درس‌های حذف شده از کتاب‌های درسی اعلام شد

۱۰ اسفند ۱۳۵۷
۱۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۷ کد : ۱۸۹۳ کاغذ اخبار
درس‌های حذف شده از کتاب‌های درسی اعلام شد
کمیته بررسی مشکلات مدارس منتخب امام خمینی طی بیانیه‌ای درس‌هایی را که از کلاس‌های دوره سه ساله راهنمایی و کلاس سوم دبستان حذف شده است، اعلام کرد. یکی از اعضای کمیته گفت: تا اوایل هفته آینده دروس حذف شده رشته‌های مختلف دبیرستان‌ها نیز اعلام می‌شود.

 

دروس حذف شده کلاس‌های دوره سه ساله راهنمایی و کلاس سوم دبستان به این شرح است:

 

فارسی کلاس اول - کودکی شاه سابق، از صفحه ۵ لغایت صفحه ۱۳- «مال از بهر چیست» از صحفه ۱۳ لغایت صفحه ۲۲ - «کودک باهوش» از صفحه ۳۱ لغایت صفحه ۳۴ - «آینده» از صحفه ۳۸ لغایت صفحه ۴۲ - «ساختمان فعل» از صفحه ۶۷ تا ۶۸ - «زیبایی ای درخت» از صفحه ۶۳ تا ۶۵- «شهری و روستایی» از صفحه ۷۲ تا ۷۵ - «اشیای خراب» از صفحه ۸۰ تا ۸۶ - «سخنان پندآمیز بزرگان» از صفحه ۸۷ تا ۹۲- «مثل» از صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۸- «مهرگان» از صفحه ۱۳۱ تا ۱۳۷ (جمعا ۸۰ صفحه حذف شده است).

 

فارسی کلاس دوم - «مرد خود ساخته» از صفحه ۱۱ تا ۱۸- «درخت بقا» از صفحه ۴۳ تا ۴۶- «شهر نیکان» از صفحه ۶۵ تا ۷۰- «یعقوب در نیشابور» از صفحه ۷۱ تا ۷۷- «خط و خط نویسان نامدار» از صفحه ۷۸ تا ۸۸- «کاغذ و چاپ» از صفحه ۸۹ تا ۹۵- «ناصر خسرو» از صفحه ۱۲۰ تا ۲۲۴- «رستم و اسفندیار» از صفحه ۱۵۸ تا ۱۷۲.

 

از فارسی کلاس دوم جمعا ۶۴ صفحه حذف شده است.

 

فارسی کلاس سوم - «کمال‌الدین بهزاد» از صفحه ۱۲ تا ۱۷- «ورزش در ایران عهد صفوی» از صفحه ۳۷ تا ۴۲- «فرهنگ مردم» از صفحه ۸۲ تا ۸۸- «ثمره دانش اندوزی» از صفحه ۴۷ تا ۵۱- شعر «غم مخور» از صفحه ۸۹ تا ۹۱- «رزم رستم و اشکبوس» از صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۹- «اورازان» از صفحه ۱۳۹ تا ۱۴۶- «دو حکایت از گلستان» از صفحه ۱۴۷ تا ۱۵۰- «بهار» از صفحه ۱۵۱ تا ۱۵۴- از کتاب فارسی کلاس سوم جمعا ۵۰ صفحه حذف شده است.

 

تاریخ کلاس اول - گفتار دهم- شاهنشاهی اشکانی- پس از فرهاد دوم تا اول ساسانیان - گفتار یازدهم و دوازدهم و سیزدهم.

 

تاریخ کلاس دوم - در کتاب تاریخ کلاس دوم - از گفتار هفدهم تا پایان کتاب باید حذف شود.

 

تاریخ کلاس سوم - در تاریخ ایران - گفتارهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ یعنی از صفحه ۵۶ تا صفحه ۹۸ باید حذف شود. در تاریخ اروپا - علاوه بر گفتارهای چهارده و پانزده و شانزده و هفده که در ابتدای کتاب به آن‌ها اشاره شده است - گفتارهای نوزدهم، بیست و بیست و یک. یعنی از صفحه ۱۵۳ تا آغاز صفحه ۱۷۸ باید حذف شود.

 

جغرافیای کلاس اول - در کتاب جغرافیای کلاس اول باید از صفحه ۴۰ تا ۶۳ و از صفحه ۸۲ تا ۱۰۱ و از صفحه ۱۱۸ تا ۱۳۹ حذف شود.

 

جغرافیای کلاس دوم - در کتاب جغرافیای کلاس دوم علاوه بر مطالب حذف شده آغاز کتاب باید از صفحه ۱۰۰ تا ۱۷۶ به استثنای «کشور فرانسه» حذف شود.

 

ضمنا مطالب کتاب جغرافیای کلاس سوم: از صفحه ۴۸ تا ۹۱ باید حذف شود.

 

تعلیمات اجتماعی کلاس اول: از اول کتاب تا آخر صفحه ۳۵ حذف شود.

 

تعلیمات اجتماعی کلاس دوم: گفتار یکم تا ششم حذف شود.

 

تعلیمات اجتماعی کلاس سوم: فصل هفتم از صفحه ۳۳ تا آخر صفحه ۳۶ و فصل ۱۴- ۱۵ و ۱۶ از صفحه ۶۳ تا آخر ۷۲ حذف شود.

 

علوم تجربی کلاس اول: بخش یک - بخش ۲- بخش ۶- بخش ۹ و بخش ۱۰ حذف شود.

 

علوم تجربی کلاس دوم: بخش ۳- ۴-۶- ۹ و ۱۰ حذف شود.

 

علوم تجربی کلاس سوم: بخش ۴- ۵-۶- ۹ و ۱۰ حذف شود.

 

ریاضیات کلاس اول: از صفحه ۱ تا ۲۸ و از صفحه ۳۲ تا ۴۹ و از صفحه ۵۱ تا ۶۱ و از صفحه ۶۹ تا ۹۵ و از صفحه ۹۰ تا ۱۰۲ و از صفحه ۱۴۱ تا ۱۶۸ و از صفحه ۲۱۰ تا ۲۲۲ حذف شود.

 

ریاضیات کلاس دوم: از صفحه ۱ تا ۱۳ و از صفحه ۴۵ تا ۵۲ و از صفحه ۸۳ تا ۸۸ و از صفحه ۹۴ تا ۱۰۶ و از صفحه ۱۵۲ تا ۱۸۱ و از صفحه ۲۱۱ تا ۲۲۷ حذف شود.

 

ریاضیات کلاس سوم: از صفحه ۱۶ تا ۲۴ و از صفحه ۱۲۵ تا ۱۲۸ و از صفحه ۲۰۷ تا ۲۷۷ حذف گردد.

 

در این بیانیه خطاب به معلمان آمده است:

نسبت به درس‌های دستور زبان فارسی - عربی - تعلیمات دینی و قرآن و زبان خارجی به عهده معلمان است که با اتکاء به وجدان انقلابی، حداکثر کوشش را بکار برده و با در نظر گرفتن قدرت پذیرش دانش‌آموزان مطالب لازم را حتی‌الامکان تدریس نمایند.

 

کلاس سوم ابتدایی: دروس حذف شده کلاس‌های سوم ابتدایی نیز بدین شرح است:

در کتاب فارسی درس‌هایی که باید حذف شود: ۱- مهرگان، ۲- سرگذشت یک نامه، ۳- احترام به پرچم، ۴- سلسله شاهنشاهی، ۵- پای صحبت مادربزرگ، ۶- سپاه دانش در ده ما، ۷ و ۸- پایتخت‌ ما تهران (۱) و (۲)، ۹- ابوعلی‌ سینا، ۱۰- افسانه شاهزاده خوشبخت، ۱۱ و ۱۲- سفری به شیراز (قسمت اول و دوم)، ۱۳- نوروز، ۱۴- فردوسی، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷- کودکی سهراب (قسمت‌های یک و دو و سه).

 

تبصره - تا حد امکان از لغات و نکات دستوری حذف شد. در صورت لزوم استفاده شود.

 

شعرهای حذف شده

 

غیر از این شعر‌ها بقیه حذف شود. صبح - مادر - میازار موری که دانه کش است - کسری و دهقان.

 

کتب ریاضی - در کتب ریاضی دروسی که باید حذف شود بدین شرح است: استفاده از خط کش و کلیه دروس مربوط به محور، صفحه ۲۰ تمرین کنید. کشف کنید‌ها کاملا. دروس هندسه (۲ و ۹ و ۱۰)، تقسیم کلا، مساله بدون عدد (۹۶). مطالبی که در انتهای درس‌های هندسه به عنوان ساختن اشکال یا ترسیم عملی اشکال می‌باشد. کسر کلا. ساعت کلا، در بقیه دروس نکاتی و مسائلی برخورد یا تقسیم دارند حذف می‌شوند. در مورد مسائل آخر کتاب، مسائلی که مربوط به درس‌های محذوف است خودبخود حذف‌شدنی است.

 

علوم - در کتب علوم درس‌هایی که باید حذف شود بدین شرح است: فصل (۱) دانشمند - فصل (سه) گیاهان - فصل (۸) چگونه هوا تغییر می‌کند - فصل (۱۰) الکتریسیته - فصل (۱۱) ماشین‌های ساده - فصل (۱۲) صدا.

 

کتاب اجتماعی- در کتاب اجتماعی فصولی که باید حذف شود بدین شرح است: واحد - دوم - سوم - چهارم - نقاشی و ورزش دروس لازمی است که حتما باید یک ساعت را اشغال کند. دینی و قرآن معنی شود، حتی الامکان تمام کتاب تدریس شود و حذف در این دو مورد به عهده معلمین است. باید یادآوری شود که با دو نظر درس‌های بالا حذف شده است: بعضی از دروس به خاطر کمی وقت و بعضی از دروس به خاطر وابستگی به رژیم طاغوتی پهلوی حذف شده است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: کتاب های درسی


نظر شما :