مسوول مرکز اسناد و کتابخانه دفاع مقدس: درباره تاریخ شفاهی جنگ خوب عمل نکرده‌ایم

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۳۹۰ از دیگر رسانه‌ها
مسوول مرکز ملی اسناد و کتابخانه دفاع مقدس معتقد است اسناد و داشته‌های موجود از دوران جنگ تحمیلی بخش نازلی از واقعیت‌های آن دوران را منعکس می‌کند.

 

سرهنگ پاسدار کاظم فرامرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در زمینه دوران دفاع مقدس فقر اسنادی داریم، اظهار کرد: جنگ به ما تحمیل شد و ما برای خیلی از کار‌ها از جمله ثبت وقایع آن آمادگی نداشتیم و امروز با فقر اسنادی در این خصوص مواجهیم. وی افزود: بخش قابل توجهی از اسنادی نیز که در سازمان‌های نظامی ما جمع‌آوری شده است بیشتر وجوه نظامی و سیاسی جنگ را منعکس می‌کند.

 

سرهنگ فرامرزی ادامه داد: در راستای ثبت اسناد جنگ، یک نقطه امید به وجود آمده و آن، فرهنگ شفاهی است. در واقع اگر گفت‌وگوهای هدفمند و هوشمندانه‌ای با افراد مطلع و شاهد در صحنه جنگ داشته باشیم این گفت‌وگو‌ها می‌تواند نوعی از سند محسوب شود و برای تاریخ نگاری جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

 

فرامرزی یادآور شد: در زمینه تاریخ شفاهی خلأ آموزشی داشتیم که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها سعی داریم نیاز آموزشی افراد فعال در این زمینه را برطرف کنیم.

 

وی از تاریخ شفاهی به عنوان مصالح و منبع لازم برای تدوین درست و دقیق تاریخ جامع دفاع مقدس نام برد و با بیان اینکه در این زمینه با محدودیت زمانی مواجهیم، گفت: عنصر اصلی در تاریخ شفاهی مصاحبه شونده است و به تعبیر دیگر، این افراد منابع اطلاعاتی ما در تاریخ‌نگاری جنگ هستند که عمر این عزیزان هم محدود است؛ بنابراین فرصت زیادی برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ نداریم.

 

سرهنگ فرامرزی با بیان اینکه در گذشته در زمینه جمع‌آوری تاریخ شفاهی جنگ خوب عمل نکرده‌ایم، گفت: شاید دلیل این امر این بوده که اشراف کاملی به تاریخ شفاهی نداشته‌ایم. طی این سال‌ها گفت‌وگوهای زیادی شکل گرفته است که از منظر صاحبنظران بخش قابل توجهی از آن‌ها از نگاه تاریخ نگاری قابل استفاده نیست. به تعبیر دیگر فعالیت‌های زیادی صورت گرفته که یا در راستای تاریخ شفاهی نبوده و یا به نام تاریخ شفاهی بوده، ولی تاریخ شفاهی نیست.

کلید واژه ها: تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی


نظر شما :