آمریکا ۸ نیروگاه اتمی به ایران می‌دهد

۱۵ اسفند ۱۳۵۳
۰۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۴ کد : ۲۸۰۷ کاغذ اخبار
آمریکا ۸ نیروگاه اتمی به ایران می‌دهد
ایالات متحده آمریکا با فروش هشت نیروگاه اتمی به قدرت جمعی ۸۰۰۰ مگاوات به ایران که جزیی از توافق ۱۲ میلیارد دلاری کمیسیون مشترک وزیران دو کشور است، موافقت کرد.

 

در پروتکل مهمی که در پایان مذاکرات به امضای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد و دارایی ایران و هنری کیسینجر وزیر خارجه آمریکا رسید، اجرای ده‌ها طرح بزرگ صنعتی، ساختمانی، بهداشتی و تولید انرژی گنجانده شده است.

 

در اعلامیه پایان مذاکرات، دو طرف آمادگی کامل خود را برای استفاده از امکانات فوق‌العاده هر دو کشور به صورتی که منافع کامل طرفین را در بر داشته باشد، اعلام کردند. دو کشور همچنین توافق کردند که با جدیت کامل تولید و استفاده از سایر منابع انرژی را تشویق کنند و برای همکاری وسیع بین دو کشور در رشته انرژی اتمی تسهیلات لازم را فراهم آورند.

 

ایران اعلام داشت که سازمان انرژی اتمی ایران به طور اصولی آمادگی دارد هشت نیروگاه اتمی روی هم رفته به ظرفیت ۸۰۰۰ مگاوات برای تولید برق و شیرین کردن آب به آمریکا سفارش دهد و طرف آمریکایی ضمن استقبال موافقت کرد که برای حصول اطمینان از تعیین قیمت منصفانه در مورد تجهیزات نیروگاه‌های مزبور از طرف موسسات آمریکایی همکاری کند.

 

نمایندگان سازمان  انرژی اتمی ایران و موسسات صلاحیت‌دار آمریکا برای مذاکره در اطراف جزییات این برنامه در تهران ملاقات خواهند کرد.

 

کمیسیون اهمیت ویژه همکاری‌های دو کشور در تولید مواد پتروشیمی را تایید کرد و طرف آمریکایی را برای شرکت در توسعه بیشتر صنایع پتروشیمی در ایران تشویق خواهد کرد و از سرمایه‌گذاری ایران در رشته‌های مشابه در آمریکا استقبال می‌کند.

 

با توجه به پیشرفت مذاکرات بین دو کشور در زمینه ایجاد صنایع کامل الکترونیک با تکنولوژی عالی در ایران، طرفین توافق کردند کوشش‌های خود را برای اجرای این طرح مبذول دارند به صورتی که احتیاج ایران و کشورهای دیگر تامین شود. قرار شد نمایندگان سازمان‌های مربوط دو کشور در سه ماه آینده در تهران ملاقات کنند تا برای اجرای این برنامه طرحی تهیه شود. این طرح باید حداکثر استفاده از منابع دو کشور را شامل شود.

 

ایران آمادگی خود را برای سفارش ۲۰ کارخانه تولید قطعات پیش ساخته و صنایع اولیه وابسته به آن‌ها اعلام داشت، هر کارخانه برای ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی در سال ظرفیت خواهد داشت و طرف آمریکایی علاوه بر استقبال از این برنامه آمادگی خود را برای ساختن یکصد هزار آپارتمان و واحد‌های مسکونی در پنج سال آینده در ایران اعلام داشت.

 

ایران و آمریکا با توجه به مذاکراتی که بین کار‌شناسان وزارت مسکن و شهرسازی ایران و وزارت مسکن آمریکا در تهران صورت گرفته است موافقت کردند که مذاکرات در این زمینه را تا مرحله نهایی ادامه دهند.

 

آمریکا برای ایجاد سه مرکز بیمارستانی با ظرفیت جمعی سه هزار تخت، یک بندر بسیار بزرگ و کارخانه تولید ماشین‌های کشاورزی با ایران همکاری خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا پس از امضای پروتکل اعلام کرد که شاهنشاه آریامهر در ماه مه آینده (خرداد) از واشینگتن بازدید خواهند کرد و انصاری گفت که ایران نخستین کشور تولید کننده نفت جهان است که در سطح گسترده به انرژی اتمی می‌اندیشد. او افزود که شاهنشاه تاکید کرده‌اند ایران باید قبل از آنکه منابع نفتی‌اش نقصان یابد به انرژی اتمی دست یابد.

 

 

روزنامه آیندگان

کلید واژه ها: نیروگاه اتمی برنامه هسته ای ایران


نظر شما :