عذرخواهی اردوغان به خاطر کشتار هزاران علوی و کرد در دهه ۱۹۳۰

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۵۰ کد : ۱۵۵۶ تاریخ جهان
عذرخواهی اردوغان به خاطر کشتار هزاران علوی و کرد در دهه ۱۹۳۰
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به خاطر کشتار بیش از ۱۳ هزار علوی و کرد توسط ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ میلادی عذرخواهی کرد. اردوغان اولین مقام عالیرتبه ترک است که به دلیل وقوع این حادثه عذرخواهی می‌کند. ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ با بمباران هوایی و استفاده از گازهای سمی به سرکوب شورش علوی‌ها و کرد‌ها در منطقه درسیم دست زد.

 

به گزارش بی ‌بی ‌سی، نخست وزیر ترکیه در جریان نطقی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، گفت: «اگر نیاز به عذرخواهی در این باره باشد و اگر چنین چیزی باید در کتاب‌ها ثبت شود، من به خاطر این حادثه عذرخواهی می‌کنم.»

 

این اقدام اردوغان در حالی صورت گرفته که تنش بین ترکیه و اقلیت علوی و کرد این کشور بالا گرفته است. جاناتان هد، خبرنگار بی‌ بی سی در استانبول می‌گوید تاریخ ترکیه دارای فصل‌هایی است که تاکنون به روی شهروندان این کشور بسته بود. اما حال نخست‌وزیر با عذرخواهی درباره این حادثه، یکی از این فصل‌های ناگشوده را به روی مردم باز کرده است.

 

بعضی از علوی‌ها و کرد‌ها با دیده تردید به عذرخواهی اردوغان نگاه کرده‌اند. به گفته آن‌ها این اقدام نخست‌وزیر ترکیه حرکتی فرصت‌طلبانه علیه حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق است که در آن زمان قدرت را در اختیار داشت.

 

این حزب در ماه جاری به دلیل صحبت‌های یکی از نمایندگانش که از منطقه درسیم است، با مشکلاتی روبرو شده است. این نماینده از حزب جمهوری‌خواه خلق خواسته تا مسئولیت کشتار علوی‌ها و کرد‌ها را در دهه ۱۹۳۰ برعهده بگیرد.

 

 

تاریخچه این کشتار

 

این کشتار در حد فاصل سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ یعنی زمانی اتفاق افتاد که جمعیت علوی‌ها و کردهای ساکن در جنوب شرق منطقه درسیم با تلاش‌های جمهوری تازه تاسیس ترکیه که قصد اعمال قدرت را داشت، به مخالفت برخاستند. خبرنگار بی‌بی سی می‌گوید بعضی از شورش‌های علوی‌ها و کرد‌ها علیه دولت ترکیه ریشه در همین واقعه دارد.

 

این واقعه برای مردم ترکیه، موضوعی حساس است، به این دلیل که کمال آتاتورک ملقب به پدر ترکیه مدرن، در آن زمان رئیس‌جمهور ترکیه بود و دخترخوانده او اولین خلبان زنی بود که در بمباران این منطقه حضور داشت.
 

کلید واژه ها: کرد اردوغان ترکیه


نظر شما :