آرامش بعد از طوفان هاشمی رفسنجانی/ امام فرمود نگذارید خناسان بین شما و آقای خامنه‌ای فتنه کنند

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۵۹۹ از دیگر رسانه‌ها
بعد از انتشار پرونده‌ای متصل از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های ابتدایی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، این‌ بار جلد جدیدی از این مجموعه با نام «آرامش بعد از طوفان» که وقایع سال ۱۳۶۸ را شامل می‌شود، در دست انتشار است.

 

محسن هاشمی (فرزند آیت‌الله رفسنجانی) ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری ایلنا گفت: ویرایش‌های نهایی بر کارنامه و خاطرات هاشمی ‌رفسنجانی ۱۳۶۸ انجام شده و در حال حاضر مشغول کارهای فنی از قبیل افزودن تصاویر و اسناد به متن کتاب هستمی و پس از آن؛ کتاب را بلافاصله جهت اخذ مجوز ارسال خواهیم کرد.

 

وی ضمن بیان این‌ مطلب که به احتمال زیاد، خاطرات سال‌ ۶۸ نیز همچون سال‌های پیش، در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود، در مورد موضوع کتاب افزود: کتاب «آرامش بعد از طوفان» شامل خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال پرحادثه ۱۳۶۸ است. این کتاب در ۸۰۰ صفحه با بیش از ۲۰۰ سند و عکس در دفتر نشر معارف انقلاب تهیه و آماده انتشار است.

 

هاشمی ادامه داد: در کتاب خاطرات سال ۱۳۶۸، ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) انتخاب رهبر جدید جمهوری اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان رهبری، ‌انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز به کار دولت سازندگی، استعفای آیت‌الله منتظری از سمت قائم‌ مقام رهبری، سفر مهم و استراتژیک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به مسکو به دعوت میخاییل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، سفر نیکلای چائوشسکو، رییس‌جمهور معدوم رومانی به تهران و ده‌ها موضوع جالب و جذاب دیگر ذکر شده است.

 

سه روز‌نوشت مهم از کتاب منتشر نشدهٔ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی-سال ۱۳۶۸ به قرار زیر است:

 

 

۱۰ خرداد ۱۳۶۸

 

سری به بیت امام زدم، دکتر‌ها و اطرافیان راضی بودند و احمدآقا نگران بود و برای تعجیل در اتمام کار بازنگری قانون اساسی تاکید داشت. کنار تخت امام ایستادم و دستم را روی دستشان گذاشتم. انگشت شست من را گرفتند و با کلمات مقطع فرمودند: در بازنگری قانون اساسی تسریع شود و سپس چشمانشان را باز کردند و شمرده با صدای ضعیف اضافه کردند اگر متحد باشید انقلاب پیشرفت می‌کند، مکثی کردند و ادامه دادند: به خصوص شما و آقای خامنه‌ای نگذارید خناسان بین شما و ایشان فتنه کنند. به مجلس رفتم و کار‌ها را انجام دادم آقای ری‌شهری آمد و گزارش‌های اطلاعاتی داد و پیشنهاد داشت در بازنگری قانون اساسی، وزارت اطلاعات زیر نظر رهبر باشد و یا سازمان شود که به مجلس برای تایید نیاید. وزیر نفت آمد، گزارش سفر داد و درباره طرح جدید عربستان در مورد قیمت نفت اوپک مشورت کرد. نگران بود که باز توطئه‌ای علیه ما باشد. گزارش‌هایی درباره صنایع نفتی داد و بر لزوم کم کردن تیرگی روابط با غرب تاکید داشت.

 

 

۱۸ تیر ۱۳۶۸

 

جمعی از نمایندگان که گروه مستقل را در مجلس تشکیل داده‌اند و در حدود شصت نفر هستند، آمدند و خواستار کمک به آنها در انجام وظایف شدند. برایشان مفصلا صحبت کردم. عصر شورای بازنگری قانون اساسی جلسه داشت. بعد از جلسه با آیت‌الله خامنه‌ای جلسه کوتاهی داشتیم. به خاطر کسالت ایشان جلسه امشب را لغو کردیم قرار شد به شورای نگهبان توصیه کنیم که تعداد بیشتری از نامزدهای ریاست‌جمهوری را ذی‌صلاحیت معرفی کنند که انتخابات جلوه بیشتری داشته باشد. امروز فقط من و آقای دکتر شیبانی را صالح معرفی کرده‌اند. آقای کروبی هم آمد در همین خصوص اصرار داشت و از شورای نگهبان به خاطر عدم توجه به مسایل سیاسی انتقاد کرد.

 

 آقای کمالی، نماینده تهران و مسوول خانه کارگر آمد و اجازه خواست که خانه کارگر به نفع من تبلیغ کنند مرتبا از سراسر کشور تقاضای تشکیل ستاد تبلیغات می‌رسد و جواب من این است که تبلیغات ندارم. می‌خواهم تکیه روی اصل شرکت در انتخابات باشد. عفت که بر سر مزار امام رفته بود، دیر آمد و از شیوه تدارک انتقاد داشت.

 

 

۳۰ آذر ۱۳۶۸

 

آقای ری‌شهری آمد از ضعف قوه‌ قضاییه گفت و درباره تعزیرات حکومتی سوالاتی داشت. راجع به مشکلات وزارت اطلاعات در وزارت آقای فلاحیان گفت و تقویت آن را خواست. به آقای محمدخان گفتم که در فرودگاه، مزاحم مسافران زن که همراه خود زیورآلات در حد معمولی دارند، نشوند. معمولا سخت‌گیری‌های غیرمفید می‌شود. به آقای ترکان گفتم برای همکاری موشکی با رومانی اقدام شود، به وزیر نفت گفتم در خرید دستگاه حفاری، انتقال تکنولوژی را فراموش نکند. اطلاع داد که آتش‌سوزی نفتکش خارک در اقیانوس اطلس مهار شده است. عصر آقای شهبازی برای امور ارتش آمد. آقای ناطق نوری مسوول بازرسی دفتر رهبری آمد و چند گزارش بازرسی داد. 

کلید واژه ها: خاطرات هاشمی رفسنجانی


نظر شما :