داستان توپ مرواری/ از حاجت‌طلبی زنان نازا تا بست‌نشینی مجرمان

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۶ کد : ۳۰۰۴ از دیگر رسانه‌ها
علیرضا عالم‌نژاد، راهنما و پژوهشگر تهران در مورد این توپ جنگی که به توپ مروارید یا توپ مرواری معروف است، می‌گوید: «توپ مروارید برخلاف باورهای مردم دوران قاجار نه جزو فتوحات نادرشاه افشار بود و نه اینکه به قدرت خدا از شیراز راه افتاده و در میدان ارک مستقر ‌شد و نه شاه‌عباس آن را از پرتغالی‌ها به غنیمت گرفت. این توپ در سال ۱۲۳۳ هجری قمری به دستور فتحعلیشاه قاجار در اصفهان توسط استاد اسماعیل ریخته‌گر اصفهانی ساخته شد و اشعاری نیز در مدح فتحعلیشاه روی توپ مورد نظر به طور برجسته حکاکی شد. دلیل اینکه چرا فتحعلیشاه دستور ساخت این توپ تزیینی را داد مشخص نیست و در هیچ کتاب یا خاطره ای از بزرگان به آن عصر اشاره نشده است. فتحعلیشاه کارهای عجیب و غریب زیادی انجام داده که این هم یکی از همین موارد است.» او وجه تسمیه این توپ جنگی را در این می‌داند که روی توپ چند رشته مروارید البته نه مرواریدهای اصل بلکه به شکل و شمایل مروارید به دهانه توپ آویزان شده است.

 

عالم‌نژاد در مورد خرافات و باورهای خاصی که تهرانیان قدیم نسبت به این توپ داشتند، می‌گوید: «این توپ در فرهنگ عامه حائز اهمیت بود تا آنجا که خرافات زیادی پیرامون آن شکل گرفت و مردم برای گرفتن حاجت‌های خود به آن توسل می‌جستند. از خرافات عمده این بود که زنانی که باردار نمی‌شدند یا دخترانی که در طلب بازگشایی بختشان بودند، برای رسیدن به حاجت خود از زیر لوله توپ رد می‌شدند یا اینکه روی لوله توپ می‌نشستند. همین‌طور زمانی که نوزادان مریض می‌شدند مادرانشان کهنه‌های بچه‌هایشان را از زیر لوله برای بهبودی فرزندشان رد می‌کردند یا اینکه این کهنه‌ها را به توپ گره می‌زدند. اوج شلوغی و ازدحام مردم در میدان ارک به دور توپ مرواری شب‌های چهارشنبه‌سوری و شب بیست و هفتم ماه رمضان بود. در کل تهرانیان قدیم همیشه دنبال چنین داستان‌هایی بودند. یکی دیگر از رسومی که مربوط به توپ مرواری بود، بست‌نشینی مجرمان یا خانواده‌های آن‌ها زیر چرخ آن بود بلکه شاه به آن‌ها لطف کند و مجازاتشان را کاهش دهد تا اینکه با روی کار آمدن امیرکبیر، صدراعظم شایسته ایران بساط بست‌نشینی برای همیشه برداشته شد.»

 

او در مورد سرانجام این توپ اضافه می‌کند: «با روی کار آمدن رضاخان برای خیابان‌کشی‌های جدید، بلافاصله این توپ به باشگاه افسران در میدان مشق منتقل شد. بعد‌ها این باشگاه تبدیل به ساختمان وزارت امور خارجه شد که متاسفانه این توپ تاریخی که در دل خود داستان‌های زیادی دارد، همچنان در آنجا مستقر است و برای عموم قابل بازدید نیست. اگر می‌خواهید نیم نگاهی به آن بیندازید باید وارد خیابان سی تیر شوید. بعد از موزه ملی با نرده‌های سفیدرنگ وزارت امور خارجه روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید از پشت نرده‌ها به توپ مروارید معروف نگاهی بیندازید. البته شنیده‌ام که بین کاخ گلستان و وزارت امور خارجه مذاکراتی شده که این توپ برای بازدید مردم به محوطه کاخ گلستان منتقل شود هر چند که از صحت و سقم آن اطلاع چندانی در دست نیست.»

 

 

منبع: روزنامه بهار

کلید واژه ها: توپ مرواری


نظر شما :