یاحسینی: تاریخ‌نگاری جنگ وضعیت مطلوبی ندارد

۰۱ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۳۱۹ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ‌نگاری جنگ هشت سالهٔ ایران و عراق با وجود انبوه کتاب‌های منتشر شده درباره موضوع جنگ، در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.

 

سیدقاسم یاحسینی، مورخ، محقق و نویسنده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد تاریخ‌نگاری جنگ گفت: در حال حاضر تاریخ‌نگاری جنگ هشت ساله ایران و عراق با وجود انبوه کتاب‌های منتشر شده و کوهی از اسناد منتشر نشده وضعیت مطلوبی ندارد، البته چند سالی است که مراکز نظامی متعددی در ارتش و سپاه مشغول انتشار روز شمارهای متنوعی هستند که به عنوان یک ماده خام با ارزش برای یک اثر تاریخی و تحلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ولی ادامه داد: همچنین ارتش در چند سال اخیر چند تک‌نگاری در زمینهٔ پاره‌ای از عملیات‌ها منتشر کرده است؛ اما با این همه جای یک اثر علمی آکادمیک و بی‌طرفانه که جزئیات و کلیات متریک و تحلیلی جنگ را از آغاز تا پایان روایت کند خالی است.

 

یاحسینی اظهار داشت: من از مراکز دانشگاهی و اساتید علوم انسانی و اجتماعی انتظار دارم وارد عمل شده و تاریخ آرمانی جنگ را به نگارش درآورند. تاریخی که البته نگارش آن در حال حاضر به دلیل غلبهٔ گفتمان احساسی-عاطفی دشوار به نظر می‌رسد.

 

یاحسینی در مورد تبدیل خاطرات جنگ به رمان یادآور شد: من با تبدیل خاطرات جنگ به رمان مخالفم زیرا هم رمان به رمانی طبیعی و درجه اول تبدیل نمی‌شود و هم حق خاطرات گوینده ادا نمی‌شود، البته چند سالی است که برخی از مراکز به شکل پرشتابی مشغول انجام چنین کاری هستند، باید بدانیم مرز میان خاطره و رمان مرز میان تاریخ و ادبیات است.

 

وی خاطرنشان کرد: خاطره و خاطره‌نگاری زیر مجموعه رشته تاریخ است و داستان و رمان ادبیات هستند؛ اگرچه ژانر رمان تاریخی در تعامل میان این دو رشته به وجود می‌آید، اما آنچه که امروز در ایران با عنوان سرگذشت نامه‌های داستانی تولید و منتشر می‌شود، مجموعه آثار ضعیف و سفارش شده‌ای هستند که جایگاه خاصی در آینده ندارند.

کلید واژه ها: تاریخ نگاری یاحسینی


نظر شما :