امام جمعه شیراز: حافظ یک شاعر استثنایی در تاریخ است

۲۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۳۹۵ از دیگر رسانه‌ها
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: حافظ یک شاعر استثنایی در تاریخ به شمار می‌رود که قبل از او قرآن در سوره شعرا فرموده است، «آنها که ایمان‌ آوردند و عمل صالح انجام دادند و پیوسته به یاد خدا بودند، ماندگار خواهند بود.»

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله اسدالله ایمانی، در مراسم افتتاحیه یاد‌روز حافظ در حافظیه شیراز، اشعار حافظ را نشان‌دهنده پیوند عمیق و استوار این شاعر نام‌آور با ولایت و امامت دانست.

 

وی با بیان اینکه حافظ با زبان رمز و راز سخن گفته و اشعارش نشان‌دهنده پاکی و خلوص او است، این را عامل مهمی در پیوند داشتن عارفان و زاهدان و کسانی که در راه سیر و سلوک گام برداشته‌اند، با دیوان اشعار خواجه شیراز دانست.

 

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه استاد حافظ با وجودی که با شعر و شاعر پیوندی نداشته، اشعار او را دوست داشته است، گفت: استاد حافظ شعر او را الهاماتی می‌داند که به حافظ می‌شده است.

 

وی حافظ را شاعر نادره دوران خطاب کرد که اشعارش را به انسانیت تقدیم کرده است و گفت: این یگانه دوران تاریخ انسان‌ها، در شعر و ادب، قبل از آنکه به تربیت دیگران بپردازد، به خود پرداخته است.

 

ایمانی خاطر نشان کرد: حافظ آن چنان در مقام تسلیم قدم برداشت و گام گذاشت که توانست در آن دوران تاریک که جنگ، قتل و خون‌ریزی جامعه را تهدید می‌کرده، در میان آن همه ناملایمات، آرام بوده و آرامش داشته باشد.

 

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه حافظ در مسیر خودسازی به عرفان‌های کاذب توجه نداشت، گفت: حافظ گرد شمع انسان اعظم می‌چرخید و توانست با الهام از قرآن و محتوای بلند آن، شعر خود را جاودانه کند. وی از دانشمندان و ادیبان خواست تا حافظ را بیشتر شناخته و به جهان بشناسانند.

 

پانزدهمین یادروز حافظ شب گذشته با حضور رییس‌جمهوری و وزرای ارشاد و علوم و جمعی از اندیشمندان ایرانی و خارجی و علاقه‌مندان به خواجه شیراز، بر سر تربت خواجه، افتتاح شد.

کلید واژه ها: حافظ


نظر شما :