر شما :