جمعیت ایران ۲۵ میلیون نفر شد

۱۲ آذر ۱۳۴۵
۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۷۴۶ کاغذ اخبار
جمعیت ایران ۲۵ میلیون نفر شد
جمعیت ایران به ۲۵ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۶۹۹ نفر بالغ شده است و با تکمیل گزارش آمار بعضی از عشایر و روستاهای دورافتاده کشور که امکان دارد تا چند روز آینده به مرکز آمار ایران واصل شود بیش از دویست هزار نفر به جمعیت مزبور اضافه خواهد شد.

 

امروز آقای دکتر جامعی رئیس مرکز آمار ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن اظهار مطلب بالا اعلام کرد با توجه به نتایج بدست آمده جمعیت کشور نسبت به سرشماری سال ۳۵ در حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است. وی افزود چون نرخ افزایش طبیعی جمعیت سالانه بین ۲/۴ تا ۲/۵ درصد می‌باشد و با در نظر گرفتن سرشماری سال ۱۳۳۵ باید جمعیت کشور بین ۲۳۹۰۰۰۰۰ تا ۲۴۱۰۰۰۰۰ نفر باشد، به نظر می‌رسد که افزایش فوق‌العاده جمعیت به علت فعالیت بیشتر مامورین و کشف دهات جدید است.

 

رییس مرکز آمار ایران افزود که بنابر آمار بدست آمده جمعیت شهر‌ها و دهات ایران بطور کلی افزایش یافته ولی در عین حال تعداد بیشتری از ساکنان روستا‌ها به شهر‌ها آمده و تغییر محل داده‌اند. میزان افزایش جمعیت ایران به نسبت سال ۱۳۳۵ تاکنون ۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۹۵ نفر بوده است.

 

بالا‌ترین نسبت افزایش جمعیت ۶۹ درصد مربوط به فرمانداری کل ایلام است. پس از آن به ترتیب استان مازندران ۵۵ درصد، فرمانداری کهگیلویه ۵۴ درصد، استان مرکزی ۵۲ درصد و فرمانداری کل بنادر و جزایر بحر عمان ۵۲ درصد و آذربایجان غربی ۵۰ درصد افزایش جمعیت داشته‌اند.

 

بنابراین جمعیت آذربایجان غربی در ده‌ سال گذشته یک برابر و نیم شده است. به علاوه نسبت جمعیت شهرنشین به روستانشین در سرشماری قبلی ۲۹ درصد بود (از هر صد نفر ۲۹ نفر در شهر‌ها و ۷۱ نفر در دهات زندگی می‌کردند) که در حال حاضر به ۳۸ درصد رسیده است و جمعیت روستانشین به ۶۲ درصد تقلیل یافته است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: جمعیت ایران آمار جمعیت


نظر شما :