کبوتر بازی ممنوع شد

۲۳ آبان ۱۳۴۵
۰۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۷۲۹ کاغذ اخبار
کبوتر بازی ممنوع شد
با سقوط چند فروند از هواپیماهای جت ارتش شاهنشاهی، امروز شهربانی کل کشور به تمام کبوتربازان اخطار کرد دست از کبوتر بازی بردارند و این تفریح و سرگرمی را برای همیشه کنار بگذارند. شهربانی کل کشور به کلیۀ کلانتری‌ها دستور داده است که خاطیان را جلب کنند و برابر مفاد آیین‌نامه خلافی شدید تحت تعقیب قانونی قرار دهند.

 

صبح امروز برای این منظور اطلاعیه‌ای از طرف شهربانی کل کشور انتشار یافت. متن اطلاعیه بدین شرح است: در روزهای اخیر با منتهای تأسف چند فروند از هواپیماهای جت ارتش شاهنشاهی دچار حادثۀ اسفناکِ سقوط شده و علاوه بر درگذشت عده‌ای از افسران جوان و فداکار با انهدام طیارات مزبور خسارت بزرگی نیز به دارایی کشور وارد گردیده است. ضمن تحقیق دربارۀ علت این حوادث تاسف‌آور معلوم شده است که اکثراً اصابت کبوترهای ناچیز در حین پرواز با طیارات موجب یک چنین فاجعه دردناکی شده است و به قرار اظهار نظر مقامات فنی نیروی هوایی کشور شاهنشاهی، علت آسیب‌پذیری سریع جت در مقابل پرندگان استحکام جسم کبوتر و یا کم‌دوامی ساختمان جت نیست، بلکه عامل موثر همان سرعت زیاد هواپیما است.

 

هواپیماهای جت با سرعت صوت و گاهی بیشتر از آن پرواز می‌کنند و وقتی هواپیما با این سرعت با جسمی برخورد می‌نماید، ضربت وارده به قدری شدید و آنی است که محکم‌ترین قسمت هواپیما نیز قادر به تحمل نیست. (در مورد برخورد دو جسم متحرک، سرعت عامل بسیار موثری است و این مطلب دلایل علمی بسیار روشن دارد. مثلا امروزه سخت‌ترین فلزات را با تیغه‌های مقوایی که با سرعت زیادی گردش می‌کند قطع می‌نمایند و از اینکه فلز سخت‌تر از مقوا است تردیدی نیست ولی سرعت سبب می‌شود که تیغۀ مقوایی فلز را قطع نماید.)

 

اینک نظر عموم را به این نکته جلب می‌کند که تکرار این قبیل حوادث ممکن است برای جوانانی باشد که علاوه بر علاقه هم‌میهنی، چه بسا فرزندان و یا عزیزان نزدیک و منتسب به خانوادۀ خود شما باشند. علیهذا شهربانی کل کشور به عموم کسانی که به پرواز دادن کبوتر مبادرت می‌کنند، ابلاغ می‌نماید با توجه به اهمیت موضوع پرواز دادن کبوتران و نتایج خطرناک آن و همچنین با توجه به مزاحمتی که از این راه برای همسایگان خود فراهم می‌نمایند که منجر به شکایات متعدد و دائمی آن‌ها می‌گردد، اشتغال به این تفریح و سرگرمی مذموم را به کلی و برای همیشه ترک نمایند. شهربانی کل کشور به کلیۀ کلانتری‌ها اکیداً دستور داده است که خاطیان را جلب و برابر مفاد آیین‌نامۀ خلافی شدیداً تحت تعقیب قانونی قرار دهند.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: کبوتر بازی کفتر بازی


نظر شما :