وزیر ارشاد: در مقابل فیلم «آرگو»، سهراب سپهری را معرفی کنید

۰۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۷۰۹ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر معرفی سهراب سپهری در عرصهٔ بین‌الملل، راه مقابله با تبلیغات علیه ایران و مقابله با فیلمی مثل «آرگو» را شناساندن نمونه‌هایی مثل سهراب سپهری عنوان کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدمحمد حسینی در نشست بین اعضای کنگره بین‌المللی سهراب سپهری اظهار کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته در برنامه‌های مختلفی از بزرگان و مفاخر کشور تجلیل شده است؛ از کسانی هم که هم در دوران معاصر و هم در دوران گذشته بوده‌اند، و این توفیق حاصل شده است که به شهرهای دورافتاده‌ای برویم و نام‌های ارزشمند آنجا را زنده کنیم.

 

وزیر ارشاد با بیان مطالبی درباره سهراب سپهری اظهار کرد: سهراب سپهری از شاعران دوره معاصر و اهل کاشان است و به تعبیر خود سپهری، کاشان شهر شاعران نقاش و نقاشان شاعر است. او از شاعران پرطرفدار بویژه در بین جوانان است، شاعری که به خاطر هنرمند بودنش با طبیعت مأنوس بود و به خاطر انس با طبیعت، درس‌های زیادی مثل سخاوت، سرزندگی و آرامش را آموخت و این علاقه او به طبیعت به این دلیل است که از دوران کودکی با طبیعت سروکار داشته است و از‌‌ همان دوران در باغ بزرگی زندگی می‌کرده که باعث شکل‌گیری روحیه لطیفی در او شد.

 

حسینی افزود: البته بعضی‌ها خواستند بگویند که این روحیه لطیف سپهری به خاطر سفرهایی است که به کشورهای هند و ژاپن داشته و از فرهنگ این کشور‌ها تأثیر گرفته است، اما باید توجه داشت که زمینه‌های فردی در چنین گرایش‌هایی بسیار مهم است و البته محیط هم در شکل‌گیری روحیه انسان مهم است.

 

او در ادامه با اشاره به وجود هنر در خانواده سهراب سپهری گفت: خانواده سپهری خانواده‌ای اهل هنر بودند. مادر سپهری دارای ذوق شعری بود و عمویش هم هنرمند بود. مورخ‌الدوله، نویسنده «ناسخ‌التواریخ»، از گذشتگان این شاعر بوده است.

 

وزیر ارشاد همچنین درباره علاقه‌مند بودن سهراب سپهری به هنرهای دیگر عنوان کرد: سپهری علاوه بر هنر شعر و نقاشی، به هنرهایی مثل قالی‌بافی و معماری هم علاقه داشت. همچنین از خط زیبایی هم برخوردار بود. او از دوران کودکی و از ۱۰ سالگی شعر گفتن را شروع کرد و در ۲۰ سالگی هم آثارش به چاپ رسید که این‌ها بیان‌گر استعداد سرشار ایشان است. او افزود: البته من فکر می‌کنم اشعار و نقاشی‌های سپهری برای شناخت و قضاوت درباره روحیه او کافی است.

 

حسینی همچنین درباره سفرهای سپهری اظهار کرد: نکته مهم دیگر در شخصیت سپهری، سفرهای اوست. او همواره به دنبال حقیقت بود و به دنبال آشنایی با آرا و افکار مختلف نیز بود و سفر‌هایش از این جهت بود.

 

وزیر ارشاد در ادامه درباره دیگر بزرگان کاشان گفت: ما باید به دنبال توجه به دیگر شخصیت‌ها و بزرگان شهر کاشان مثل فیض کاشانی، محتشم کاشانی، کلیم کاشانی و سپیده کاشانی باشیم، چرا که این‌ها شخصیت‌های ارزشمندی هستند که باید زنده بمانند.

 

او در ادامه بیان کرد: باید مکانی تدارک دیده شود که آثار، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های مربوط به سپهری جمع‌آوری شود و اگر کسی هم به دنبال ترجمه آثار سپهری بود، بتواند از این امکان استفاده کند.

 

حسینی همچنین بیان کرد: سپهری به شاعران و ادیبانی مثل نیما یوشیج علاقه زیادی داشت و در این زمینه تأثیر زیادی را در شعر‌هایش می‌بینیم.

 

وزیر ارشاد در پایان گفت: باید تلاش کنیم شخصیت‌هایی مثل سهراب سپهری را که از اندیشه‌های زلالی برخوردارند، به دنیا معرفی کنیم، بخصوص در شرایطی که تبلیغات علیه ایرانی‌ها بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، فیلم «آرگو» که اخیرا در آمریکا نمایش داده شده، یک فیلم کاملا تحریف‌شده است که در حال حاضر دومین فیلم پرفروش آمریکاست. من فکر می‌کنم راه مقابله با چنین اقداماتی، معرفی همین نمونه‌ها مثل شاعری چون سپهری است.

 

در بخش دیگری از این نشست، برخی از اعضای کنگره بین‌المللی سهراب سپهری درباره برنامه‌های این کنگره و همچنین سهراب سپهری مطالبی را عنوان کردند.

 

نظام‌الدین نوری - دبیر علمی کنگره - درباره این شاعر گفت: سپهری در عرصه شعر بعد جدیدی را ایجاد کرد. او بیشتر تحت تاثیر ادبیات شرق بود و از این جهت دارای یک بعد عرفانی بود؛ عرفان اسلامی که در گذشته در شاعرانی مثل سعدی و مولوی هم وجود داشت که در میان شاعران معاصر در شعرهای سپهری وجود دارد. او افزود: سپهری در ذهنش یک آرمان‌شهر داشت و علاقه او به طبیعت از طریق این عرفان جدید جلوه‌گر بود.

 

همچنین نصرت میلانی - دبیر اجرایی کنگره - گفت: داستان فعالیت مؤسسه سهراب از یک دهه پیش آغاز شد و در سال ۸۲ و ۸۳ دو کنگره را برگزار کردیم که درآمد خوبی هم از آن‌ها حاصل شد. اما به دلیل مشکلات مالی در سال‌های بعد این کنگره به وقفه افتاد و امروز بار دیگر با همکاری‌های صورت گرفته دوباره موفق به راه‌اندازی این کنگره شدیم.

 

میلانی در ادامه افزود: با دانشکده‌هایی در اسپانیا و پرتغال رایزنی کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که کنگره‌هایی را درباره سهراب در آنجا هم برگزار کنیم که البته نیازمند کمک‌های وزارت ارشاد نیز هستیم.

 

مهرداد پازوکی از بخش موسیقی کنگره بین‌المللی سهراب سپهری نیز گفت: سپهری شاعری است که با پدیده‌ها بسیار متعالی‌تر برخورد می‌کند و به نوعی رجعت به درون می‌دهد. او از جمله شاعرانی مثل حافظ و سعدی است که به دلیل نداشتن انحرافات بیرونی، موسیقی‌دان‌ها به خوبی روی شعر‌هایشان کار می‌کنند.
 

کلید واژه ها: آرگو سهراب سپهری


نظر شما :