کاخ جوانان ساخته شد

۸ آبان ۱۳۴۵
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۷ کد : ۲۱۸۸ کاغذ اخبار
کاخ جوانان ساخته شد
برای جوانان ایران کاخی ساخته شد و ده میلیون تومان برای این ساختمان خرج کردند. این کار دولت که به امر مستقیم شاهنشاه آریامهر صورت گرفته نشانه‌ای است از توجه دولت و مسئولان مملکتی به جوانان که هر روز احتیاج مملکت به وجود آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

«... این کاخ‌ها باید مرکز اخلاق و درستی و پاکدامنی باشد، کلیه اشخاص و مهندسانی را که در ساختمان این مرکز بزرگ برای جوانان کشور دخالت داشته و از روی علاقه و صمیمیت کار کرده‌اند، مورد تقدیر قرار دهید- از فرمایشات شاهانه هنگام بازدید از کاخ جوانان در روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه» و به این طریق یک کار بزرگ و با ارزش که طرح آن به وسیله مهندس مشاور منقح و اعتبار آن از طرف وزارت آبادانی و مسکن و ساختمان آن توسط شرکت شهکاران انجام گرفته مورد توجه فوق‌العاده رییس مملکت قرار گرفت.

 

 

جوانان

 

هر روز که به جلو می‌رویم احتیاج مملکت به کار و فکر و فعالیت جوانان بیشتر احساس می‌شود. جوان‌ها آدم‌های عصر حاضر هستند، روحیات و عقاید و افکار تازه‌ای دارند و برای ساختمان جامعه نوینی در این کشور آن‌ها را باید تربیت کرد و به مملکت علاقه‌مند ساخت.

 

جوانان وقت کافی و انرژی زیادی دارند، باید از هدر رفتن نیروی جوان آن‌ها جلوگیری کرد و طبقه جوان را در جهت پیروی از اصول اخلاقی و پاکدامنی و درستی هدایت نمود. ایجاد و گسترش اخلاق و پاکدامنی در جوانان به سهولت ممکن نیست. نمی‌شود در گوشه و کنار خیابان به جوان درس اخلاق آموخت. راه درست آن بود که برای جوانان خانه‌ای احداث گردد و در اهمیت این خانه همان بس که شاهنشاه آریامهر و شهبانوی ایران آنجا را بازدید و اجازه بهره‌برداری دادند.

 

یکسال پیش خانه جوانان، یک ساختمان نیمه تمام ناقص و متروکه بود، در همان موقع شاهنشاه این مرکز را مورد بازدید قرار داده و مقرر فرمودند با تغییرات کلی و اساسی این ساختمان به مرکز بزرگی تبدیل و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی جوانان کشور در آنجا آغاز گردد.

 

اندکی پس از صدور امر شاه، نقشه‌های مقدماتی و اجرایی از طرف مسئولان و مهندسان تهیه و تنظیم گردید و اعتبار مورد احتیاج نیز تصویب شد. اجرای کار ساختمان خانه جوانان در تاریخ ۴۴/۱۰/۲۹ به شرکت ساختمانی شهکاران که از شرکت‌های ساختمانی درجه اول کشور است، واگذار گردید و عملیات ساختمانی و تکمیلی مدرن‌ترین خانه ایران در همین محل متروکه آغاز و در مدت هفت ماه عظیم‌ترین کاخ برای جوانان ساخته شد.

 

 

موقعیت کاخ

 

اکنون این خانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و جوانان در آنجا مستقر شده‌اند. زمین کاخ جوانان هشت هزار متر مربع مساحت دارد که دارای ارزش فوق‌العاده‌ای است و چهار میلیون تومان به مصرف تکمیل ساختمان نیمه تمام سابق و ایجاد بنای جدید جهت رختکن و استخر رسیده و دو میلیون تومان نیز قبلا برای اسکلت ساختمان این بنا خرج شده است.

 

در ضلع غربی کاخ جوانان ساختمانی است که دارای ده هزار متر مربع فضا می‌باشد، این ساختمان بسیار مجهز و آبرومند می‌باشد که در حال حاضر مورد استفاده مهمانان رسمی دولت قرار می‌گیرد و در ضمیمه کاخ شده است.

 

 

پارک بی‌سیم

 

برای استفاده بیشتر جوانان از وسایل ورزشی تصمیم گرفته شده که پارک وسیع ورزشی اراضی بی‌سیم که به وسیله وزارت آبادانی و مسکن ساخته شده و در اختیار وزارت پست و تلگراف قرار دارد نیز ضمیمه کاخ جوانان گردد.
 

به این ترتیب دولت برای ایجاد مرکز تفریحات سالم جوانان حدود ده میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده است که بازده و ارزش معنوی این سرمایه‌گذاری به قیمت ترقی سطح اخلاق جوانان کشور تمام شده و آن‌ها را به سوی اجتماعی که فقط پاکدامنی و انسانیت و شاه‌دوستی و بشردوستی و میهن‌پرستی در آنجا اساس زندگی است هدایت می‌کند.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: کاخ جوانان


نظر شما :