پاسخ دیوان عدالت اداری به سازمان میراث فرهنگی: عرضه دارید آثار رو به‌ نابودی را حفظ کنید

۲۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۱۵۳ از دیگر رسانه‌ها
رییس دیوان عدالت اداری در واکنش به اظهارات معاون سازمان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه احکامی که دیوان درباره خروج آثار از فهرست آثار ملی صادر می‌کند، مستند قانونی ندارند، گفت: مسوولان این سازمان به جای فرافکنی اگر عرضه دارند آثاری را که جنبه مالکیت عمومی دارد حفظ کنند.

 

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برخی دیوان عدالت را در تخریب آثار ملی مقصر اصلی دانسته‌اند، گفت: دستور تخریب در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست.

وی افزود: افراد به دیوان عدالت مراجعه کرده و در مورد صحت ثبت املاک خود در آثار ملی توسط سازمان میراث پرسش می‌کنند ولی آنچه مسلم است آن است که ثبت آثار ملی در فهرست، معنایش این است که مالکیت افراد را محدود می‌کند یعنی طرف حق ندارد برای فروش، اصلاح، تعمیر یا تخریب ملکش اقدام کند.

حرف این است که طبق قانون نمی‌توان در مالکیت افراد که حق مسلم قانونی و شرعی است محدودیت ایجاد کرد؛ لذا سازمان میراث فرهنگی نیز نمی‌تواند املاک اشخاص حقیقی را ثبت کند. این افراد می‌خواهند روی املاکشان تصرفاتی داشته باشند و سازمان مانع ایجاد می‌کند.


رییس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: به سازمان میراث فرهنگی می‌گوییم شما که نیت و وظیفه حفاظت‌کننده میراث فرهنگی کشور را دارید راه قانونی را طی کنید؛ راه قانونی آن است که ملک را خریداری کنید یا رضایت صاحب ملک را جلب کنید و اگر نمی‌توانید قانون را به نحوی اصلاح کنید.


حجت‌الاسلام منتظری افزود: ابطال اقدامات سازمان مبتنی بر شکایت افراد است و معنی آن این نیست که ما دستور تخریب داده‌ایم.


سخن ما با میراث فرهنگی آن است که شما اگر عرضه دارید بیایید آثاری را که جنبه مالکیت عمومی دارد حفظ کنید. در حالی که در سراسر کشور بسیاری از آثار فرهنگی وجود دارد که دارند از بین می‌روند و آقایان هیچ داعیه‌ای ندارند.


رییس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: به نظر بنده معاون حقوقی سازمان میراث و گردشگری یا هر کس دیگری این حرف را زده فرافکنی کرده و این قضیه هیچ ربطی به دیوان ندارد.


به نظر می‌رسد آقای معاون سازمان میراث فرهنگی پایش را از گلیم خودش فراتر گذاشته است چون این حق را ندارد که در حریم قضاوت اظهار نظر کند.


احمد غنمی معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور روز شنبه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اظهار داشته است: احکامی که دیوان عدالت اداری درباره‌ خروج آثار از فهرست آثار ملی صادر می‌کند، مستند قانونی ندارند و سازمان میراث فرهنگی به هیچ‌وجه آنها را قبول ندارد. هرچند درست است که بناهای از فهرست خارج‌شده در حال تخریب هستند، ولی چاره‌ای به جز این نداریم.

 

وی گفت:‌ تنها راهکار این است که دیوان عدالت اداری به این کار ادامه ندهد، زیرا دیوان نمی‌تواند میراث فرهنگی کشور را تخریب کند و همه‌ آنها را آتش بزند. در حال حاضر فقط دیوان عدالت اداری می‌تواند بگوید که اشتباه کرده است و به این روند پایان دهد. وی اظهار کرد: از خانه‌ پدری پروین اعتصامی فقط یک نمونه وجود دارد و اگر خراب شود، دیگر خانه‌ای وجود نخواهد داشت و تاوان آن را هم دیوان عدالت اداری باید بدهد.
 

کلید واژه ها: خانه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی


نظر شما :