درشکه‌ها و گاری‌های تهران جمع‌آوری شدند

۲۹ فروردین ۱۳۴۱
۱۰ دی ۱۳۹۰ | ۰۳:۲۶ کد : ۱۶۵۲ کاغذ اخبار
درشکه‌ها و گاری‌های تهران جمع‌آوری شدند
از بعدازظهر دیروز ماموران اداره راهنمایی و رانندگی درشکه‌ها، چرخ‌های دستی و گاری‌های اسبی را در تهران جمع‌آوری کردند و به این ترتیب به کار وسائط نقلیۀ کندرو که در محلات جنوبی تهران مشغول حمل بار و مسافر بودند، پایان داده شد.

 

مقامات راهنمایی و رانندگی امروز اعلام داشتند در چند ماه گذشته تعداد درشکه‌ها و گاری‌های تهران افزایش یافته و در خیابان‌های جنوبی بیش از هشتصد درشکه به کار مشغول می‌باشند و چون در جنوب تهران به علت تمرکز جمعیت و عدم ممانعت ماموران بازار مناسبی برای درشکه‌ها ایجاد شده بود، اغلب این درشکه‌ها از شهرستان‌ها به تهران انتقال یافته و اخیرا کثرت وسائط نقلیۀ کندرو موجب بند آمدن راه‌ها و اختلال عبور و مرور شده بود.

 

ماموران تا ساعت ده شب گذشته در محلات جنوبی تهران، قلعه‌مرغی، امامزاده حسن، جوادیه، چهارراه عباسی، پل امامزاده معصوم، مهرآباد، نازی‌آباد، میدان شوش، میدان غار و کلیه نقاطی که درشکه‌ها کار می‌کردند اقدام به جمع‌آوری وسائط نقلیۀ کندرو کرده و بیش از ۳۰۰ دستگاه درشکه و دویست گاری و ۱۵۰ چرخ دستی را متوقف ساختند. درشکه‌ها و گاری‌هایی که جمع‌آوری شده بود به دستور مامورین به ردیف در خیابان‌ها به طرف جاده آرامگاه حرکت کرده و در آنجا در قرارگاهی آن‌ها را متوقف کردند.

 

بعد از آنکه خبر جمع‌آوری درشکه‌ها در شهر انتشار یافت درشکه‌چی‌ها به سرعت پا به فرار گذاشتند و هر یک در گوشه‌ای از گاراژ‌ها و کاروانسرا‌ها مخفی شدند و اغلب آن‌ها پس از رسانیدن درشکه‌های خود به توقفگاه فورا یابو‌ها را از درشکه باز کرده و سپس چرخ‌های درشکه را درآورده تا هنگام فرا رسیدن مامورین دلیلی برای تعطیل کار و توقف درشکه خود نداشته باشند. مامورین پس از اینکه درشکه‌ها را به قرارگاه انتقال دادند اسب‌های آن را به صاحبانش تحویل می‌دادند ولی بعضی از درشکه‌چی‌ها از تحویل گرفتن اسب خودداری کرده و می‌گفتند حالا که درشکه را از ما می‌گیرید اسب را هم خودتان نگاه دارید.

 

مقامات اداره راهنمایی و رانندگی امروز اعلام کردند که با بودن یکصد و پنجاه هزار وسیله نقلیه موتوری در تهران نمی‌توان به وسائط نقلیۀ کندرو در این شهر اجازۀ فعالیت داد. حرکت درشکه‌ها و گاری‌ها از نظر عبور و مرور مشکل بزرگی برای مامورین و مردم و رانندگان ایجاد کرده و تنها راه‌حل رفع مشکلات عبور و مرور جمع‌آوری وسائط نقلیۀ کندرو است و صبح امروز آقای عربشاهی رییس اتحادیۀ درشکه‌داران برای تعیین تکلیف صاحبان و رانندگان درشکه‌ها و گاری‌ها به ادارۀ راهنمایی و شهرداری مراجعه کرد. آقای لطف‌الله حداد یکی از صاحبان درشکه‌ها گفت: در تهران ۸۰۰ درشکه موجود است که با شمارۀ ادارۀ راهنمایی و رانندگی کار می‌کنند که با تعطیل درشکه‌ها و گاری‌ها باید فکری برای رانندگان و کارگران آن که بیش از ده هزار نفر می‌باشند بکنند.

 

تعدادی از درشکه‌چی‌ها امروز گفتند که ما در حومۀ شهر مسافر می‌بریم و درخواست داشتند که ترتیبی داده شود تا هم نره درشکه و هم سرمایه‌ای که برای خود درشکه صرف شده از بین نرود. درشکه‌چی‌ها و گاری‌چی‌های بیکار امروز در محل اتحادیه اجتماع کردند و از مسئولین اتحادیه درخواست کردند تا به مطالب آنان رسیدگی گردد و موضوع با ادارۀ راهنمایی و رانندگی و شهرداری در میان گذاشته شود.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: درشکه گاری


نظر شما :