مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی: آوینی مخالف دموکراسی بود

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۰۳۷ از دیگر رسانه‌ها
مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی عصر دیروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) با حضور جمعی از اندیشمندان و هنرمندان و توسط موسسه روایت فتح در تالار وحدت برگزار شد.

 

به گزارش ایلنا، مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز خاطره‌گویی بر نوشتار اولویت پیدا کرده است، گفت: امروز گروهی خاطراتی از آوینی نقل می‌کنند که از منظر آن شهید تفکرات آن‌ها با تفکرات آوینی تفاوت دارد. گروهی حتی می‌گویند اگر آوینی امروز زنده بود مانند آن‌ها می‌زیست.

 

وی با اشاره به دیدگاه‌های شهید آوینی گفت: آوینی در مقالات خود بسیار بر اصطلاحاتی همچون دموکراسی تاخت و دموکراسی را آنگونه که گروهی آن را مقدس کرده بودند قبول نداشت بلکه دموکراسی را کاخ ویران شده‌ای می‌دانست که نمی‌تواند نجات دهنده افراد باشد و معتقد بود که دموکراسی در کنار دین قرار نمی‌گیرد و دموکراسی دینی را قبول نداشت.

 

حسینی ادامه داد: آوینی درباره انقلاب اسلامی می‌گفت که جمهوریت و اسلامیت نظام قابل تفکیک نیست و از هم جداشدنی نیستند بلکه معتقد بود که حتی تشکیک درباره جمهوریت و اسلامیت درست نیست.

 

وی با انتقاد از کسانی که حرف‌ها و عملکرد آوینی در قبل از انقلاب را ملاک ارزیابی وی قرار می‌دهند، افزود: نباید اینگونه باشد و اینکه آوینی قبل از انقلاب چه گفت و چه کرد نباید باعث وهم او شود زیرا ما نباید مراتب سفلای یک سالک را پایهٔ وهن وی بدانیم و این عمل درست نیست زیرا هر پروانه‌ای در ابتدا یک کرم ابریشم بوده است. وی ادامه داد: همان طور که تصویر جنینی انسان تصویر زیبایی نیست و ما ملاک ارزیابی انسان را عملکرد او بعد از تولد می‌دانیم.

 

حسینی با اشاره به مخالفت و دشمنی روشنفکران غرب‌زده با آوینی گفت: اردوگاه روشنفکران غرب‌زده تا ابد آوینی را نبخشید. همان گونه که جلال آل‌احمد را نبخشید زیرا این دو مبانی فکر غرب را شناختند و به خوبی آن را نقد کردند و همیشه به همین دلیل از روشنفکران غرب‌زده به دلیل نگاه منتقدانه ناسزا می‌شنیدند. وی ادامه داد: آوینی کاپیتالیسم و نظام توتالیتر را دو روی یک سکه می‌دانست و نبرد این دو را یک نبرد درون تمدنی می‌دانست که انقلاب اسلامی آن را به یک نبرد برون تمدنی تبدیل کرده بود.

 

آوینی حد افراط و تفریط را به خوبی می‌شناخت، از این رو است که امروز آثار او ارزش چند بار مطالعه را دارد و هر چند امروز از او خاطرات بسیاری نقل می‌شود اما آنچه مهم است این است که آثار او دوباره خوانده شود. وی ادامه داد: ارزش آوینی به این است که مسیر را یافته بود و در این مسیریابی به خوبی بحران‌های فکری پس از خود را شناخته بود. امروز بازخوانی آثار آوینی به عنوان آغازی برای یک مسیر الهی و تکمیل حرکت مصلحانه یک ضرورت مهم است، خواندن خاطرات او خوب است اما باید بدانیم که این خاطرات از قول چه کسانی و از فیلتر چه راوی عبور می‌کند.

 

بر اساس این گزارش در این برنامه، بخش‌هایی از آثار شهید آوینی پخش شد و فیلمی نیز از سخنان نادر طالب‌زاده درباره وی پخش شد.

کلید واژه ها: آوینی


نظر شما :