پرونده تزار‌ها در روسیه مختومه اعلام شد

۲۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۲۳۰ تاریخ جهان
پرونده تزار‌ها در روسیه مختومه اعلام شد

 تاریخ ایرانی: مقامات قضایی روسیه با اعلام اینکه که ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، فرمان تیرباران آخرین تزار روسیه را صادر نکرده است، پرونده آخرین تزار روسیه را مختومه اعلام کردند.

 

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، بازرسان روسی بعد از سال‌ها تحقیق در مورد اینکه چه کسی فرمان تیرباران نیکلای الکساندروویچ رومانوف یا همان نیکلای دوم به همراه اعضای خانواده‌اش را صادر کرد، اعلام کردند که این اقدام از سوی ولادیمیر لینین صورت نگرفته است و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر ادعای صدور فرمان تیرباران تزار و خانواده‌‌اش از سوی لنین وجود ندارد. روس‌ها با اعلام این خبر پرونده قتل آخرین تزار روسیه را مختومه اعلام کردند. رییس تیم قضایی روسیه با اعلام بی‌گناهی لنین در این پرونده اعلام کرده که تیم بسیار قوی متشکل از تاریخ‌شناسان، متخصصان و بازجویان روسی را برای بررسی این پرونده به کارگرفتیم اما در نهایت هیچ مدرکی دال بر دخالت لنین در کشتار نیکلای دوم و اعضای پنج نفره خانواده‌اش پیدا نکردیم.

 

نیکلای الکساندروویچ رومانوف، پادشاه لهستان و گرانددوک فنلاند بود. لقب کاملش نیکولای دوم، امپراتور و فرمانروای مطلق سراسر روسیه بود. او از ۱۸۹۴ تا ۱۹۱۷ - که ناچار به کناره‌گیری شد - به فرمانروایی‌ پرداخت. او نشان داده ‌بود که از اداره کشور آشوب‌زده‌اش و نیز ارتشش که درگیر جنگ جهانی یکم بود ناتوان ‌است. فرمانروایینیکلای دوم با انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به پایان رسید و چندی پس از آن او و خانواده‌اش به دست بلشویک‌ها کشته شدند. نیکلای بزرگ‌ترین پسر امپراتور الکساندر سوم بود.

 

در سال ۱۹۱۵ سن‌پترزبورگ دچار آشوب‌ شد و گروهی از سربازان سر به شورش برداشتند. تزار به پند کسانی که او را به انجام اصلاحات برای پیشگیری از انقلاب می‌خواندند، توجهی نکرد. در ۱۹۱۷ در پتروگراد(نام تازه سن‌پترزبورگ) کمبود خوراک مردم را به شورش برای یافتن نیازهایشان سوق داد. مردم نیکلای را وادار به کناره‌گیری کردند. او در آغاز می‌خواست به سود پسرش "الکسی" کنار برود، ولی چون او و خانواده‌اش ناچار بودند به تبعید بروند، پزشکان به وی هشدار دادند که پسرش به دلیل بیماری دور از پدر و مادر زمان درازی زنده نخواهد ماند. تزار خواست برادرش "گرانددوک میخائیل" را برای جانشینی خود تعیین کرد اما میخائیل پذیرش تاج و تخت را به رای مردم سپرد و پیشنهاد تزار را نپذیرفت. ولی با انقلاب بلشویکی(اکثریت حامی لنین) بنیاد سه سده فرمانروایی دودمان رومانوف بر روسیه برچیده شد.

 

در فوریه سال ۱۹۱۷ تزار نیکلای دوم در برابر اعتراضات عمومی از سلطنت خلع شد. مجلس روسیه (دوما) حاکمیت را به یک دولت موقت سپرد. در ماه مارس همان سال دولت موقت، تزار و خانواده‌اش را در کاخی در ۱۵ کیلومتری جنوب پتروگراد بازداشت‌ کرد. در اکتبر که بلشویک‌ها بر سر کار آمدند به سخت‌گیری بر خانواده تزار پرداختند. در این هنگام جنبش سفید به ستیز با انقلاب پرداخت و جنگ درونی همه سویه‌ای آغازشد. سپس تزار و خانواده‌اش را به دژ جنگی یکاترینبورگ که در دست نیروهای بلشویک بود فرستاند و در ۱۷ ژوئیه همان سال در ساعت ۲:۳۳ بامداد نیکلای دوم، همسرش الکساندرا، دخترانش و پسر بیمارش الکسی، به همراه پزشک خانوادگی‌شان و سه خدمت‌کار ایشان را در زیرزمین آن دژ تیرباران کردند. پیکرهاشان را در اسید گذاشتند و بازمانده لاشه‌یشان را به خاک‌ سپردند. هشتاد سال پس از آن در ۱۹۹۸ پیکرهای ایشان شناسایی گردید و در آیینی با حضور بوریس یلتسین با آیین مسیحیان دوباره و این بار در سن‌پترزبورگ به خاک ‌سپرده شدند.

 

 

کلید واژه ها: تزار لنین اتحاد جماهیر شوروی


نظر شما :