آیت‌الله انواری درگذشت/ از زندان شاه تا نمایندگی امام در ژاندارمری

۲۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۰ کد : ۲۶۷۷ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری امروز در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری به سال ۱۳۰۵ شمسی در شهر قم متولد شد. پدرش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ زین‌العابدین انواری از شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) بود. وی در سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور استادش، برای ارشاد مردم به همدان رفت و در آنجا رحل اقامت افکند. زندگی او در همدان نیز از همین سال آغاز شد و تا سال ۱۳۲۴ شمسی دوره دبستان و دبیرستان را در آنجا سپری کرد. در اواخر همین سال و پس از تحصیل مقدّمات (صرف و نحو) و مختصری منطق در مدرسه مرحوم آخوند همدان، برای ادامه تحصیل به شهر قم آمد. بعد از دو سال به تهران رفت، در مدرسه مروی سکونت گزید.

 

سطح عالی فقه و اصول را از محضر بزرگانی چون مرحومان آیت‌الله آشتیانی، آیت‌الله آقای سیّد عبّاس فشارکی، آیت‌الله عمادالدّین غروی رشتی، آیت‌الله سیّد محمد حسین شیرازی و آیت‌الله میرزا یوسف ایروانی فرا گرفت. پس از اتمام سطح، حدود ۵ سال در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله العظمی مرحوم حاج شیخ محمد تقی آملی(ره) شرکت کرد. وی در تمام مدّتی که در خدمت مرحوم استاد آملی بود، در درس خارج فقه استاد بزرگوار مرحوم آیت‌الله آشتیانی نیز شرکت می‏کرد.

 

آیت‌الله محمد باقر محی‌الدین انواری از علمای مبارزی بود که در اسفند سال ۱۳۴۳ دستگیر و در اواسط بهمن ماه ۱۳۵۵ آزاد شد. این یکی از طولانی‌ترین دوران زندانی است که یک روحانی به صورت مداوم تحمل کرده است. آیت‌الله انواری به دلیل مشارکت در ترور منصور و حمایت از مؤتلفه محکوم شده بود. ایشان بعد از انقلاب در شورای مرکزی جامعه روحانیّت مبارز تهران عضویّت داشت و نیز افتخار نمایندگی حضرت امام(ره) را در ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران را داشت.

 

مرحوم آیت‌الله انواری در انتخابات دوره اوّل مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم شهرستان رزن به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی نیز از سوی مردم تهران به نمایندگی این مجلس برگزیده شد.

 

همچنین در اوّلین دوره مجلس خبرگان رهبری، از سوی مردم استان همدان به نمایندگی این مجلس برگزیده شد و در دوره دوم نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت. وی به نمایندگی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‏ای در خدمت ائمّه محترم جماعات استان تهران در مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام وظیفه می‏‌کرد.

کلید واژه ها: آیت الله انواری


نظر شما :