پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به خبرنگار سوئیسی در سال ۶۰: هیچ شکنجه‌ای در دستگاه قضایی ما وجود ندارد/ قبر رضاخان خراب نشده است

۲۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۸۰۸ از دیگر رسانه‌ها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اسفندماه سال ۱۳۶۰ در گفت‌وگویی صریح با خبرنگار تلویزیون سوئیس، به پرسش‌های این رسانه که بیشتر شایعات ضد انقلاب در آن دوران بود، پاسخ گفت. شایعاتی از قبیل تعداد زیاد زندانیان و شکنجه آن‌ها، توهین به قبرهای مخالفان، ترس و واهمه از انتقاد به حکومت، منزوی شدن ایران در جامعه جهانی، توهین به دیپلمات‌ها و... از جمله محورهای این گفت‌وگو بود. متن کامل این مصاحبه در ادامه آمده است:

 

بسیاری از مردم نگران آیندهٔ ایران بعد از امام خمینی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند و معتقدند که مبارزه بر سر قدرت به وقوع خواهد پیوست. نظر شما چیست؟

 

این نگرانی را ما نداریم و بسیاری از مردم را که شما به آن‌ها اشاره می‌کنید، فکر می‌کنیم کسانی هستند که مسائل و ماهیت انقلاب ما را به درستی درک نکرده‌اند. مردم ما هم از انسجام شگفت‌آوری برخوردارند و هم اصولی بر ذهن آن‌ها حاکم است که در آینده همهٔ آن‌ها تنظیم‌کنندهٔ وحدت ملت ما و ادامه دهندهٔ نهضت آن‌ها خواهد بود. ما دست توانا و معجزه‌آسای ارادهٔ ملت را بار‌ها مشاهده کرده‌ایم و در همهٔ مراحل انقلاب هم مشاهده خواهیم کرد.

 

 

مسئولان گفتند در حال حاضر کمبودهایی در جامعه هست و مردم هم حق دارند که انتقاد بکنند. حرف ایشان نشان می‌دهد که هیچ کس حق انتقاد اوضاع و احوال را به خود نمی‌دهد تا چه رسد به آنکه انتقاد کنند زیرا از آن هراس دارند؟

 

فکر می‌کنم تجربیات شما تجربهٔ ناقصی است، به خاطر اینکه اگر شما همین روز‌ها رادیو را باز می‌کردید و مذاکرات مجلس شورای اسلامی را حداقل گوش می‌دادید به این مطلب پی می‌بردید که حداقل در آنجا هیچ کس از انتقاد نمی‌ترسد و گذشته از اینکه انتقاد‌ها صریح انجام می‌گیرند، از رادیو سراسری ایران هم پخش می‌شوند. و لذا این طور نیست. در ایران همه می‌توانند انتقاد کنند.

 

 

به نظر می‌رسد که انقلاب اسلامی قادر نبوده عدالت و تساوی اجتماعی را جایگزین سیستم قبلی کند و بر همگان مشهود است که بیکاری وضع طبقات مستضعف را حتی بد‌تر کرده در حالی که طبقات ثروتمند از طریق بازار سیاه حتی وضعشان بهتر هم شده است. لطفا نظر خود را در این مورد بیان فرمایید.

 

ما از آغاز پیروزی انقلاب بزرگترین ستون‌های اقتصاد ناسالم را در این مملکت فرو ریختیم و کسانی که مظهر تبعیض و اختلاف طبقاتی بودند و بیشترین ثروت این کشور در دست آن‌ها بود آن‌ها را وادار کردیم از طمع‌های خود دست بکشند که بعضی از آن‌ها گریختند. بعضی هم به دست مردم دستگیر شدند و اموالشان به مردم داده شد. این بیکاری یا بقیهٔ نارسایی‌ها که شما به آن اشاره کردید، که بعضی از آن‌ها هم شاید در جامعهٔ ما هست میراث گذشته است و چون ما در مرحلهٔ انتقال از یک سیستم کاملا غلط و وابسته به یک سیستم باز مستقل و عادلانه هستیم. در این بین خیلی از مسائل ممکن است اتفاق بیفتد لکن جهت کار و راه ما معلوم است و لذا در اینجا باید تأکید کنم که آیندهٔ ما کاملا روشن می‌باشد.

 

 

چه موقع ایران به صلیب سرخ جهانی‌‌ همان طور که قبلا قول داده شده است اجازه می‌دهد تا از زندان اوین بازدید کنند و چه موقع زندانیان از زندان آزاد می‌شوند؟

 

صلیب سرخ جهانی طبق مقررات بین‌المللی تا به حال بار‌ها از زندانی‌ها بازدید کرده‌اند. زندانی‌هایی را که شما می‌پرسید چه وقت آزاد خواهند شد، من نمی‌دانم. آیا شما تعداد زندانیان ما را می‌دانید یا تسلیم این جو کاذبی هستید که در دنیا بر ضد ما وجود دارد؟ البته ما هم مثل همهٔ دولت‌های دیگر که زندانی دارند زندانی داریم و آن را کتمان نمی‌کنیم. در ضمن شما نمی‌توانید دولتی را پیدا کنید که زندانی نداشته باشد. وجود زندانی به معنای وجود جرم در جامعه است و با توجه به اینکه هیچ جامعه‌ای بی‌جرم نیست هیچ جامعهٔ بی‌زندانی هم وجود ندارد. و لذا وقتی زندانیان زمان محکومیت خود را گذراندند ما آن‌ها را آزاد می‌کنیم و احتمال هم دارد که آن‌ها را زود‌تر آزاد کنیم چنان که در همین روز‌ها و هفته های آینده به فرمان امام تعدادی از زندانیان مورد عفو قرار می‌گیرند و آزاد می‌شوند. لذا شما نگران زندانیان ما نباشید.

 

 

بیانات آقای رفسنجانی علیه الجزایر و هند در همین قطعنامهٔ گذشته تأیید این واقعیت است که ایران بیش از پیش حتی در میان کشورهای غیرمتعهد و مسلمان منزوی گشته است. آیا عملا ایران تصمیم دارد که دوستانی در میان ملل مختلف پیدا کند؟

 

آنچه شما به عنوان واقعیت از آن اسم آوردید و آن را تأیید کردید به هیچ وجه واقعیت ندارد. ما نه فقط منزوی نیستیم بلکه روز به روز در میان ملت‌های سالم و بی طرف عالم ([نفوذ و شیرینی]) بیشتری را می‌بینیم. آن دو کشوری که شما اسم آوردید از کشورهای دوست ما هستند. الجزایر کشور برادر ماست و هند کشوری ست که ما روابط اقتصادی و بازرگانی زیادی با او داریم و از کشورهای دوست ماست. آقای رفسنجانی به هیچ وجه از آن‌ها بدگویی نکردند. ممکن است انسان به دوست خودش در یک موردی اعتراض داشته باشد ولی این به معنای جدا شدن آن دو دوست نیست. و لذا من احساس می‌کنم شما در مورد روابط خارجی ما هم مثل مسائل داخلی با عینک بعثیون نگاه می‌کنید، در صورتی که این طور نیست.

 

 

با توجه به سیاست نه شرق و نه غرب که ایران مطرح می‌کند. آیا این مسأله القا نمی‌شود که ایران می‌خواهد روابط خود را با غرب تجدید نکند؟ به هر حال مشخص کنید آیا ایران مایل نیست که با حفظ فاصلهٔ مساوی از ابرقدرت‌ها توافق دوستانه ای با هر دو ایجاد کند؟

 

من اول باید بدانم که آیا شما معنای سیاست نه شرقی و نه غربی ما را می‌دانید یا نه. سیاست نه شرقی و نه غربی معنایش این است که ما نه دنباله رو شرق و نه دنباله رو غرب هستیم. و این به آن معنا نیست که با شرق و غرب دشمنی بکنیم. ما امروز با همهٔ دولت‌هایی که در دنیا هستند آمادهٔ توسعه و گسترش روابط خود هستیم. از این کشورهایی هم که اسم آوردم بعضی وابسته به دنیای به اصطلاح غرب و بعضی وابسته به دنیای به اصطلاح شرق هستند. ما هرگز راه رابطهٔ با این‌ها را نبسته‌ایم. بله ما با امریکا روابطی نخواهیم داشت و این بدان خاطر است که امریکا در میان ملت ما به عنوان یک مجرم بزرگ شناخته شده و سال‌ها به این ملت ظلم کرده و اما با هر کسی که به ما حمله نکند و یا هر دولت یا کشوری که حقوق ما را محترم بشمارد چه شرقی و چه غربی کاملا می‌توانیم روابط سالم و صمیمانه داشته باشیم. و لذا نه شرقی و نه غربی به معنای نفی روابط دوستانه نیست.

 

 

آیا ایران مایل است که به معاهدات بین‌المللی احترام بگذارد؟ آیا در حال حاضر به مسؤولیت دیپلماتیک احترام می‌گذارید و برخلاف آنچه در معاهده وین منعقد است، این طور که شنیده شده شما از آرم هلال احمر یا صلیب سرخ استفاده‌هایی از قبیل حرکت و نقل و انتقال افراد مسلح انجام می‌دهید؟ شما فکر نمی‌کنید این با اصل معاهدهٔ ژنو مخالف است؟

 

ما به قراردادهای بین‌المللی کمال احترام را می‌گذاریم. ما عضو سازمان ملل و عضو جامعهٔ غیرمتعهد‌ها و عضو یونسکو و عضو کنفرانس اسلامی و عضو بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر هستیم که در مقابل همهٔ این‌ها تعهداتمان را عمل می‌کنیم. اما اینکه شما می‌پرسید آیا به دیپلمات‌ها احترام گذاشته می‌شود یا نه، من خیال می‌کنم آن خاطره ای که شما را آزار می‌دهد، خاطرهٔ دیپلمات‌های امریکایی در ایران و بستن جاسوسخانهٔ امریکاست، حال اینکه آن‌ها را نه تنها ما دیپلمات نمی‌دانستیم، بلکه آن‌ها را جاسوس می‌دانستیم. و چون در حال توطئه بر ضد کشور و انقلاب ما بودند، ملت ما آن‌ها را پس از مدتی محبوس کردن بیرونشان کرد و سفارت‌خانهٔ آن‌ها را برای همیشه بست. و لذا فکر می‌کنم شما آن خاطره در ذهنتان هست که احساس ناراحتی می‌کنید وگرنه شما هیچ مورد دیگری را سراغ ندارید که ما به دیپلمات‌ها کمترین بی‌احترامی‌ای کرده باشیم. نخیر دیپلمات‌ها در کشور ما مورد احترام هستند. و آن حرفی که شما نقل کردید در سایهٔ آرم هلال احمر و صلیب سرخ مسلح می‌گردند، چنین چیزی نیست و فکر می‌کنم شما هر دروغی نسبت به انقلاب ما گفته بشود باور می‌کنید. و مثل اینکه هیچ نقطهٔ مثبت دیگری را در انقلاب ما باور ندارید.

 

 

آیا شما مطمئنا می‌توانید بگویید در زمینه ‌ای قضایی هیچ قصوری صورت نگرفته است؟ و آیا می‌توانید بگویید که ابدا شکنجه ای صورت نگرفته؟

 

هیچ بشری نمی‌تواند بگوید که من هیچ خطایی نکرده‌ام. بشر جایزالخطاست و همهٔ انسان‌های روی زمین و همهٔ دستگاه‌های جهان امکان دارد خطاهایی کرده باشند. ما هم مثل آن‌ها. اما شکنجه ای که شما اسم می‌آورید بله من مطمئنا می‌توانم بگویم که هیچ شکنجه‌ای در دستگاه قضایی ما وجود ندارد و شایعاتی که درست کرده‌اند از سوی کسانی درست شده که با اصل انقلاب ما یا لااقل با جمهوری اسلامی مخالف هستند.

 

 

از آنجا که دین اسلام دین رحیمی است، شما چگونه می‌توانید توضیح بدهید، حتی مردهٔ کسانی که خطی به جز خط امام دارند، قابل رحمت نیستند و قبور آن‌ها به شکل زننده‌ای از هم پاشیده شده؟

 

ما به هیچ مرده‌ای اهانت نمی‌کنیم و هیچ قبری را هم مورد تجاوز قرار نمی‌دهیم. در اینجا هم خیال می‌کنم شما از خراب شدن مقبرهٔ رضاخان ناراحتید. قبر رضاخان خراب نشده و قبر او هنوز هم هست. اگر بخواهید می‌توانید سر بزنید. جسدش هنوز آنجا هست. آن دستگاهی را که ساخته بودند، دستگاهی زیادی و نشانهٔ یک فرهنگ غلط بود. یک فرد ظالم قلدری که سال‌ها خود و خانواده‌اش دزدی و فساد و همه گونه خرابی به وجود آوردند این معنا ندارد که قبرش به عنوان یک عبادتگاه و یا به عنوان یک یادبود مجلل تاریخی باقی بماند. آن یادبود از بین رفت و در آنجا ساختمان‌هایی به سود مردم از قبیل مدرسه و آسایشگاه ساخته شده که مردم از آن استفاده می‌کنند. اما قبر او هنوز دست نخورده و به حال خودش باقی است.

 

 

منبع: رجانیوز

کلید واژه ها: آیت الله خامنه ای مقبره رضا شاه


نظر شما :