انتقاد نخست‌وزیر روسیه از جنایات استالین

۱۳ آبان ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۶ کد : ۲۷۴۳ تاریخ جهان
انتقاد نخست‌وزیر روسیه از جنایات استالین
تاریخ ایرانی: دیمیتری مدودف به مقام‌های ارشد حزب روسیه متحد گفت: استالین و سایر رهبران اتحاد جماهیر شوروی سزاوار شدید‌ترین و سخت‌ترین ارزیابی‌ها در رابطه با جنایات گسترده خود هستند.

 

نخست‌وزیر روسیه این اظهارات را در روز یادبود قربانیان سرکوب‌های سیاسی گفت؛ از اواسط دهه ۷۰ میلادی این روز را به طور غیررسمی در روسیه گرامی می‌داشتند اما در سال ۱۹۹۱ به طور رسمی این روز تعطیل اعلام شد.

 

در جامعه روسیه هنوز درباره شخصیت استالین اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ برخی اقدامات او را سازنده می‌دانند اما عده‌ای دیگر معتقدند این رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین جنایات را علیه مردم خود کرده است. به عنوان مثال برخی از گروه‌های سیاسی روسیه در روزهای ملی عکس استالین را با خود به همراه می‌آورند و به او ادعای احترام می‌کنند که این اقدامات با انتقادات گروهی دیگر مواجه می‌شود.

 

مدودف در نشست اعضای حزب روسیه متحد در منطقه پرم گفت: نه تنها استالین بلکه تعدادی دیگر از رهبران سابق اتحاد جماهیر شوروی سزاوار جدی‌ترین و سخت‌ترین ارزیابی‌های ممکن برای اقدامات خود هستند. آن‌ها نمی‌توانند پاسخگو باشند اما باید اقدامات آن‌ها ارزیابی شود. نخست‌وزیر روسیه افزود: اقدامات آن‌ها باید در خاطره کشور بماند و نباید هرگز تکرار شود، زیرا جنگ با مردم خود بد‌ترین جنایت است.

 

مدودف با این وجود خاطرنشان کرد: در دوره اتحاد جماهیر شوروی پیروزی‌ها و دستاوردهایی وجود داشته است. رهبر حزب روسیه متحد در عین حال افزود: صبحت درباره سرکوب‌های سیاسی به ویژه سرکوب‌های منطقه پرم، محل استقرار اردوگاه‌های کار استالین، لازم و ضروری است. وی همچنین نسبت به راه‌اندازی موزه‌های قربانیان سرکوب‌های سیاسی ابراز تمایل کرد و گفت باید در نقاط مختلف روسیه چنین موزه‌هایی راه‌اندازی شود.

 

این اظهارات نخست‌وزیر روسیه با بازتاب‌های گسترده‌ای مواجه شد چنانکه او را به واکنش واداشت و اعلام کرد حامیان سلطه‌گرایی تنها به این دلیل مواضع خود را حفظ می‌کنند که می‌دانند از این طریق در آرامش به سر خواهند برد.

 

مدودف در صفحهٔ فیس‌بوک خود نوشت: وقتی می‌دانید هیچ کس شب هنگام به سراغ شما نخواهد آمد استالین بودن آرامش‌بخش خواهد بود.

 

به هر حال مدودف با نوشتن این جمله که «عشق به دیکتاتور‌ها یک اشتباه عمومی است»، سعی کرد از تندی اظهارات خود بکاهد.

 

 

منبع: خبرگزاری نووستی

کلید واژه ها: استالین مدودف


نظر شما :