باستان‌شناس خارجی: خلأ تاریخی بین حکومت عیلامی و هخامنشی وجود ندارد

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۸ کد : ۲۰۴۳ از دیگر رسانه‌ها
یک عیلام‌شناس بر اساس مدارک باستانی یافت شده در محوطۀ تاریخی «ارجان» ادامۀ حکومت عیلامی‌ها را در سال‌های بین ۶۴۷ پیش از میلاد تا شکل‌گیری هخامنشیان اثبات کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خاویر آلوارز مون (عیلام‌شناس) با حضور در موزۀ ملی ایران سخنانی را با عنوان «میراث عیلامی هخامنشیان» مطرح و در آن مطالبی را دربارۀ خلأ تاریخی که نسبت به ادامۀ حکومت عیلامی‌ها در برهه‌ای از زمان وجود داشت، ارایه کرد.

 

او ابتدا آثاری از دورۀ عیلامی را که تاکنون در ایران یافت شده‌اند، مانند نقش برجسته‌های کول فرح در استان خوزستان معرفی کرد و سپس گفت: یکی از مسائل قابل توجه در دورۀ عیلام نو این است که وقتی شاه‌های آشوری در سال ۶۴۷ پیش از میلاد به سرزمین عیلام باستان حمله کردند و شوش را به آتش کشیدند در متون تاریخی خود اینطور نوشتند که «ما عیلامیان را از بین بردیم.»

 

وی با اشاره به اینکه این موضوع را بیشتر پژوهشگران قبول کردند، اظهار کرد:‌ پس از این اتفاق، شکل‌گیری دورۀ هخامنشیان مطرح شد، به این ترتیب یک خلأ تاریخی نسبت به ادامۀ حکومت عیلامیان وجود داشت که بر اساس مدارک باستانی به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطۀ تاریخی ارجان، این خلأ پر شده است.

 

این عیلام‌شناس ادامه داد: از سال ۶۴۷ تا ۵۳۰ پیش از میلاد که حکومت هخامنشیان شکل گرفت آثار به دست آمده از محوطۀ تاریخی ارجان به این تاریخ متعلق است که در واقع، ادامۀ حکومت عیلامیان را نشان می‌دهد.

 

خاویر آلوارز مون با بیان اینکه همواره تصور می‌شد هخامنشیان هنر خود را از آشوری‌ها یاد گرفته‌اند، افزود: آثار و نقش برجسته‌های موجود نشان می‌دهد که هخامنشیان هنر خود را در بخش معماری و نقش برجسته از عیلامی‌ها آموخته‌اند.

 

خاویر آلوارز مون که تحصیلات خود را در مدرسۀ عالی لوور در کشور انگلیس و دانشگاه برکلی کالیفرنیا گذرانده است، یکی از سرشناس‌ترین افراد حاضر در جهان در حوزۀ عیلام‌شناسی است. او که اکنون در دانشگاه سیدنی استرالیا تدریس می‌کند، شاگرد عیلام‌شناسان بزرگی مانند پیر آمیه و دیوید استروناخ بوده است.

 

او در سال ۲۰۰۳ میلادی نتایجی را که از حفاری‌های باستان‌شناسی ارجان به دست آمده بود مطالعه کرد و در ‌‌نهایت، چنین نتیجه‌ای را نسبت به حکومت عیلامیان به دست آورد. این عیلام‌شناس همچنین کتاب خود را دو سال پیش دربارۀ ارجان منتشر کرده است.

 

کاوش در محوطۀ تاریخی ارجان حدود ۲۰ سال پیش انجام شده و یکی از کاوشگران آن، احسان یغمایی بوده که به مدت دو فصل حفاری باستان‌شناسی در ارجان انجام داده است.

 

این باستان‌شناس دربارۀ نتایج مطالعات خاویر الوارز مون با تأیید اینکه بخشی از آثار پیداشده در ارجان، چیزی است که پس از سقوط نینوا سهم عیلامی‌ها شد، اظهار کرد: من پس از پایان یافتن کاوش‌های باستان‌شناسی، تمام مطالب و گزارش‌های خود را به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرد؛ ولی این گزارش نهایی با همۀ عکس‌هایش گم شد. پس از آن، در دورۀ مدیریت جلیل گلشن (به عنوان معاون پژوهشی) کپی دیگری از آنچه به صورت دست‌نوشته وجود داشت در اختیار سازمان قرار دادم که آن گزارش نیز هنوز چاپ نشده است.

کلید واژه ها: عیلامیان هخامنشیان


نظر شما :