نیمی از پزشکان ایران به امریکا مهاجرت می‌کنند

۲۹ مرداد ۱۳۵۳
۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۲ کد : ۲۹۴۷ کاغذ اخبار
نیمی از پزشکان ایران به امریکا مهاجرت می‌کنند
در میان کشورهایی که پزشکان آن‌ها به امریکا مهاجرت می‌کنند ایران از لحاظ تعداد در مرتبه پنجم قرار دارد و دانشگاه تهران از همین لحاظ بین تمام دانشگاه‌های غیرامریکایی که فارغ‌التحصیلان پزشکی آن‌ها به امریکا مهاجرت می‌کنند در ردیف سوم است.

 

در مجموع هر سال ۳۰۰ پزشک فارغ‌التحصیل ایران به امریکا می‌روند که خود نیمی از تمام فارغ‌التحصیلان پزشکی است و این تعدادی است که فقط به امریکا مهاجرت می‌کند. مجله «جامعه نوین» فصلنامه گروه بررسی مسائل ایران در پرتو انقلاب شاه و ملت که نخستین شماره آن عصر دیروز انتشار یافت، ۱۰ مقاله درباره مسائل مملکتی منتشر کرده است که یکی از آن‌ها مهاجرت پزشکان ایرانی به امریکاست.

 

در این مقاله - به قلم دکتر حسینعلی رونقی - آمده است که همه ساله تعداد زیادی از پزشکان ایرانی به امریکا مهاجرت می‌کنند و هر سال به این عده افزوده می‌شود به طوری که در ۶ سال (۷۲-۱۹۶۶) شمار پزشکان مهاجر از ۸۰ نفر به ۳۰۰ نفر در سال یعنی نصف تمام فارغ‌التحصیلان پزشکی ایران رسیده است. در مجله آمده است که نتیجه این مهاجرت‌ها افزایش سالانه نسبت پزشک به جمعیت در امریکا (که در حال حاضر یک بر ۶۵۰ است) و کاهش این نسبت در ایران است که یک بر ۳۵۰۰۰ است.

 

منبع آمارهای داده شده سازمان پزشکی امریکاست و در آن فقط آن دسته از پزشکانی منظور شده‌اند که از ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و پزشکان ایرانی فارغ‌التحصیل ایالات متحده، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را شامل نمی‌شود.

 

بر اساس نمودارهایی که در مقاله داده شده است ۸۰ درصد پزشکان ایرانی مقیم امریکا فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران هستند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران و دانشگاه پهلوی مجموعاً ۹۰ درصد این پزشکان را تشکیل می‌دهند اما دانشگاه پهلوی از نظر تعداد نسبی فارغ‌التحصیلان اعزام شده به امریکا بزرگترین درصد را دارد، برای مثال از فارغ‌التحصیلان پزشکی دانشگاه پهلوی در سال ۱۹۶۰ بیست درصد و در سال ۱۹۶۷ نزدیک ۹۰ درصد روانه امریکا شده‌اند و در همین سال ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی دانشگاه تهران و تقریباً ۱۰ درصد از فارغ‌التحصیلان هر یک از دانشگاه‌های اصفهان – تبریز و مشهد به امریکا رفته‌اند.

 

در مقاله آمده است که هر سال ۳۰۰ نفر از پزشکان ایرانی به امریکا می‌روند ولی این رقم خیلی کمتر از تعداد پزشکانی است که تمایل عزیمت به امریکا را دارند. چنانکه در سال ۱۹۷۰ تعداد ۱۲۳۹ نفر از پزشکان ایرانی در امتحانی که برای پذیرش هر پزشک عمومی غیرامریکایی در دانشگاه‌های امریکا ضروری است شرکت کردند.

 

 

روزنامه آیندگان

کلید واژه ها: پزشک فرار مغزها


نظر شما :