ناشر یک کتاب محاکمه شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۲
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۵ کد : ۲۱۲۶ کاغذ اخبار
ناشر یک کتاب محاکمه شد
ساعت ده و نیم صبح امروز محاکمه محمود نیک‌پو ناشر کتاب «اسرار مگو» به اتهام چاپ و نشر کتب مضره در شعبه سوم دادگاه عالی جنایی تهران آغاز شد.

 

برای نظارت بر جریان دادرسی سه نفر از سردبیران و نویسندگان جراید به عنوان اعضای هیئت منصفه در دادگاه حضور داشتند.

 

نیک‌پو از ۱۳۳۸ با انتشار این کتاب تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه صبح امروز محاکمه وی در شعبه سوم دادگاه عالی جنایی تهران که به ریاست رضا امیرکلالی اداره می‌شود آغاز گردید.

 

نماینده دادسرای تهران در ادعانامه تنظیمی خود برابر ماده ۲۱۳ مکرر قانون مجازات عمومی برای محمود نیک‌پو به اتهام چاپ و نشر کتب برخلاف عفت و اخلاق عمومی تقاضای کیفر کرد.

 

متهم در دادگاه جنحه به یکسال حبس محکوم گردید که با تقاضای فرجام دادگاه استان میزان محکومیت را به ۶ ماه تقلیل داد اما در فرجام‌خواهی نهایی دیوانعالی کشور پرونده را به دادگاه عالی جنایی ارجاع کرد تا با حضور هیئت منصفه‌ای مرکب از نویسندگان مطبوعات مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

متهم در دادگاه خاطرنشان ساخت که وی تنها به چاپ دو فرم ۱۶ صفحه‌ای از کتاب مزبور مبادرت کرد که آن نیز بدون اطلاع وی صورت گرفته و شاگردش بنام علی با سفارش‌دهنده کتاب به نام غلامحسین جارچی در غیاب وی قراردادی منعقد کرده است.

 

پس از پایان مدافعات وکیل مدافع، متهم در مقام آخرین دفاع با تقدیم دو برگ لایحه دفاعیه خود به دادگاه بار دیگر خود را بی‌گناه خواند و تقاضای صدور حکم برائت نمود.

 

مقارن ظهر امروز رئیس هیئت دادرسان و اعضای هیئت منصفه دادگاه عالی جنایی برای صدور رأی به شور نشستند.

 

دادگاه و اعضاء هیئت منصفه پس از شور جرم را ثابت دانسته و متهم را به دو ماه زندان قابل خرید از قرار روزی ۳۰۰ ریال محکوم کردند.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: ناشر محمود نیک پو


نظر شما :