رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان: ‌٢٢ قطعه از اشیای تاریخی جیرفت در لندن است/ صهیونیست‌ها پشت قضیه بودند

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۵۳۵ از دیگر رسانه‌ها
رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان گفت: بیش از دو هزار قلم اشیای تاریخی تمدن جیرفت در موزه‌ها نگهداری می‌شوند که اداره اطلاعات بیشترین نقش را در این راستا دارد و فقط ‌١٠ درصد حاصل کندکاری‌های مردم است.

 

به گزارش ایسنا، دادخدا سالاری با اشاره به بازگشت ‌١٨ قلم از اشیای تاریخی تمدن جیرفت و رونمایی آنها توسط رییس‌جمهور تصریح کرد: تعداد ‌۴٠ قلم از اشیای تاریخی تمدن جیرفت در موزه انگلیس است که ‌١٨ قلم از آنها با تلاش‌های صورت گرفته، برگشت و توسط رییس‌جمهور رونمایی شد.

 

وی با اشاره به قاچاق اشیای تاریخی جیرفت به انگلیس اظهار کرد: فردی با هویت «د.ث» از قدیم‌الایام در انگلیس در کار عتیقه بوده است. وقتی قاچاقچیان عتیقه در کرمان و تهران بودند و خرید را انجام می‌دهند، با وی تماس می‌گیرند که او می‌گوید باید نماینده را برای دیدن اشیا به جیرفت بفرستم تا تایید کند قابلیت فروش دارند.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان خاطرنشان کرد: نزدیک به ‌٩٠٠ شی توسط افراد محلی و خریداران عتیقه دست چندم جمع می‌شود که کار‌شناس آقای «د. ث» به نام «پ. س» ۱۵۰ قلم را انتخاب می‌کند.

 

سالاری تصریح کرد: تعداد ‌١٠۶ قلم شی تاریخی، سال ‌٨٣ که قاچاقچیان قصد داشتند از مسیر جاده بردسیر ـ بندرعباس ـ دبی به انگلیس انتقال دهند توسط نیروهای اداره اطلاعات در محور بردسیر توقیف شد.

 

وی گفت: در حال پیگیری بودیم که نهایتا بر اساس پیگیری اداره کل اطلاعات، معلوم شد این افراد به سمت میناب رفته‌اند تا با لنچ به سمت امارت بروند و اشیا را به شرکتی با نام ماژر آنتیک که در کار اجناس افغانی دست‌ساز است، بفروشند.

 

وی گفت: در اینجا پرونده گمرکی می‌گیرند و یک بخش به سمت انگلیس و فرانسه می‌رود که در فرودگاه لندن متوجه می‌شوند این اجناس دست‌ساز نیستند و عتیقه‌اند.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب یادآور شد: اداره کل اطلاعات اعلام کرد اجناس به سمت انگلیس رفته‌اند اما در گمرک فرودگاه لندن توقیف شده‌اند.

 

سالاری اظهار کرد: ما علیه دو نفر که مرتبط با این قضیه بودند از طریق پلیس بین‌الملل در دبی و امارات در تاریخ ۸۳/۶/۳ با دستور دادستان کل کشور اعلام جرم کردیم و آنان را تحت تعقیب قرار دادیم. وی تصریح کرد: این افراد را که تابعیت امارات گرفته بودند به ایران بازگرداندیم.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان خاطرنشان کرد: هیچ کدام از سران باند فروش عتیقه جیرفتی نبودند و باند جاودانه‌ها در این راستا فعال بود که با تماس با اداره کل حقوقی میراث فرهنگی کشور آنان نیز دست به کار شدند.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان یادآور شد: انگلیس اعلام کرده بود مدارکی را دال براینکه این اشیا متعلق به ایران و تمدن جیرفت هستند، ارایه بدهید.

 

سالاری افزود: در جیرفت فورا اظهارات متهمان را گرفتیم و عکس‌هایی را که از اشیا در فرودگاه لندن تهیه کرده بودیم به آنها نشان می‌دادیم و سوال می‌کردیم آیا آنها را می‌شناسند و بعد می‌گفتند بله، می‌شناسیم و این سلسله مراتب را برای تک تک اشیاء طی کرده‌ایم.

 

وی گفت: کپی اظهارات متهمان را تهیه کردیم و برای سازمان میراث فرهنگی فرستادیم که میراث فرهنگی ضمن ترجمه آنها به زبان انگلیسی، مدارک را برای مقامات پلیس گمرک لندن فرستاد و آنها متقاعد شدند که اشیا متعلق به جیرفت بوده و به این ترتیب پرونده وارد مراحل قضایی دادگاه شد.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب خاطرنشان کرد: عمده کار را در دادگاه انگلیس دکتر مجیدزاده انجام داده است چون ایشان فردی بود که در خارج از کشور به عنوان باستان‌شناس بسیار کارکرده بود و به عنوان استاد بین‌النهرین بود.

 

سالاری خاطرنشان کرد: دکتر مجیدزاده با انتشار کتاب «تمدن جیرفت» که تصویر این اشیا را نیز داشت، سه بار در دادگاه انگلیس شهادت داده بود که این اشیا متعلق به تمدن جیرفت است.

 

وی خاطرنشان کرد: نقش دکتر مجیدزاده در این زمینه غیر قابل انکار است و مشابه هر آنچه توقیف شده بود در کتاب «تمدن جیرفت» وجود داشت؛ اگر چه برای انگلیس به خاطر ماهیت استعمارگرانه‌اش سخت بود ولی در ‌‌نهایت پذیرفت که این اشیا متعلق به ایران و تمدن جیرفت است.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور نماینده‌ای از مردم جیرفت در مراسم رونمایی از بخشی از تمدن جیرفت اظهار کرد: اشیای تاریخی تمدن جیرفت، نماینده مردم جیرفت بودند.

 

سالاری ادامه داد: قرار است بعد از بازگشت دکتر مجید‌زاده از فرانسه به ایران، طی مراسمی از زحمات ایشان تقدیر شود که سعی می‌شود نمایندگانی از طرف مردم جیرفت و خبرنگاران حضور داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: اشیای تاریخی جیرفت به مدت یک ماه در موزه ملی برای بازدید عموم نگهداری می‌شوند و بعد انشاءالله به کرمان منتقل خواهند شد.

 

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان یادآور شد: در گذشته نیز برای نگهداری اشیا در جیرفت مشکل داشتیم که سنگ بنای موزه جیرفت را بدون یک ریال و بسیجی‌وار گذاشتیم و کار را شروع کردیم.

 

سالاری گفت: هنوز تعداد ‌٢٢ قطعه از اشیای تاریخی جیرفت در لندن است و پشت قضیه قاچاق آثار تاریخی تمدن جیرفت به نوعی صهیونیست‌ها بوده‌ ‌اند.

کلید واژه ها: اشیای تاریخی


نظر شما :