نگاهی به دیروز و امروز سینما بولوار/ از نمایش فیلم‌های سیاسی تا تلاش برای زنده ماندن

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۱ کد : ۲۰۵۹ از دیگر رسانه‌ها
سینماهای قدیمی تهران چند سالی است فرسوده شده‌اند و با وجود پردیس‌های سینمایی، کمتر مخاطبی حاضر است که برای دیدن فیلم به این سالن‌های سینمایی برود؛ حتی اگر چنین سینمایی در حاشیه سرسبز‌ترین بلوار تهران واقع شده و نوستالژی‌ زیادی داشته باشد.

 

این سینما‌ها به بهانه‌های مختلف که «تعمیرات» هم یکی از آن‌هاست یک به یک برای همیشه تعطیل می‌شوند و صاحبانشان به دنبال تغییر کاربری می‌روند، با این حال سینما «بولوار» که ۴۶ سال قبل با نام «مدائن» آغاز به کار کرده بود، در حال بازسازی است تا شاید، «سینما بولوار زنده بماند.»

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سینما «مدائن» سال ۱۳۴۵ در بولوار کشاورز با نام سابق الیزابت دوم توسط محسن حکاک تاسیس شد. آن زمان بازار ساخت سالن‌های سینمایی داغ بود و هر سالنی هم که ساخته می‌شد حداقل ۵۰۰ صندلی داشت، حتی سینما «کاپری» تهران که الان دیگر نامش به سینما «بهمن» تغییر کرده،‌‌ همان سال‌ها ۱۳۹۶ صندلی داشت!

 

در آن سال‌ها سینما «مدائن» هم در وسط بلوار کشاورز که هنوز هم به نوعی سرسبز‌ترین بولوار تهران است با ظرفیت ۶۳۰ صندلی ساخته و وارد چرخه اکران سینمای ایران شد. پس از انقلاب اسلامی با تغییر نام خیابان الیزابت دوم به کشاورز، این سینما هم تغییر نام داد و از آن زمان تاکنون نام «بولوار» بر سر در سینما حک شده است.

 

هوشنگ گلمکانی ـ روزنامه‌نگار و منتقد نام آشنای سینما ـ تیرماه ۸۹ در ماهنامه ۲۴ درباره سینما بولوار و استقبال جوان‌ها از فیلم‌های آن نوشته بود: «تا جایی که به یاد می‌آورم هویت این سینما زمانی شکل گرفت که صبح‌های جمعه «تلاش فیلم» احمد جورقانیان در آنجا برنامه داشت و هر بار یک فیلم کلاسیک یا خارج از جریان رایج اکران را نمایش می‌داد. بسته به فیلم، از صبح زود جوان‌های علاقه‌مند که تماشاگر جدی سینما بودند، جلوی سینما صف می‌کشیدند. البته همیشه هم هدف، سینما نبود. فیلم‌هایی با مایه‌های سیاسی، دانشجویان سیاست‌زده و سیاست‌گرا و صاحبان کله‌هایی را که بوی قرمه‌سبزی می‌داد، صبح‌های جمعه به جلوی سینما بولوار می‌کشاند. فضا کاملاً «دانشجویی» می‌شد. همین هویت در سال‌های اولیۀ پس از انقلاب هم ادامه داشت و در آن دو سال اول که انبوهی از فیلم‌ سیاسی روی پرده رفت، یکی از سینماهای ثابت نمایش‌دهندۀ این جور فیلم‌ها همین سینما بولوار بود. به خصوص فیلم‌های روسی و آثار فیلمسازان چپ‌گرا.»

 

اما این روز‌ها سینما بولوار در حال بازسازی و تعمیر است و بر سردرش تئاتری تبلیغ شده است که گویا هر شب یک سانس به صحنه می‌رود.

 

 

سینما بلوار

 

به گفته مدیر فعلی سینما بولوار «سینمایی که در هر سانس چهار، پنج بلیت بفروشد، طبیعتا نمی‌تواند حتی از پس هزینه‌ قبض برق آن هم بر بیاید.» اینکه یک سینمای قدیمی ابتدا به بهانه تعمیرات اساسی بسته و سپس معلوم شود که صاحب آن دنبال تغییر کاربری است خیلی غریب نیست؛ اما حکایت سینما «بولوار» امیدوارکننده‌تر است چرا که فعلا یک گروه جوان سینما را از صاحب آن که «دیگر نمی‌تواند یک ریال هم برای سینما هزینه کند» تحویل گرفته‌اند تا به قول خودشان «سینما بولوار را زنده نگه دارند.»

 

قادری که یک سالی است مدیریت این سینما را برعهده گرفته و تعمیرات اساسی آن را آغاز کرده، کارگردان تئا‌تر است. او درباره سینما بولوار می‌گوید:‌ «من این سینما را سال قبل از مالک آن تحویل گرفتم. ایشان دیگر حتی نمی‌توانستند یک ریال برای سینما هزینه کنند و محیط سالن و لابی هم کاملا فرسوده شده بود. ما کم کم اینجا را سر و سامان دادیم و شروع کردیم در آن تئا‌تر روی صحنه بردن. یک سن هم طراحی کردیم. البته دوست داشتیم که فیلم نمایش بدهیم اما پرده سالن دیگر بدرد نمی‌خورد.»

 

او ادامه داد: «پس از چندی تصمیم گرفتیم که وضعیت سینما را سر و سامان دهیم. چون معتقدیم حتی اگر یک نفر هم بلیت بخرد حق دارد از امکانات خوب در سینما استفاده کند. این موضوع را به اطلاع وزارت ارشاد رساندیم و قرار شد آن‌ها آپارات و پرده سینما را به ما بدهند که جشنواره فجر و عید نوروز سبب شد این کار به تاخیر بیافتد. اما ما تعمیراتمان را آغاز کردیم.»

 

قادری درباره شرایط گذشته سینما، ضمن اینکه عکس‌هایی که بیشتر به مخروبه شبیه است تا سینما را به ما نشان داد، گفت: «سیم‌کشی‌ها همه اتصالی داشت و ممکن بود آتش‌سوزی رخ بدهد. دیوارهای سالن نمایش با گونی پوشانده شده بود و نور مناسبی هم در سالن نبود تا تماشاگر بتواند صندلی‌اش را پیدا کند. وضعیت پرده سینما خیلی بد بود. اصولا نباید پرده را رنگ بزنند اما به دلیل فرسودگی بسیار شدید در این سال‌ها چند بار روی آن را رنگ زده بودند و چند جایش را هم وصله پینه کرده بودند. صندلی‌ها هم چنین وضعیتی داشتند. هر تماشاگری که روی صندلی می‌نشست باید منتظر می‌شدی که احیانا پایه‌ها بشکنند و او زمین بخورد!»

 

این مدیر جوان که تاکید می‌کند تمام هزینه تعمیرات به صورت شخصی تامین شده است، درباره شرایط فعلی سالن ۶۳۰ نفره هم به ایسنا توضیح داد: «تمام سیم‌کشی‌ها در اولین مرحله تعویض شد. سقف آکوستیک کل سالن هم نوسازی شد و برای نور سالن کارهایی کردیم. پرده سینما را جمع کردیم و قرار شد وزارت ارشاد یک پرده و آپارات به ما بدهد. پایه، ابر و رویه مخملی تمام صندلی‌ها را هم عوض کردیم تا مخاطبان راحت‌تر باشند. همچنین تمام در و دیوار‌ها جدیدا رنگ زده شده است. نمای بیرون سینما هم مهم است که اکنون یک تیم در حال کار بر روی آن است.»

 

او برای توضیح حرف‌هایش چند عکس از وضعیت گذشته سالن نشان داد که واقعا در آن شرایط بعید به نظر می‌رسد حتی یک نفر هم حاضر باشد بلیت این سینما را بخرد. قادری که خیلی اصرار دارد بگوید «سینما بولوار باید زنده بماند» ادامه داد: اگر وزارت ارشاد سریع‌تر پرده و آپارات را به ما بدهد طی چند روز نمایش فیلم‌ها را شروع می‌کنیم. ما حتی می‌خواستیم تعمیرات سینما قبل از عید نوروز به پایان برسد که بتوانیم اکران نوروزی بگیریم، اما نشد. اکنون می‌خواهیم سالنی داشته باشیم که بتواند فعالیت‌های هنری خوبی در آن انجام شود.»

 

پس از «شهر قشنگ» و «آسیا» که از سینماهای قدیمی تهران بودند و در آستانه تغییر کاربری‌اند، جای خرسندی است که سینما «بولوار» تعطیل نمی‌شود، بلکه قرار است طبق اعلام مدیر فعلی‌اش دوباره احیا شود. اگر وزارت ارشاد طبق قولش آپارات و پرده را زود‌تر تحویل دهد، سینما بولوارِ ۴۶ ساله که زمانی «دنج و جمع ‌و جور و صمیمی در کنار بولواری مصفا و پردرخت با نهری وسط آن» بود، پس از چند روز دوباره وارد چرخه اکران فیلم‌های سینمای ایران خواهد شد و شاید بتواند باز هم میزبان مخاطبان زیادی در سینمای ایران باشد.

کلید واژه ها: سینما بولوار سینما


نظر شما :