خاطره عزت‌الله ‌انتظامی از دوران حبس سیاسی

۱۷ آبان ۱۳۹۱ | ۰۲:۲۶ کد : ۲۷۵۸ از دیگر رسانه‌ها
«آقای بازیگر» سینمای ایران در مراسم افتتاح باغ موزه قصر. موضوعی که شاید خیلی‌ها را به این فکر بیندازد که چرا شهردار تهران از یک بازیگر قدیمی برای افتتاح باغ موزه‌ای که روزی محل حبس چهره‌های سیاسی بوده دعوت کرده است؟

 

اما شاید کمتر کسی بداند عزت‌الله انتظامی هم روزگاری در شمار زندانیان سیاسی زندان قصر بوده است. آقای بازیگر در روزهای پس از کودتای امریکایی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به دلیل فعالیت‌های هنری و فرهنگی برای مدتی به زندان افتاد و طعم حبس سیاسی را در سلول‌های این زندان چشید.

 

انتظامی که پس از حدود ۶۰ سال، دوباره و این بار در شرایطی متفاوت پا به باغ موزه قصر گذاشته بود در مراسم افتتاح این باغ موزه، یکی از سیمرغ‌های بلورینش را به محمدباقر قالیباف شهردار تهران اهدا کرد.

 

بازیگر ۸۸ ساله سینمای ایران البته غیر از این‌ها یکی از بازیگران فعال در حوزه فعالیت‌های شهری، اجتماعی و فرهنگی است. تبدیل خانه شخصی به موزه و نامه‌نگاری‌های مختلف به مسئولان و مدیران شهری و فرهنگی درباره موضوعاتی مثل توسعه تماشاخانه سنگلج از جمله این فعالیت‌هاست.

 

انتظامی در مراسم افتتاح باغ موزه قصر هم گفت: «در زمانی که شهردار قول ساخت این پردیس را داد باور نمی‌کردیم، اما این اقدام انجام شد. این رویکرد علاقه شهردار تهران به هنر و هنرمندان را نشان می‌دهد و هم اکنون هر روز شاهد افزایش فضاهای فرهنگی شهر هستیم. باغ موزه قصر مجموعه فرهنگی مناسبی است. من خیلی از موزه‌های زیبای دنیا را دیده‌ام اما باید اذعان داشت که عظمت و بزرگی باغ موزه قصر باورکردنی نیست.»

 

در مراسم افتتاح باغ موزه قصر و در میان مهمانان دعوت شده به این مراسم، علاوه بر انتظامی که سابقه حبس در زندان قصر را داشته است، «عباس شیبانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم به عنوان یکی از زندانیان سابق این زندان حضور داشت.

 

 

منبع: مجله مهر

کلید واژه ها: عزت الله انتظامی زندان قصر


نظر شما :