سرنوشت فیلم‌های قاجاری کشف‌ شده در کاخ گلستان چه شد؟

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۶ کد : ۲۴۴۷ از دیگر رسانه‌ها
۱۳ سال پیش، ۲۲ حلقه فیلم متعلق به دورهٔ قاجار در کاخ گلستان پیدا و به آلبوم‌خانهٔ این مجموعه فرستاده و سپس فیلم‌ها برای مرمت به مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه برده شدند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ۱۱ سال بعد، ‌یعنی در دهم بهمن‌ ماه ۱۳۸۹ یک بار دیگر این اتفاق تکرار شد و به گفتهٔ مسؤولان، این‌بار ۳۸ حلقه فیلم جدید در یکی از انبارهای قدیمی عمارت خورشید‌ توسط کار‌شناس اداری و امور عمومی کاخ گلستان کشف شدند. این فیلم‌ها پس از بررسی یکی از انبارهای موزه کشف شدند. بعد از پیدا ‌کردن یک جعبه که داخل آن، شیشه‌های عکاسی خام بود، این حلقه فیلم‌ها پیدا شدند و پس از انتقال به انبار، صورت‌جلسه و به واحد اسناد منتقل شدند.

 

حالا مدیر مجموعهٔ کاخ گلستان دربارهٔ سرنوشت این فیلم‌ها توضیح داد: به‌دنبال موفقیت در پروژهٔ ۲۲ حلقه فیلم قبلی، قصد داریم ۳۸ حلقه فیلم جدید را به‌محض کسب مجوز برای بررسی و مطالعه به مرکز ملی فیلم فرانسه بفرستیم.

 

مسعود شریفی بیان کرد: این فیلم‌ها که در قطع‌های ۳۶ و ۱۶ میلی‌متری هستند و نوع آن‌ها پوزتیو و نگاتیو و متراژ تقریبی دو متر تا ۳۰۰ متر است، موضوعشان با مراسم رژه آغاز می‌شود و شامل موضوع‌هایی مانند عبور کالسکهٔ مظفری با حضور مظفر‌الدین‌شاه، عمارت شمس‌العماره، مراسم بند‌بازی سیاه‌ها، عبور سواران از رودخانه، گذر کالسکهٔ مظفرالدین‌شاه از میدان مشق و کالسکهٔ مظفرالدین‌شاه در توپخانه است.

 

مدیر مجموعهٔ فرهنگی ـ تاریخی کاخ گلستان در نشست رسانه‌ای دو سال پیش خود دربارهٔ فیلم‌هایی که حدود ۱۳ سال پیش کشف و پس از بررسی فرانسوی‌ها از فرانسه به ایران بازگردانده شدند، در جمع خبرنگاران گفته بود: «در این زمینه با رسانه‌های عمومی مذاکره‌هایی داشتیم که اکران عمومی محقق می‌شود. البته این فیلم‌ها چند سال پیش توسط صدا‌وسیما خریده و حتی بخش‌هایی از آن‌ها پخش شده است، حتی فرانسه که مرمت فیلم‌ها را برعهده داشت، حق کپی آن‌ها را برای خود دارد.»

 

ولی شریفی اکنون در این‌باره گفت: تا زمانی مناسب برای برگزاری مراسمی رسمی با هدف رونمایی از این فیلم‌ها پیش نیاید، هیچ اطلاعاتی از آن‌ها به بیرون درز نمی‌کند.

کلید واژه ها: فیلم مطفرالدین شاه کاخ گلستان


نظر شما :