پایان ۱۰۰ سال سکوت/ صدای ساعت شمس‌العماره در پایتخت پیچید

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۷ کد : ۲۷۷۴ از دیگر رسانه‌ها
ساعت شمس‌العماره بعد از حدود ۱۰۰ سال، ظهر امروز (۲۲ آبان ماه) دوباره کوک شد و قرار است برای همیشه سر هر ساعت صدایش در قلب پایتخت بپیچد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیر مجموعهٔ کاخ گلستان در مراسم رونمایی از ساعت شمس‌العماره اظهار کرد: تعمیر و بازسازی این ساعت ۱۵۰ ساله به دستور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک‌ و نیم سال پیش آغاز شد. تعمیرکار این ساعت مطالعات عمیق و زیادی روی آن انجام داد، فکر می‌کنم این کار یک اتفاق خوب برای مردم باشد و این ساعت به عنوان یک ساعت شاخص و منحصر‌به‌فرد در پایتخت کار کند. مسعود شریفی ادامه داد: قرار است ساعت شمس‌العماره مانند دیگر ساعت‌های معروف و بزرگ دنیا در هر ساعت از شبانه‌روز صدایش بلند شود.

 

او یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمان تعمیر و مرمت ساعت را ناقوس آن دانست و گفت: در زمان تعمیر متوجه شدیم که در دوران ناصر‌الدین‌ شاه یک بار ناقوس ساعت عوض شده است. وقتی کار مرمت ساعت به پایان رسید، دیدیم ناقوس صدای خوبی ندارد. این موضوع را در فرانسه و سوئیس پیگیری کردیم؛ ولی خوشبختانه موفق شدیم آن را در ایران بسازیم و بازسازی همهٔ قطعات ناقوس به صورت سنتی در ایران انجام شد.

 

تعمیرکار این ساعت نیز بیان کرد: معتقدم با تعمیر و بازسازی این ساعت، کار غیرممکنی را انجام دادم. محمد ساعتچی همدانی ادامه داد: همه معتقد بودند این ساعت قابل تعمیر نیست. در زمانی که می‌خواستم این کار را آغاز کنم ساعت هیچ ‌چیز سالمی به جز یک شاسی نداشت. حدود پنج سال پیش، بعد از بررسی‌هایی که روی ساعت انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که می‌توانم یک ساعت جدید درست و آن را در این مکان نصب کنم؛ اما بعد از آن به این فکر کردم که من باید این کار را انجام دهم و امروز موفق به پایان آن شدم.

 

وی با اشاره به قدمت ۱۵۰ سالهٔ ساعت و اینکه جزو نخستین ساعت‌های دست‌ساز جهان است، گفت: من در تعمیر این ساعت، از تجربهٔ ۷۰ ساله‌ام استفاده کردم و با کمک خدا موفق به تمام کردن آن شدم. این ساعت حدود ۶۰ قطعه دارد که فقط چهار قطعهٔ آن به ساعت اصلی متعلق است.

 

او همچنین با اشاره به هزینهٔ ۳۰ میلیون تومانی که برای تعمیر و مرمت این ساعت اختصاص یافت، اظهار کرد: یک‌سوم این هزینه از سوی سازمان میراث فرهنگی به من داده شد؛ ولی معتقدم ۱۰ برابر پولی که برای تعمیر ساعت هزینه شد، وقتم را گذاشتم. در ۱۸ ماهی که روی این ساعت کار کردم هر روز بیش از سه ساعت مشغول تعمیر و بررسی ساعت بودم.

 

ساعتچی با اشاره به مرمت ساعت ۵۰ سالهٔ مدرسهٔ شهید مطهری در میدان بهارستان نیز گفت: این ساعت، هر ۱۲ ساعت ۸۶ بار زنگ می‌خورد، یعنی در هر روز ۱۷۲ بار صدای آن در کاخ گلستان و محوطهٔ اطراف آن شنیده می‌شود.

 

این ساعت حدود ۱۵۰ سال پیش توسط ملکه ویکتوریا به ناصرالدین‌ شاه اهدا شد. بعد از مدتی به دلیل صدای بلند آن و با اعتراض کاخ‌نشینان، ناصرالدین‌ شاه دستور کم کردن صدای ساعت را داد که وقتی قصد انجام این کار را داشتند، این ساعت به طور کامل از حرکت ایستاد و تا امروز کار نمی‌کرد.
 

کلید واژه ها: ساعت شمس العماره


نظر شما :