درگذشت مادر ایرانی‌تبار بی‌نظیر بوتو

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۴۴۴ از دیگر رسانه‌ها
نصرت بوتو، بانوی نخست سابق پاکستان پس از یک دوره بیماری طولانی در دوبی درگذشت. او ۸۲ سال داشت.

 

او همسر ذوالفقار علی بوتو، نخست‌وزیر فقید پاکستان و مادر بی‌نظیر بوتو بود که چهار سال قبل ترور شد. نصرت بوتو خود دو بار به عضویت پارلمان پاکستان درآمده بود. او هدایت حزب مردم پاکستان (پی پی پی) را تا زمان سپردن آن به دخترش در دهه ۱۹۸۰ به عهده داشت.

 

نصرت بوتو در ۲۳ مارس ۱۹۲۹ در شهر اصفهان ایران به دنیا آمد. پدرش از تجار متمول ایران بود. همچنین گفته می‌شود مادربزرگش از کردهای ایرانی بوده است. خانواده خانم بوتو در ۱۹۴۷ سال استقلال پاکستان، به کراچی مهاجرت کرد. نصرت بوتو سپس به عضویت گارد ملی زنان پاکستان درآمد و آموزش نظامی دید.

 

در سال ۱۹۴۹ با همسر آینده‌اش ذوالفقار علی بوتو آشنا شد و دو سال بعد ازدواج کردند. آقای بوتو بنیانگذار حزب مردم بود؛ حزبی که هم اکنون دولت پاکستان را کنترل می‌کند. ذوالفقار بوتو در دهه ۱۹۷۰ نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور بود.

 

نصرت بوتو برای چند سال پس از اعدام شوهرش در سال ۱۹۷۹ در دوران زمامداری ژنرال ضیاءالحق هدایت حزب مردم را به عهده گرفت. بی‌نظیر دختر او بعدا هدایت این حزب را به دست گرفت و دو بار نخست‌وزیر شد.

 

بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۷ به فاصله کوتاهی پس از بازگشت به کشورش برای شرکت در انتخابات ترور شد. آصف علی زرداری شوهر او اکنون رئیس‌جمهور پاکستان است.

 

نصرت بوتو در سال‌های آخر عمرش از بیماری آلزایمر رنج می‌برد که باعث ضعف شدید حافظه‌اش شده بود. یک سخنگوی حزب مردم پاکستان گفت که نصرت بوتو در مقبره خانوادگی در ایالت سند دفن شده است.

 

 

منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: بی نظیر بوتو


نظر شما :