معتضد: ‌اگر امیرکبیر زنده می‌ماند ایران مانند ژاپن می‌شد

۲۱ دی ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۵ کد : ۱۶۹۵ از دیگر رسانه‌ها
مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت محمدتقی فراهانی ملقب به امیرکبیر عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه) در سالن «مدرس» مجموعهٔ فرهنگی ـ تاریخی گلستان برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این مراسم رییس مجموعهٔ کاخ گلستان با اشاره به دلیل حضور نیافتن رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ سیدحسن موسوی ـ در این مراسم گفت: هنوز مراسم تودیع و معارفهٔ رسمی رؤسای جدید و قدیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار نشده است. به همین دلیل، رییس سازمان امکان حضور در این برنامه را نداشت.

 

مسعود شریفی در ادامه اظهار کرد: امروز به‌مناسبت سالگرد شهادت امیرکبیر، شخصیتی که قطعا بخش مهمی از تاریخ ایران را نشانه رفته است، می‌توان گفتمان کرد، نگریست و الگویی مناسب برای مردان آیندهٔ ایران تصور کرد.

 

او امیرکبیر را شخصیتی جاودانه در ایران دانست و دربارهٔ اقدامات و کارهایی که او در مدت صدارت و زندگی‌اش برای ایران انجام داد، بیان کرد: تأسیس مدرسهٔ دارالفنون، انتشار روزنامهٔ وقایع اتفاقیه، ساماندهی اصلاحات اجتماعی در سراسر کشور، رسمی کردن مناصب و تعیین‌مشی سیاسی معین برای وضعیت حاکمیتی کشور از جمله اقداماتی هستند که باید آن‌ها را به نام امیرکبیر ثبت کرد.

 

سرپرست روابط عمومی و امور فرهنگی ـ اجتماعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: حدود نیم میلیون سند تاریخی در گنجینهٔ اسناد کاخ گلستان نگهداری می‌شود و یکبار کار‌شناسان همهٔ این اسناد را بازخوانی کرده‌اند و اکنون دوباره در حال بازخوانی آن‌ها هستند.

 

در ادامهٔ این مراسم، خسرو معتضد ـ پژوهشگر حوزهٔ تاریخ ـ اظهار کرد: امیرکبیر به مدت ۳۹ ماه در ایران صدراعظم ناصرالدین‌شاه بود. دوشنبه ۲۰ دی‌ماه در حالی که امیرکبیر ۴۶ سال بیشتر نداشت، رشتهٔ حیاتش در حمام فین کاشان قطع شد. او برای نخستین بار در دارالفنون مدرسهٔ علوم پزشکی را تأسیس و روزنامهٔ وقایع اتفاقیه را منتشر کرد و پدر روزنامه‌نویسی ایران بود.

 

وی گفت: امیرکبیر صنعت ملی را ترقی بخشید و با گرفتن شش کارخانه در عصر امپراطوری رم، پدر صنایع ملی ایران نامیده شد. او در مدت صدارتش به همهٔ امور رسیدگی کرد و به مسائل و مشکلات مردم پرداخت.

 

او مکتب امیرکبیر را مکتب نوگرایی نامید و بیان کرد: ‌او در جریان عهدنامهٔ ترکمنچای نقش چندانی نداشت. ‌اگر امیرکبیر زنده می‌ماند، ایران در سال ۱۹۰۰ میلادی به کشوری مانند ژاپن تبدیل می‌شد.

 

این پژوهشگر اضافه کرد: ناصرالدین‌شاه دستور قتل امیرکبیر را در حالت مستی امضا کرد و به همین دلیل، تا پایان عمر از این کار پشیمان بود. ‌مقبرهٔ امیرکبیر برخلاف برخی گفته‌ها، در کربلا قرار دارد.

 

براساس این گزارش، ایرج راد نیز که نقش ناصرالدین ‌شاه را در فیلم امیرکبیر بازی می‌کرد در این مراسم، گفت: ‌ پس از ۲۰ سال، همچنان وقتی به اینجا می‌آیم، یاد آن دوران می‌افتم و احساس می‌کنم هنوز امیرکبیر مقابل من ایستاده است.

 

این بازیگر با تأکید اینکه ‌همهٔ این موارد نشان‌دهندهٔ حقیقت‌ها و واقعیت‌های تاریخ است، گفت: یکی از افتخارهای دوران کاری من، حضور در نقش ناصرالدین ‌شاه در فیلم امیرکبیر بود. ‌امیدوارم همه کسانی که به نوعی به خدمت به مردم ایران می‌اندیشند، به روح بزرگ امیرکبیر اقتدا کنند.

 

در ادامهٔ این مراسم، سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ مسعود شریفی ـ و معاون پارلمانی و حقوقی این سازمان ـ مسعود اسکندری ـ از ایرج راد با دادن هدایایی تقدیر کردند.

 

همچنین مدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ـ حجت‌الاسلام محمدجواد ادبی ـ گفت: به یاد داشته باشیم که امروز به نام ایران و به یاد امیرکبیر اینجا نشسته‌ایم. ایرانی که پس از اسلام، شکوفایی خود را پیدا کرد.

 

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در امور بین‌الملل با اشاره به سه سال و سه ماه صدارت امیرکبیر در درباره ناصرالدین‌شاه، بیان کرد: حکایت زندگی امیرکبیر، حکایت کسی است که یقین هوشیارانه‌ای به نعمت بیداری دارد. امیرکبیر از نعمت بیداری بهترین استفاده را برد. او در مرز «فرا‌تر بودن» زندگی کرد.

 

در ادامهٔ مراسم نیز معتضد، ادبی و فراهانی ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ـ از محمد مطیع ـ بازیگر نقش «میرزا آقاخان نوری» در فیلم «امیرکبیر» ـ و محمدحسین ورزی ـ کارگردان فیلم «امیرکبیر» ـ قدردانی کردند. معتضد هنگام اهدای لوح به ورزی گفت: محمدحسین ورزی با کارش، سینما و تاریخ را بین مردم برد.

 

در پایان این مراسم، توضیح‌هایی دربارهٔ سند تقسیم آب کرج که به امضای امیرکبیر رسیده بود، مطرح شد. سپس اسناد تاریخی دوران زندگی امیرکبیر رونمایی شدند.

 

براساس اعلام رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود این مراسم مانند سال‌های گذشته با حضور معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شود. در حالی که امروز به جز سخنران‌ها، رییس موزهٔ ملی ایران ـ داریوش اکبرزاده ـ، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ـ محمدحسین فراهانی ـ و معاون پارلمانی و حقوقی این سازمان ـ مسعود اسکندری ـ که در روزهای پایانی فعالیت احمدزاده در سازمان میراث فرهنگی، حکم خود را گرفت، در مراسم حضور داشتند.

 

***

 

اسناد لغو عهدنامه ننگین «ترکمنچای» در کاخ گلستان رونمایی شد

 

همزمان با بزرگداشت امیرکبیر طی مراسمی از اسناد لغو عهدنامه ننگین «ترکمنچای» در کاخ گلستان رونمایی شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود شریفی، مدیر کاخ گلستان در مراسم بزرگداشت امیرکبیر که امروز در مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ گلستان برگزار شد، اظهار داشت: امیرکبیر شخصیت ارزشمند و جاودانه‌ای دارد و در دوران صدارت خود که کمتر از ۳ سال طول کشید اقدامات و خدماتی مانند تأسیس دارالفنون، انتشار وقایع اتفاقیه، اصلاحات اجتماعی و ایجاد فضا برای شایسته سالاری انجام داده است.

 

وی ادامه داد: اسنادی که امروز رونمایی می‌شود مجموعه اسنادی است که در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود و کاخ گلستان داشته‌های جهانی دارد که بیش از نیم میلیون سند تاریخی در این کاخ وجود دارد.

 

شریفی افزود: امروز برخی از اسناد تاریخی کاخ گلستان را برای نخستین بار رونمایی می‌کنیم تا بتوانیم نمایشگاه بزرگی را دایر کنیم.

 

در این مراسم که با حضور بازیگران، تاریخد‌انان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی در سالن مدرس کاخ گلستان برگزار شد در خاتمه از اسناد لغو عهدنامه ننگین ترکمنچای نیز رونمایی شد.

 

این معاهده ۳ سال قبل از ترور ناصرالدین شاه با تزار الکساندر سوم به امضا رسیده بود که طی آن بسیاری از فصول عهدنامه ترکمنچای لغو شد.

 

عهدنامه ترکمنچای قراردادی است که در زمان فتحعلی‌شاه پس از پایان جنگ ایران و روسیه در قفقاز جنوبی و آذربایجان، بین روسیه (کنونی) و ایران امضا شد که پس از گذشت سال‌ها یعنی در تاریخ ۲۳ ذی‌الحجه ۱۳۱۰ هجری قمری ناصرالدین ‌شاه و تزار الکساندر سوم با یکدیگر به مذاکره پرداختند که در ‌‌نهایت با معاهده‌ای جدید بسیاری از مفاد قرارداد ترکمنچای لغو شد. این معاهده چند برگی دارای هیچ عنوانی نیست و در تاریخ کمتر از آن یاد شده است.

کلید واژه ها: امیرکبیر معتضد ترکمانچای


نظر شما :