سخنرانی امام که هیچ روزنامه‌ای اجازه انتشار آن را نداشت

۱۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۳ کد : ۲۲۴۹ از دیگر رسانه‌ها
سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم، سخنرانی‌ای ایراد شد که فردای آن روز هیچ روزنامه‌ای اجازه انتشار متن آن را نیافت. اما در برخی از محافل و معابر خبر آن نقل می‌شد و متن تکثیر شده سخنان عصر عاشورای «آیت‌الله خمینی»، دست به دست می‌گشت.

 

هرچند در ابتدا سعی شد تا شرح این ماجرا در جامعه منتشر نشود ولی به فاصله دو روز، بسیاری از شهرهای کشور صحنه قیام و برخورد شد و نهایتا بعد از ظهر روز پانزدهم خرداد، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور خبر دستگیری «آیت‌الله خمینی» را تایید کرد و اتهاماتی را به ایشان نسبت داد.

 

نگاهی به اخبار روزنامه‌های آن ایام بهتر می‌تواند جریانی را که زیر پوست جامعه در حال رشد و نمو بود نشان دهد:*

 

روزنامه اطلاعات ۱۴ خرداد ۴۲

 

مراسم عزای حسینی در تهران و شهرستان‌ها:

 

تهران در این دو سه روز ایام سوگواری به خصوص در روز‌های تاسوعا و عاشورا در عزای کبرای سرور شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بصورت یک ماتمکده عمومی در آمده بود.

 

از ساعت پنج بعد از ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا مجلس سوگواری حضرت خامس آل عبا از طرف وزارت دربار شاهنشاهی در کاخ گلستان منعقد گردید.

 

با وجود وسعت بی‌سابقه عزاداری امسال در تهران و حومه، کوچک‌ترین عمل خلاف نظم روی نداد و از طرف شهرداری و ژاندارمری در این خصوص اعلامیه‌هایی انتشار یافت.

 

مراسم عزاداری حسینی در شهرستان‌های قم و مشهد برگزار گردید و در مساجد و تکایا از فداکاری و جانبازی سرور شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام تجلیل گردید و مصائب آن بزرگوار تذکر داده شد.

 

 

روزنامه اطلاعات ۱۴ خرداد ۴۲

 

یک سرپاسبان در مشهد کشته شد:

 

روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثه تاثرانگیزی روی داد که در نتیجه سرپاسبان غلامعلی شباهنگ کشته شد و سرپاسبان علی حامد غفاریان به شدت مجروح گردید.

 

مشروح جریان را خبرنگار ما در مشهد چنین گزارش می‌دهد، ساعت هشت و نیم بعد از ظهر روز جمعه گذشته مقابل مسجد گوهرشاد مشهد عده‌ای از کسبه و اهالی این شهرستان اجتماع کرده بودند و درباره اعلامیه‌ای که از طرف آیت‌الله خمینی علیه دولت منتشر شده بود صحبت می‌کردند و عده‌ای هم مشغول مطالعه این اعلامیه که بر دیوار مسجد زده شده بود بودند. در این موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان علی حامد غفاریان مامورین کلانتری بخش چهار برای متفرق کردن مردم اقدام به کندن اعلامیه‌های مزبور از دیوار مسجد کردند.

 

بدنبال کندن اعلامیه‌ها، مردم نسبت به عمل این دو مامور بشدت اعتراض کردند و بین آن‌ها نزاع درگرفت. در حین نزاع شخصی به نام محمد حسنی فرزند حسن ۳۱ ساله شغل کبابی که بیش از همه به این جریان دامن می‌زد با کارد بزرگی به میان جمعیت پرید و در حالیکه ناسزا می‌گفت دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح کرد.

 

بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلی شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان علی حامد غفوریان از ناحیه سر به سختی مجروح گردید که برای معالجه به بیمارستان دویست تختخوابی انتقال داده شد.

 

 

روزنامه اطلاعات ۱۵ خرداد ۴۲

 

حوادث دیروز و امروز

 

طبق گزارشاتی که خبرنگاران ما می‌دهند دیروز و پریروز بعضی از دستجات که در خیابان‌های تهران به عنوان عزاداری حضرت خامس آل عبا (ع) حرکت می‌کردند، شعارهایی می‌دادند و چون این شعار‌ها جنبه سیاسی داشت شهربانی کل کشور اعلامیه‌ای صادر کرد. عصر دیروز هنگام اجرای برنامه مسابقه فوتبال در امجدیه دو بار برنامه فوتبال قطع گردید و اعلامیه شهربانی از رادیو خوانده شد.

 

(بخشی از اعلامیه شهربانی)

شهربانی کل کشور بنا به مسئولیت انتظامی و تامین آزادی و کسب و کار ساکنین پایتخت و تامین عبور و مرور شهر اعلام می‌دارد چون این عده مخالفین اصلاحات ارضی باعث اخلال نظم و کسب و کار مردم شده‌اند از این به بعد بهیچوجه اجازه نخواهد داد چنین تظاهراتی تکرار شود. محرکین و مسببین این قبیل تظاهرات را به شدت سرکوب و تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد.

 

ممانعت پلیس

 

ساعت پنج بعداز ظهر دیروز جمعیتی که پیش از ظهر در خیابان‌های شهر حرکت می‌کرد و بجای عزاداری شعارهای سیاسی می‌داد از خیابان ناصر خسرو براه افتاد ولی طبق تصمیم دولت و اعلامیه شهربانی در میدان سپه با جلوگیری و ممانعت قوای نظامی برخورد.

 

حوادث امروز تهران

 

از بامداد امروز در حوالی بازار تهران اجتماعاتی تشکیل شد و تدریجا برخوردهایی بین عده‌ای از تظاهرکنندگان و قوای انتظامی روی داد که دامنه آن بالا گرفت و در حدود ده بامداد بر اثر زد و خوردهای خیابانی رفت و آمد دو قسمت مرکزی و جنوب شهر قطع شد.

 

صدای تیراندازی در خیابان‌های ناصر خسرو، بازار بوذر جمهری، خیام گلوبندک و میدان ارک شنیده می‌شد و گاهی نیز دود و آتش به آسمان زبانه می‌کشید.

 

 

روزنامه اطلاعات ۱۵ خرداد ۴۲

 

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور: آیت‌الله خمینی و آیت‌الله قمی دستگیر شدند

 

ساعت یک و نیم بعد از ظهر امروز در یک جلسه مطبوعاتی تیمسار سرلشگر حسن پاکروان معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور در کاخ نخست‌وزیری پیرامون جریانات امروز اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران داخلی و خارجی گذاشت.

 

تیمسار سرلشگر پاکروان بدوا اظهار داشت: مذهب رسمی ایران مذهب شیعه اثنا عشری است. مذهب ما مانند ملیت و سلطنت از تجلیات موجودیت ایرانی ماست. هیچ کدام از این تجلیات نمی‌تواند از دیگری تفکیک گردد و ما سربازان ارتش شاهنشاهی همانطوریکه برای شاه و کشور حاضریم جان خود را فدا کنیم برای دفاع از مذهبمان تا آخرین قطره خون خود ایستادگی خواهیم کرد.

 

چند ماه پیش اعلیحضرت همایونی به انقلاب عظیمی دست زده‌اند که اساس جامعه ما را تغییر خواهد داد و از هر لحاظ آن را برای مقابله با دنیای امروز آماده‌تر و قوی‌تر خواهد ساخت.

 

سفسطه را بگذاریم کنار و خود را گول نزنیم. در جامعه ایرانی زن‌ها آزاد نیستند و آن‌ها نیز توده‌ای را تشکیل می‌دهند که از ابراز وجود در جامعه محروم بوده و به طور خاص استثمار می‌شدند.

 

با کمال تاسف حالا باید به مطلبی بپردازم که دردناک و مشمئزکننده است. عده بسیار محدودی از روحانیون با همدستی عناصر بسیار پلید خواسته‌اند با استفاده از نفوذ معنوی خود یک تلاش مذبوحانه بکار برند و برخلاف اراده تمام ملت جلوی اقدامات آزادی بخش اعلیحضرت همایونی را گرفته و امیال پلید خود را ارضا نمایند.

 

آقای خمینی که با مشاهده این وضع تصور می‌کرد که بتواند با بهره‌برداری از عوامل مرتجع و خائن از این راه بزرگ شود و در عالم تشیع به مقامی برسد علمدار یک نقشه خائنانه شد، ابتدا به طور مذبوحانه سعی کرد جلو اصلاحات را بگیرد اما وقتی که دید تمام ملت در این راه از شاهنشاه پشتیبانی می‌کنند فهمید که تنها راه موفقیت اینست که با دشمنان داخلی و خارجی ایران زد و بند نماید.

 

در مقابل خیانت فقط یک وظیفه برای انسان باقی می‌ماند که عبارتست از سرکوبی بیرحمانه خائنین و بشما می‌توانم قول دهم که دیگر گذشتی نخواهد شد و به طرح خائنانه‌ای که چند پرده‌ای از آن را تا بحال مشاهده کرده‌اید در همین جا خاتمه خواهیم داد تا انقلاب عظیم اعلیحضرت همایونی در محیط آرام و بطور منظم اجرا گردد.

 

در این وقت تیمسار سرلشگر پاکروان اظهار داشت: اطلاع دارند که آقای خمینی و آقای قمی دستگیر شدند و عده دیگری نیز بازداشت شدند.

 

اگر به روش ما واقف باشید نظر اعلیحضرت شاه و دولت اینست که اعمال زور به حداقل برسد. آنچه می‌توانم بگویم تعداد توقیف‌شدگان تا بحال بسیار کم است شاید در تمام کشور به سی نفر هم نرسد و ما در مقابل ناراحتی فراوانی که ایجاد شده ناچار از توقیف عده‌ای بیشتر خواهیم بود.

 

* رسم الخط و ادبیات این اخبار مطابق با رسم الخط و ادبیات منتشر شده در روزنامه اطلاعات است.

 

 

منبع: عصر ایران

کلید واژه ها: قیام 15 خرداد امام خمینی پاکروان


نظر شما :