آیت‌الله مکارم شیرازی: عید نوروز رسمی ملی است/ چهارشنبه‌سوری خرافه است

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۵۰ از دیگر رسانه‌ها
یکی از مراجع تقلید شیعیان در آستانه نوروز گفت: عید نوروز بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد که باید بدی‌ها را کنار بگذاریم و خوبی‌های آن را بگیریم.

 

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: گاهی درباره عید نوروز افراط و تفریط دیده می‌شود و برخی آن را خرافه و بدعت و برخی آن را اسلامی می‌دانند در حالی که رسمی ملی است و خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. وی ادامه داد: ملاک و معیار در این زمینه دستورهای قرآن کریم است و ما باید به آن‌ها عمل کنیم و هرچه خلاف قرآن است کنار بگذاریم و آنچه مطابق آن است را بپذیریم.

 

استاد حوزه علمیه بیان داشت: خانه‌‌تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت و دید‌ و بازدید‌ها از نکات مثبت عید است اما اسلام توصیه می‌کند در کنار این کار‌ها انسان‌ها درون خود را هم از بدی‌ها خانه‌تکانی کنند. وی اضافه کرد: حضور و توجهی که مردم در لحظه تحویل سال به مساجد و حسینیه‌ها دارند از جمله خوبی‌های نوروز است زیرا مردم دست به دعا و نیایش بر می‌دارند و اسلام هم بر آن تأکید دارد.

 

این مرجع تقلید شیعیان، کمک به نیازمندان و دستگیری از محرومان را از فواید عید نوروز دانست و اظهار داشت: افزایش محبت‌ها و صله رحم‌ها از دیگر فواید نوروز است که اسلام هم بر آن تأکید دارد. وی تجدید قوای جسمی و روحی را از دیگر آثار نوروز برشمرد و گفت: ما در اسلام نسبت به انجام این امور و تفریح کردن تاکید و توصیه‌هایی داریم چون تفریح به کار و عبادات کمک می‌کند. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی بدی‌هایی که در نوروز رخ می‌دهد تصریح کرد: اسراف، تبذیر و تجمل گرایی را از این دسته آسیب‌ها است که اسلام با آن موافق نیست.

 

 

چهارشنبه‌سوری خرافه است

 

وی در ادامه چهارشنبه‌سوری را از مصادیق خرافه دانست و بیان داشت: ما نباید مانند دوره جاهلیت رفتار کنیم و باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران باشیم. استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: کارهایی که برخی‌ها دیشب انجام دادند و تصاویر آن نیز از تلویزیون پخش شد و موجب خسارت به مردم شده است، دیه دارد و مسئولیت‌‌آور است.

کلید واژه ها: آیت الله مکارم شیرازی نوروز چهارشنبه سوری


نظر شما :