خرمشهر، ۳۰ سال بعد

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۲:۲۷ کد : ۲۲۱۲ تاریخ مصور
خرمشهر، ۳۰ سال بعد
تاریخ ایرانی: در تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ نبرد تاریخی ایران و عراق آغاز شد. خرمشهر که تا آن زمان به خرم‌ شهر ایران معروف بود به دلیل هم‌مرز بودن با عراق از اولین نقاطی بود که مورد حمله دشمن قرار گرفت. مردم و نیروهای بومی به مدت ۳۵ روز در این شهر مقاومت کردند اما در آخر این شهر توسط دشمن اشغال شد. سرانجام پس از ۵۷۸ روز اشغال، خرمشهر که خونین‌شهرش می‌خواندند در روز سوم خردادماه ۱۳۶۱ توسط نیروی‌های بسیج، سپاه و ارتش طی ۴ عملیات به نام بیت‌المقدس آزاد شد.

حالا ۳۰ سال از پایان اشغال خرمشهر می‌گذرد اما این شهر هنوز بوی باروت می‌دهد. سال‌ها می‌گذرد از روزهایی که خرمشهری‌ها ناگهان خود را گرفتار جنگی دیدند که تا پشت در خانه‌هایشان آمده بود؛ یا باید فرار می‌کردند یا می‌جنگیدند تا این میهمان ناخوانده راهی به سرزمین‌مان پیدا نکند. این سرزمین پر است از باشوهای کوچکی که غم نان، غم گاز و غم آب دیوانه‌شان می‌کند. غریبه‌های کوچک سال‌های جنگ امروز غریب‌تر از دیروز سختی را به دوش می‌کشند تا خانه‌هایشان گرم باشد.

مردمان خونگرم و مهرنواز این دیار هنوز چشم به راهند تا کسی در پایتخت شهرشان را به یاد آورد و باری از دوششان بردارد. اینجا خرم شهر ایران است.


عکس‌ها:
خرمشهر دیروز: خبرگزاری فارس
            خرمشهر امروز: خبرگزاری مـهر / فاطمه بهبودی، محمدرضا دهداری

 

کلید واژه ها: آزادی خرمشهر


نظر شما :