تحریم میوه در ایام نوروز ادامه یافت

۵ فروردین ۱۳۵۷
۰۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۸ کد : ۳۰۴۵ کاغذ اخبار
تحریم میوه در ایام نوروز ادامه یافت
تهران، امسال نوروز را شلوغ‌تر از سال‌های قبل پشت سر گذاشت و علت آن نیز هجوم عده زیادی از مردم شهرستان‌ها به پایتخت برای گذراندن تعطیلات عید بود، اما علی‌رغم سفر این گروه کثیر باز هم تهران در ۵ روز اول سال چنان خلوتی و آرامشی داشت که تهرانی‌ها در سایر ایام سال آرزوی یک ساعتش را دارند.

 

عده زیادی از تهرانی‌ها امسال، نوروز را بدون چیدن میوه بر سفره پذیرایی خود گذراندند و تحریم میوه را ادامه دادند، این وضع سبب شد که مراکز عرضه میوه که سال‌های قبل، در شب عید فوق‌العاده شلوغ می‌شد امسال خلوت بمانند، اما در عین حال تعدادی از خانواده‌های تهرانی تحریم خرید میوه گران را شکستند و از میهمانان خود علاوه بر شیرینی و آجیل با میوه هم پذیرایی کردند. گفتنی است که امسال هوای تهران و بسیاری از نقاط کشور، صاف آفتابی و مطبوع بود و اجازه داد مردم بی‌دغدغه خاطر به دید و بازدید یکدیگر بروند.

 

 

آغاز بازگشت تهرانی‌ها

 

بازگشت مسافران نوروزی که در ایام عید پایتخت را به سوی سایر شهرستان‌های کشور ترک کرده بودند آغاز شد و تا بعدازظهر امروز ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها به پایتخت بازگشتند. بر این گروه باید ده‌ها هزار نفر را که به سفر حج عمره یا سفر ممالک اروپایی و آمریکایی رفته‌اند، افزود.

 

طبق پیش‌بینی کار‌شناسان امور شهری وضع تهران تا ۱۳ فروردین ماه به حالت عادی باز نخواهد گشت زیرا تقریبا تمامی مسافران خارج کشور تا سیزدهم فروردین ماه سفر خود را ادامه خواهند داد و در این میان عده‌ای از فرهنگیان نیز که به مسافرت رفته‌اند به علت برخورداری از تعطیلات ۱۳ روزه، تا پایان سیزده بدر در سفر خواهند بود.

 

طبق یک گزارش، هزاران دانشجوی ایرانی نیز به قصد دیدار خانواده خود از کشورهای خارج به ایران بازگشته‌اند که این عده نیز لااقل تا پایان سیزدهمین روز فروردین در تهران و شهرستان‌ها باقی خواهند ماند.

 

افزایش تعداد اتومبیل‌های نمره شهرستان در تهران نیز نشان می‌دهد که عده‌ای از ساکنین شهرستان برای سفر نوروزی خود تهران را انتخاب کرده‌اند. گروه زیادی از این عده معتقدند که تهران تنها در ایام تعطیلات نوروزی قابل استفاده است.

 

گزارش‌های رسیده از هواپیمایی‌ ملی ایران، راه‌آهن و شرکت‌های اتوبوسرانی و پلیس راه حاکی است که شمار مسافران نوروزی در سراسر کشور به حدود ۴ میلیون نفر بالغ شد که تا هفته آینده تقریبا سفر ۳ میلیون نفر آن‌ها پایان می‌یابد و به شهرهای خود باز خواهند گشت.

 

به سبب ادامه تحریم خرید میوه گران از سوی بسیاری از خانواده‌ها، بازار شیرینی‌فروشی‌‌ها امسال داغ‌تر از سال‌های گذشته بود به طوری که در تهران، برای خرید شیرینی از برخی شیرینی‌فروشی‌های معروف بایستی ۳ تا ۴ روز جلو‌تر بابت خرید قیمت شیرینی پول پرداخت می‌کردند.

 

از سوی دیگر با اینکه مردم شهرستان‌های بزرگ و کوچک همچنان با سرسختی از خرید میوه گران خودداری می‌کنند مع‌الوصف هنوز از کاهش نرخ میوه خبری نیست. صاحب یک میوه‌فروشی در خیابان کوروش کبیر در این مورد گفت: من از چند ماه قبل مقداری میوه برای عرضه در ایام نوروز ذخیره کرده بودم ولی به علت نبودن مشتری مجبور شدم میوه را با نرخ‌های ارزان‌تر بفروشم. یکی از مصرف‌کنندگان مورد سوال خبرنگار ما در این زمینه گفت: می‌گویند اتاق اصناف پایتخت گران‌فروشان را به شدت تحت تعقیب قانونی قرار می‌دهد، ولی این اتاق باید بداند میوه فقط در چند منطقه تهران که اتاق اصناف می‌تواند کاملا بر آن‌ها کنترل داشته باشد با نرخ مصوب عرضه می‌شود و اگر فرضا به اطراف شهر ری و جاده آرامگاه بروند مشاهده خواهند کرد که میوه خوب با گران‌ترین نرخ آزاد و دانه‌ای عرضه می‌شود.

 

 

تنوع پلاک‌ اتومبیل‌ها

 

سفر گروهی کثیر از شهرستانی‌ها به تهران، پلاک اتومبیل‌هایی را که در ایام نوروز در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کردند، تنوع کم‌نظیری بخشید. در مواردی، حتی در یک خیابان تعداد اتومبیل‌های پلاک شهرستانی بیشتر از اتومبیل‌های پلاک تهران بود.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: میوه


نظر شما :