کتاب زرد مدرس سر از کنگره آمریکا درآورد!

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۳ کد : ۲۱۴ از دیگر رسانه‌ها

با طرح موضوع "کتاب زرد مدرس کجاست؟" از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، و پیگیری خبرگزاری میراث فرهنگی در این‌ رابطه، نوه شهید مدرس از محل نگهداری این کتاب در کتابخانه کنگره آمریکا خبر داد. در حال حاضر امکان دسترسی به آن وجود ندارد. این درحالی است که کتاب زرد بدون کسب اجاز از مرحوم مدرس و زمانی که وی را به تبعید می‌بردند توسط شخص دیگری از کشور خارج شده‌است.

 

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، کتاب زرد مدرس که حاوی مطالب مهمی به قلم خود مرحوم مدرس است، در حالی بدون کسب اجازه از وی و زمانی که او را برای تبعید می‌بردند، از خانه‌اش برداشته‌ شده‌است که گفته می‌شود، توسط یکی از فرزندان کسی که کتاب را برداشته به کتابخانه کنگره آمریکا داده شده است. از سوی دیگر، محل نگهداری کتاب، اجازه استفاده از آن را نه تنها برای عموم که حتی به محققان هم نمی‌دهد.

 

«علی مدرسی»، نوه شهید مدرس در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «شبی که افراد رضا شاه به خانه مرحوم مدرس وارد شدند تا او را برای تبعید به "خواف" بفرستند، فردی کتاب زرد مدرس را برداشت. پس از بررسی‌های فراوان و طرح موضوع با مدیر روزنامه قانون متوجه شدیم که پزشک شهربانی به نام دکتر "ملک زاده" کتاب را در آن شب از منزل مرحوم مدرس برداشته است.»

 

وی افزود: «از آنجایی که برای تکمیل موضوع کتاب خود به مطالب این کتاب نیاز داشتم سال‌ها پیش جستجو برای پیدا کردن دکتر ملک‌زاده را آغاز کردم اما متوجه شدم این خانواده کتاب را با خود به خارج از کشور برده‌اند. با تماس‌های مکرر و پیگیری از طریق چند واسطه با خبر شدیم که کتاب توسط دختر این خانواده به کنگره آمریکا تحویل داده شده است.»

 

مدرسی تاکید کرد: «این کتاب هم اکنون درکتابخانه کنگره آمریکا نگهداری شده و به هیچ عنوان امکان استفاده از آن برای عموم و حتی محققان وجود ندارد. البته دو سال پیش با مراجعه به آن کتابخانه و معرفی خود با دسترسی محدود موفق شدم از برخی صفحات آن رونویسی کنم.»

 

وی حاصل رونویسی از کتاب زرد مدرس را تحریر 5 مقاله دانسته و گفت: «خیلی از مطالب کتاب به خط ریز عربی بود و من مجبور شدم همه آنها را بنویسم که حاصل آن در 5 مقاله و در کتابی با عنوان "مرد روزگاران" آمده است.

 

نوه مدرس درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: «این کتاب شامل 8 جلد با رویه چرمی و با 500 تا 600 صفحه است که از سال 1342 هجری قمری نوشتن آن توسط مرحوم مدرس آغاز و پس از تبعید وی به خواف قطع شد.»

 

وی ادامه داد: «این کتاب نوعی کتاب تاریخی تطبیقی بوده و شامل تاریخ ایران از زمان ساسانیان تا دوران مشروطه است. در این کتاب مطالب و ناگفته‌هایی از دوران مشروطه وجود دارد که بررسی آن می‌توانست تاریخ معاصر را دگرگون کند اما متاسفانه امکان دسترسی به آن وجود ندارد.»

 

کتاب زرد مدرس در حالی سر از کتابخانه کنگره آمریکا درآورده است که طی یکی دو روز گذشته برخی نمایندگان سراغ آن را گرفته‌اند.

 

نماینده خمینی‌شهر در گفتگو با خبرگزاری میراث فرهنگی از متولیان امر میراث فرهنگی خواست تا نسبت به میراث مکتوب حساسیت بیشتری از خود نشان داده و میراث باقی‌مانده از بزرگان مذهبی، مراجع و علمای تاریخی حفظ شود وی معتقد است، هر گونه بی‌توجهی در این زمینه باعث می‌شود هویت ایرانی از دست برود.

 


کلید واژه ها: مدرس


نظر شما :