توضیح شورای فرهنگ عمومی درباره تغییر سالروز شهادت آوینی در تقویم: روز تشییع آوینی را روز هنر انقلاب اسلامی نامیدیم

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۲ کد : ۲۰۳۴ از دیگر رسانه‌ها
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: به دلیل اینکه نامگذاری یک روز به دو مناسبت امکان نداشت، روز تشییع و تدفین شهید مرتضی آوینی به عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» در تقویم درج شد.

 

منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تغییر روز شهادت شهید آوینی در تقویم توضیحاتی داد و گفت: در سال ۱۳۸۵ درخواستی از سازمان بسیج هنرمندان داشتیم که در آن آمده بود روز ۲۰ فروردین به عنوان روز بسیج هنرمندان در تقویم نامگذاری شود.

 

وی افزود: این مساله در کمیسیون شورای نامگذاری فرهنگ عمومی مطرح شد که با این طرح به دو دلیل مخالفت شد؛ نخست آنکه روزی را به عنوان بسیج هنرمندان داشته باشیم، همان‌گونه که بسیج کارمندان و کارگران را داریم، اما باز هم با مخالفت شدید مواجه شد، البته اعضا با کلیت قضیه که روزی به عنوان هنر انقلاب اسلامی در تقویم داشته باشیم موافقت کردند.

 

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، از این‌رو هم بسیج هنرمندان برای فعالیت‌های ترویجی و هم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نامگذاری روزی به نام هنر انقلاب اسلامی موافقت کردند و قرار بر این شد یک روز با این نام داشته باشیم؛ با روز ۲۰ فروردین مخالفت شد چرا که در سال ۸۵ این روز به عنوان روز «فناوری هسته‌ای» درج شده بود، در واقع ۲۰ فروردین در سال ۸۵ چرخه سوخته هسته‌ای در کشور تکمیل شد، به این دلیل، هیات دولت در سفر استانی در شهر مشهد درخواست کرد تا این روز در تقویم به نام روز ملی «فناوری هسته‌ای» قید شود. این موضوع توسط دولت مصوب و از مراجع خواسته شد تا این روز به عنوان روز ملی نامگذاری شود.

 

واعظی در ادامه بیان کرد: این مهم در سال ۸۵ پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از سال ۸۶ در تقویم کشور روز ۲۰ فروردین به عنوان روز ملی «فناوری هسته‌ای» نامگذاری شد.

 

این مقام مسوول بیان کرد: کمیسیون نامگذاری شورای فرهنگ عمومی نپذیرفت که نامگذاری جدیدی برای این روز صورت گیرد. این موضوع از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بسیج هنرمندان مورد توجه قرار گرفت؛ سازمان بسیج هنرمندان پیشنهاد کرد با توجه به اینکه ۲۱ فروردین سالروز تشییع و تدفین شهید اهل قلم آوینی است و به این دلیل که در یک روز امکان دو نامگذاری وجود ندارد، از این‌رو ۲۱ فروردین به عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد که البته این روز مصادف با سالروز تشییع هنرمند بسیجی شهید مرتضی آوینی است.

 

واعظی بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ هم تصمیم بر آن شد این روز در تقویم‌ها تحت عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» قید شود، اساسا این موضوع درخواستی بود که از سوی سازمان بسیج هنرمندان و دوستان شهید آوینی مطرح شده بود که به تصویب رسید.

 

وی ضمن اشاره به گلایه خانواده شهید آوینی درباره این تغییر روز اظهار داشت: هفته گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر اینکه روز شهادت شهید آوینی به ۲۱ فروردین تغییر یافته منتشر شد، ما از روز شهادت آوینی اطلاع داریم، اما به این دلیل که نامگذاری یک روز به دو نام امکان نداشت، روز تشییع و تدفین این هنرمند بسیجی به عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» در تقویم درج شد. واعظی در پایان افزود: تاکنون از سوی خانواده شهید آوینی پیشنهادی در ارتباط با نامگذاری روزی به نام شهید آوینی به دست شورای فرهنگ عمومی نرسیده است.

کلید واژه ها: آوینی


نظر شما :