روایت محمدعلی رحمانی از پیشنهاد رییس انجمن حجتیه به امام درباره اداره انقلاب

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۵۵۹ از دیگر رسانه‌ها
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی حضرت امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: «مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.»

 

بیش از یکسال از صدور فرمان امام خمینی (س) مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بود که جنگ تحمیلی از سوی عراق علیه ایران اسلامی آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رحمانی از شاگردان امام خمینی (س) است که در زمان تبعید امام به عراق از همراهان ایشان بود. وی همچنین در دوران پهلوی تحت تعقیب ساواک قرار داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از اعضای دفتر امام بود. وی همچنین از اعضای موسس مجمع روحانیون مبارز و عضو ارشد شورای مرکزی آن است. در ارتباط با فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین با محمدعلی رحمانی گفت‌و‌گویی را انجام داده‌ایم.

 

رحمانی با بیان اینکه اگر امروز ما شاهد این انقلاب و نظام اسلامی هستیم که با اقتدار پرچم اسلام را در کشور جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در آورده است، از برکت ایثار مقاومت و ایستادگی و جانفشانی رزمندگان اسلام و در راس همه آن‌ها بسیجیان این لشگر مخلص خدا است.

 

وی با بیان خاطره‌ای از دوران پیش از انقلاب اسلامی زمان حضور امام در نجف اشرف گفت: امام به عنوان یک رهبر و یک سیاست‌گذار در بعد ایجاد و به ثمر رساندن یک نهضت و تداوم آن و همچنین دفاع از این نظام سیاست لازم را اتخاذ کرده بودند. به طور خلاصه باید بگویم دفاع از انقلاب اسلامی در نگاه امام امت وجود داشت. لذا آن زمانی که قبل از پیروزی انقلاب در عراق بودیم کمیته‌های متعددی توسط شهید محمد منتظری از دوستانی که در محضر امام (س) بودند تشکیل شد.

 

ریاست سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در زمان امام سخنان خود را اینگونه ادامه داد: از جمله این کمیته‌ها بیان نظریات و تبیین راه‌ها و صیانت از انقلاب اسلامی در صورت شکل‌گیری آن در ایران اسلامی بود. یکی از این کمیته که به آن اشاره کردم تحت همین عنوان وظیفه‌اش جمع‌آوری نظرات بود مبنی بر اینکه اگر انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت با چه نیروی از این انقلاب حراست شود و کدام نیرو در برابر هجوم احتمالی سازماندهی شوند که بتوانند از تمامیت این کشور دفاع کنند.

 

وی گفت: ‌برخی نظر داشتند که باید یک ارتش جدید تشکیل شود. برخی از دوستان نظرشان این بود که باید ضمن حفظ نیروهای مسلح، یک تشکل جدید به نام گارد انقلاب از انقلاب به وجود آمده حراست کند

 

رحمانی گفت: البته نظریه دیگری هم وجود داشت و آن این بود که به مرور یک نیرو مسلح تشکیل شود که این نیروی پیروز جایگزین نیروهای موجود خواهد شد. در هر حال این پیشنهادات نوشته و مکتوب شد و به شهید محمد منتظری داده شد و ایشان این پیشنهادات را خدمت امام بردند.

 

وی ادامه داد: زمانی که شهید منتظری از محضر امام بازگشتند، گفتند که حضرت امام فرمودند همه نیروهای که به انقلاب پیوسته‌اند و در جریان انقلاب قرار دارند را به حول و قوه الهی بسیج کرده و برای صیانت از انقلاب اسلامی، بسیج را تشکیل خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: ‌نکته بعدی این است که وقتی انقلاب به پیروزی رسیده بود بسیاری به دیدن امام می‌آمدند. بنا بر نقلی که از مرحوم آقای دکتر محمود بروجردی وجود دارد از آن زمان یعنی‌‌ همان اوایل پیروزی این بود که از جمله کسانی که خدمت امام رسیدند مرحوم آقای حلبی، رییس انجمن حجتیه بودند. ایشان به حضرت امام پیشنهاد دادند که ۱۵ هزار جوان آماده برای اداره انقلاب از فرزندان امام زمان را برای اداره انقلاب در اختیار شما قرار می‌دهیم. امام در پاسخ فرمودند این انقلاب را فرزندان امام زمان به وجود می‌آورند اما نه آن‌هایی که در گوشه‌ای نشسته‌اند و منتظرند که بر سر سفره و خوان آماده بنشینند بلکه این جوان‌ها و همه اقشار از زن و مردی که در کف خیابان‌ها شعار می‌دهند و در مقابل نیروهای مسلح شاه مقاومت می‌کنند، فرزندان امام زمان هستند و ما از این‌ها برای اداره انقلاب استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: ‌آقای محمود بروجردی گفتند که من به امام عرض کردم که امروز نیاز به نیرو داریم ولی ایشان فرمودند برای صیانت از این انقلاب به حول و قوه الهی بسیج را تشکیل خواهیم داد.

 

رحمانی گفت: امام فرمودند تشکل بسیج و این لشگر مخلص خدا باید در این کشور برای صیانت از انقلاب شکل بگیرد. اما این اندیشه در ذهن حضرت امام بود و مترصد بودند که شرایط فراهم شود چون در سیستم دفاعی اسلام همه مکلف هستند که در برابر هر نوع تهاجمی به تناسب آن تهاجم سازماندهی شوند که بتوانند از آن اهداف و ارزش‌های متعالی مکتبی دفاع کنند.

 

این شاگرد امام خمینی ادامه داد: لذا وقتی انقلاب ما در سال ۵۷ به پیروزی رسید کشورهایی که دیدند با انقلاب اسلامی، شرایط جهانی تغییر پیدا کرده و پیامد این انقلاب در چارچوب سرزمین ایران محصور نخواهد ماند و اندیشه‌های متعالی اسلام ناب محمدی حضرت امام در کشور محصور نخواهد ماند لذا حوادثی یکی پس از دیگری در ایران رقم خورد.

 

وی گفت: ‌در این زمان امام دیدند که زمان تشکیل بسیج مستضعفین فرا رسیده است لذا در ۵ آذر سال ۵۸ فرمان تشکیل بسیج با این جمله که مملکتی که بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون تفنگدار برای حراست از اسلام و انقلاب اسلامی در میهن و سرزمین اسلامی داشته باشد صادر فرمودند. بلافاصله در کشور همه نیرو‌ها بسیج شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران از کانال مساجد شروع و پادگان‌های زیادی در اختیار بسیج قرار گرفت و بسیج با هدف مهم ارتش بیست میلیونی تشکیل شد یعنی ۵ آذر آغازی برای تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی بود.

 

رحمانی گفت:‌ پیام امام زودتر از حد تصور جهان و حتی ملت ایران صادر شد. البته امام نهاد‌های زیادی را برای حراست از انقلاب بنا کردند ولی یکی از این نهاد‌ها در بخش دفاعی مسئله بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که امام در جایی فرمودند: «من افتخار می‌کنم که یک بسیجی هستم» چرا امام آنقدر به بسیج و بسیجیان اهمیت می‌دادند، گفت:‌ این جمله حضرت امام جزء یکی از کلمات ماندگار حضرت امام است. ایشان این جمله را بعد از این می‌فرمایند که بسیج مدرسه عشق است و بسیجیان انسان‌های مخلص و فداکار هستند و برای اینکه سراسر گیتی صدای رسای اسلام را به جهان برسانند تلاش می‌کنند.

 

وی گفت: امام در پیام خود از اخلاص و ایمان بسیجیان صحبت می‌کنند و به حق این‌ها سر سپردگان به مکتب عشق هستند. بعد از شروع تجاوزات دشمن بعثی، ما با فقط با عراق رو‌به‌رو نبودیم. بلکه عراق برای نابودی این انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی به نیابت از ابر قدرت‌ها وارد این جنگ شد. آن روز‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی حدود ۷۰ میلیارد دلار هزینه کردند و یک حمله همه جانبه را به ایران انجام دادند و عملا متفقین یک بار دیگر به این انقلاب نو پا حمله کردند چه کسی از این سرزمین دفاع کرد؟ در چنین شرایطی این بسیج بود که به پشتیبانی نیروهای مسلح ما آمد و در طول هشت سال دفاع مقدس در قالب لشگرهای سپاه و ارتش به یاری رزمندگان پرداخت.

 

رحمانی گفت: امام وقتی فرمودند که من بسیج تشکیل می‌دهم منظورشان قشر خاصی نبود. ما بسیج دانشجو، دانش‌آموز کارگر، طلبه و... داشتیم. این‌ها توانستند ارتش متفقین مدرن غرب را به زانو در آوردند و پیروزی‌های زیادی را حتی در داخل کشور عراق مثل گرفتن فاو به دست آوردند. وی گفت: بسیج از باب اقتدای به امام خود دارای خصلت‌های والای شجاعت، ایثارگری، ساده‌زیستی و شهادت‌طلبی بودند و در مدرسه عشق ایشان تربیت شده بودند.

 

رحمانی درباره سفارش امام که فرمودند توصیه موکد من به بسیجیان این است که در هیچ حزب و گروهی وارد نشوند و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند، گفت: توصیه امام در واقع مبنی بر این است که بسیج باید از آگاهی‌های دینی و سیاسی لازم برخوردار باشد. مساله آشنا بودن با مسائل سیاسی و واقف بودن از آن‌ها موضوعی جداست. یک بسیجی فداکار باید بداند چه کسانی جزء دوستداران این نظام و انقلاب است و چه کسانی در صف دشمنان انقلاب هستند. یک بسیجی باید از لحاظ سیاسی بر روش و منش و موضع دشمنان آگاه باشد تا بتوانند جایی که باید با دوستان مدارا کند و حامی و طرفدار آن‌ها که عموم ملت هستند باشند و با دشمنان قسم خورده انقلاب برخورد کنند. بنابراین لازمه بسیجی بودن این است که با آگاهی‌های سیاسی زمان خود آشنا باشد و امام بر این بیداری تاکید داشتند.

 

رحمانی گفت: مسئله دیگر که امام سفارش می‌کردند که بسیج از آن پرهیز کنند این است که بسیجیان به بازی‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها وارد نشوند، بنابراین همواره احساس خطر می‌کردند و می‌فرمودند نیروهای مسلحی که وارد بازی‌های سیاسی شوند دیگر نیروی مسلح مدافع نظام نیستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز هم تاکید ما بر این است. متاسفانه در کشور ملاحظه می‌کنید که کسانی به عنوان جریاناتی با یک نشان اسلامی و ژست‌های انقلابی چه مسائلی را در کشور به وجود آوردند. بنابراین آنچه مهم است این است که بسیج باید یک سازمان مستقل و مدافع ولایت فقیه و قانون اساسی و در کنار ملت باشد زیرا بسیج یک تشکل مردمی و نه دولتی است.

 

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران

کلید واژه ها: محمد علی رحمانی انجمن حجتیه بسیج


نظر شما :