سرنوشت نامعلوم آرشیو اسناد تاریخ تئاتر ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۱ کد : ۲۰۶۲ از دیگر رسانه‌ها
«تالار مولوی» یکی از سالن‌های مهم از معدود سالن‌های استاندارد تئا‌تر ایران است که زمانی دارای آرشیوی غنی از پوستر‌ها و بروشورهای آثاری بود که از بدو افتتاح این سالن تا اواخر دهه ۸۰ به صحنه رفته بودند اما این روز‌ها خبری از این آرشیو ارزشمند نیست.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، اسناد تئاتری یکی از گران‌بهاترین داشته‌هایی است که می‌توان با رجوع به آن‌ها تاریخ تئا‌تر و جریان‌های تئاتری هر کشوری را مورد بررسی قرار داد. متأسفانه در تئا‌تر ایران هیچ مکان مشخصی برای حفظ و نگهداری این اسناد وجود ندارد و مشخص نیست که چه اتفاقی برای این اسناد گران‌بها رخ می‌دهد.

 

زمانی قرار بود «تئا‌تر نصر» که این روز‌ها تبدیل به مخروبه‌ای کامل شده به «موزه تئا‌تر ایران» تبدیل شود تا مکانی مناسب برای نگهداری اسناد تئا‌تر ایران باشد اما این طرح تبدیل به رویایی شد که در غبار تخریب «تئا‌تر نصر» گم شد. در تئا‌تر ایران با وجود اینکه تعداد سالن‌های نمایشی اندک است اما هیچ گاه نمی‌توان به منبعی دسترسی داشت که از طریق آن به تعداد اجرا‌ها و انواع نمایش‌های اجرا شده توسط هنرمندان مختلف طی سال‌های گذشته دست پیدا کرد.

 

متأسفانه نبود آرشیوهایی جدی در زمینه پوستر و بروشورهای آثار نمایشی به صحنه رفته در تئا‌تر ایران همواره باعث شده تا اطلاعات کامل و درستی در زمینه نمایش‌های به صحنه رفته در سال‌ها و دهه‌های گذشته وجود نداشته باشد. «تالار مولوی» در این بین یکی از سالن‌های مهم و استاندارد تئا‌تر ایران است که همواره یکی از مهم‌ترین میزبان‌های آثار نمایشی از هنرمندان مختلف بوده است.

 

حجت علیخانی مدیر سابق روابط عمومی «تالار مولوی» طی سال‌هایی که در این سالن تئاتری حضور داشت اقدام به گردآوری آرشیوی غنی از پوستر‌ها و بروشورهای نمایش‌های به صحنه رفته در «تالار مولوی» کرده بود. وی در این باره به خبرنگار مهر گفت: آرشیو کاملی در «تالار مولوی» گردآوری کردم که شامل پوستر و بروشور نمایش‌های به صحنه رفته از سال افتتاح «تالار مولوی» یعنی سال ۵۱ و همچنین نمایش‌های اجرا شده تحت لوای امور فوق برنامه دانشگاه تهران، دانشکده فنی و کوی دانشگاه قبل از راه‌اندازی «تالار مولوی» را هم شامل می‌شد.

 

وی یادآور شد: تا سال ۸۹ که «تالار مولوی» از مدیریت جهاد دانشگاهی خارج شد و دانشگاه تهران مدیریت آن را عهده‌دار شد این آرشیو کامل بود و پوستر و بروشور و جراید کلیه نمایش‌ها در این آرشیو موجود بود. اگر هنرمندی مایل بود به اطلاعات اجراهای خود در سال‌های مختلف در «تالار مولوی» یا جراید مربوط به اجراهای خود دسترسی داشته باشد از این آرشیو استفاده می‌کرد.

 

علیخانی با اشاره به ارایه بخشی از این اسناد تا سال ۷۵ در قالب پایان‌نامه کار‌شناسی خود و وجود این پایان‌نامه در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه تهران گفت: قرار بود با چند تن از دوستان از جمله رضا آشفته، اسناد موجود در این آرشیو را اسکن کرده و در قالب کتابی منتشر کنیم تا آمار تحلیلی درستی از نمایش‌های به صحنه رفته در «تالار مولوی» وجود داشته باشد که متأسفانه این کار به انجام نرسید.

 

مدیر سابق روابط عمومی «تالار مولوی» درباره وضعیت کنونی این آرشیو تأکید کرد: بنده از سال ۸۹ تا حال حاضر هیچ اطلاعی از این آرشیو ندارم. دانشگاه تهران اظهار می‌کند که خبری از این آرشیو ندارد. ما در زمانی که قرار شد جهاد دانشگاهی مدیریت «تالار مولوی» را‌‌ رها کند تا یک ماه وسایل شخصی‌مان نیز در «تالار مولوی» مانده بود و تازه بعد از یک ماه توانستیم با اجازه دانشگاه تهران وسایل شخصی خود را بر داریم. نمی‌دانم این آرشیو به چه روزی افتاده است.

 

وی ادامه داد: چندین بار در این مورد با آقای سعید اسدی مدیر «الار مولوی» و آقای اصغر حساس از مدیران تالار صحبت کردم و خواستار پیگیری این موضوع شدم تا مشخص شود این آرشیو وجود خارجی دارد یا نه ولی متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردم.

کلید واژه ها: تئاتر


نظر شما :