اسناد تاریخی از مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه می‌گویند

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۷ کد : ۲۰۶۰ از دیگر رسانه‌ها
دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ، رییس پ‍‍‍ژوهشکده ابوریحان بیرونی وابسته به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و مشاور ارشد دانشنامه خلیج فارس در گفت‌و‌گو با سایت زندگی اظهار کرد: صرفنظر از متون متعدد قدیمی‌ فارسی و عربی جغرافیایی و تاریخی به زبان‌های فارسی و عربی که جملگی بر مالکیت ایران بر این جزایر صحه می‌گذارند، در متون مختلف غربی نیز از ابتدای قرن شانزدهم میلادی و همزمان با استعمار پرتغال در خلیج‌فارس، بر تعلق جزایر سه‌گانه به ایران تأکید شده است.

 

این کار‌شناس مسایل خلیج فارس افزود: در مقابل، دولت بریتانیا و شیوخ منطقه بر خلاف متون اصیل و قدیمی تاریخی مدعی بودند که جزیره ابوموسی به شیخ شارجه و جزایر دوگانه تنب به شیخ راس‌الخیمه به عنوان تحت‌الحمایه لندن تعلق داشته است.

 

وی ادامه داد: با گذار از مرحله حضور تجاری بریتانیا به حضور سیاسی و استعماری نیروهای آن کشور در منطقه خلیج‌فارس در اوایل قرن هجدهم، نخستین زمزمه‌های تشکیک بر سر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه نیز آغاز و در نتیجه طی چند مرحله در ادوار مختلف حاکمیت این مناطق توسط نیروهای ایرانی و بریتانیایی دست به دست شد. این مراحل عمدتا عبارتند از: دوران نابسامانی مالکیت جزایر سه‌گانه از ۱۷۲۷ تا ۱۸۸۷ م (۱۱۰۶ تا ۱۲۶۶ ش)، اعمال حاکمیت مستقیم ایران از ۱۸۸۷ تا ۱۹۰۳ (۱۲۶۶ تا ۱۸۸۲ ش)، دوران اشغال جزایر توسط قوای بریتانیا در اوان سلطنت مظفرالدین شاه از ۱۹۰۳ که تا ۱۹۷۱ ادامه یافت، (۱۲۸۲ تا ۱۳۵۰ ش) و دوران بازگشت حاکمیت مستقیم ایران بر جزایر از ۱۹۷۱ تاکنون (۱۳۵۰ به بعد).

 

دکتر کیانی تصریح کرد: در یک ارزیابی کلی از آنچه در طول سال ۱۹۷۱ بر ایران گذشت، می‌توان دریافت که پس از ماجرای بحرین، بدون تردید بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس و استقرار نیرو در آن‌ها موفقیتی تاریخی برای ایران به شمار می‌رفت.

 

وی تاکید کرد: مرور کلی بر اسناد تاریخی نشان می‌دهد که اولا دولت وقت ایران از هیچ کوششی برای بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه کوتاهی نکرد و ثانیا هیچ دولتی در ایران در حال و آینده در شرایطی نخواهد بود که بتواند یا بخواهد بر سر مالکیت و حاکمیت این جزایر با بیگانگان گفت‌وگو و معامله کند. این موضوع به راحتی در ادوار پیشین نیز قابل دریافت است.

 

کیانی افزود: اسناد تاریخی نشان می‌دهد که از ابتدای تاریخ در سده‌های اخیر تا سال ۱۹۷۱ و تاسیس دولت امارات، شیوخ عرب منطقه خلیج فارس (شامل شارجه و راس‌الخیمه) در مناطق مورد ادعای مالکیت آنان به طور متناوب یکی از این سه وضعیت را داشته و از این موارد خارج نبودند: یا تحت‌الحمایه و مالیات دهنده حکومت‌های محلی یا مرکزی ایران بودند، یا تحت‌الحمایه حکومت بریتانیا بودند و یا دزدانی دریایی بودند که به شکل یاغی و شورشی در منطقه عمل می‌کرده‌اند. به هر حال همسایگان بدانند دیر یا زود متجاوزان و اشغالگران از این منطقه خواهند رفت و ما و فرزندان ما باید با صلح و صفا و دور از فتنه‌ها و توطئه‌های بیگانگان در کنار هم زندگی کنیم و به مسوولیت‌های دینی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی خود در قبال یکدیگر احترام بگذاریم.

کلید واژه ها: جزایر سه گانه


نظر شما :