خانه عزت‌الله انتظامی موزه می‌شود

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۷۴۸ از دیگر رسانه‌ها
خانهٔ عزت‌الله انتظامی برای تبدیل به موزه تحویل شهرداری شد.

 

آقای بازیگر سینمای ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، با اعلام این خبر گفت: از امروز ـ ۱۰ بهمن ماه ـ تغییر و تحولات در این خانه آغاز می‌شود. وی خاطرنشان کرد: وسایل خانه به جای دیگری منتقل شده و قرار است با کمک بهروز غریب‌پور فضاسازی لازم انجام شود و یک طبقه هم روی خانه احداث و تبدیل به سالن نمایش ‌شود.

 

انتظامی گفت: خانه، تحویل شهرداری شمیران، ‌آقای مهندس جاوید می‌شود تا کارهای نهایی انجام شود.

 

عزت‌الله انتظامی اواخر شهریور ماه به همراه عکاس و خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این خانه که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد حضور پیدا کرد و توضیحاتی را ارائه کرد.

 

آقای بازیگر سینما گفته بود: خانه کوچکی حدود ۱۰۰ متر در یوسف آباد داشتم که آنجا را در سال ۴۹ به مبلغ ۳۷ هزار تومان فروختم و با کمک وام بانکی این خانه را در قیطریه ۳۱۵ هزار تومان خریدم که تا سال ۵۷ قسط‌های آن را پس دادم.

 

انتظامی یادآور شده بود: همزمان با اکران فیلم «گاو» به این خانه که ۴۵۱ و نیم متر متراژ دارد نقل مکان کردیم و سایر فیلم‌هایی که بازی کردم صحبت‌های اولیه‌اش در همین حیاط شده است. افرادی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا به اینجا آمدند و با هم صحبت کردیم.

 

وی گفته بود: من در این خانه خاطرات زیادی دارم و دوست ندارم از بین برود. می‌توانم اینجا را به قیمت زیادی بفروشم و یا اگر پنج طبقه ساخته شود پنج واحد ۱۶۰-۱۵۰ متری به من می‌دهند. اما دوست ندارم این اتفاق بیافتد.

 

این هنرمند یادآور شده بود: بچه‌هایم هم احتیاجی ندارند و این خانه و وسایلش با موزه شدن ماندگار خواهد شد و در نبودم می‌تواند یادگاری باشد.

 

انتظامی با اشاره به خانه موزه‌های شهید مطهری و شریعتی گفته بود: من این خانه‌ها را دیده‌ام. اما اینجا با توجه به وسایل و عکس‌های زیاد و قدیمی که موجود است، می‌تواند بسیار غنی باشد. چیزهایی در اینجا است که در هیچ کجا نیست، مانند بروشورهایی از هنرهای دراماتیک که به تاریخچه این هنر‌ها می‌پردازد و بسیار ارزشمند است. ضمن این‌که خیلی‌ها این کار من را پسندیدند.

 

آقای بازیگر معتقد است: برای اولین بار است که در هنر و سینما چنین اتفاقی می‌افتد و خانه شخصی که در هنر فعال بوده تبدیل به موزه می‌شود.

 

انتظامی همچنین برای ایسنا نوشت: «خوشحال هستم که در تمام مدت ۴۰ سال که با خانواده‌ام اینجا زندگی می‌کردم فقط به کارهای فرهنگی و هنری (سینما و تئا‌تر) پرداخته‌ام. آرزو داشتم برای موزه شخصی و فعالیت‌های هنری اختصاص پیدا کند. به امید خدا انشا الله».

کلید واژه ها: عزت الله انتظامی


نظر شما :