احمد صدر حاج سیدجوادی درگذشت

۱۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۲ کد : ۳۰۷۰ از دیگر رسانه‌ها
احمد صدر حاج سیدجوادی درگذشت
تاریخ ایرانی: دکتر سیداحمد صدر حاج سیدجوادی، عضو شورای انقلاب، وزیر کشور و دادگستری دولت موقت و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران، امروز یکشنبه پس از یک دوره بیماری در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

 

به گزارش تاریخ ایرانی، احمد صدر حاج سیدجوادی متولد سوم خرداد ۱۲۹۶ در قزوین، فارغ‌التحصیل رشته حقوق قضایی و سیاسی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی از فرانسه، در دوران ملی شدن صنعت نفت وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به دعوت آیت‌الله سیدرضا زنجانی به نهضت مقاومت ملی پیوست و سپس در اردیبهشت سال ۱۳۴۰ همراه با برخی دیگر از اعضای این نهضت همچون مهندس مهدی بازرگان و دکتر یدالله سحابی به تاسیس نهضت آزادی ایران پرداخت، گرچه به دلیل اشتغال به امر قضاوت امضای او در بیانیه تاسیس این حزب قرار نگرفت.

 

حاج سیدجوادی در دوره نخست‌وزیری علی امینی، دادستان تهران شد و پس از بازداشت اعضای نهضت آزادی در بهمن ۱۳۴۱، مسئولیت اجرایی نهضت آزادی را برعهده گرفت. او پس از بازنشستگی، پروانه وکالت گرفت و به ریاست کانون وکلا انتخاب شد اما با مخالفت مستقیم شاه با ریاست او بر کانون وکلا، انتخابات باطل شد و داماد دکتر مصدق به جای او انتخاب شد.

 

او وکالت مبارزان قبل از انقلاب از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله منتظری و دکتر علی شریعتی و... را برعهده داشت و در بحبوحه انقلاب مسئول تماس با نیروهای مبارز فعال خارج از کشور بود و در آستانه پیروزی انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمد و در دولت موقت مهندس بازرگان، وزیر کشور و سپس دادگستری شد. او در مقام اولین وزیر کشور پس از انقلاب، رفراندوم جمهوری اسلامی را در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ برگزار کرد و در تدوین پیش‌نویس قانون اساسی نقش برجسته‌ای داشت.

 

حاج سیدجوادی پس از دولت موقت، به نمایندگی مردم قزوین در مجلس اول شورای اسلامی انتخاب شد و از سال ۱۳۶۰ همکاری خود را با دایرة‌المعارف تشیع آغاز کرد و پس از دو سال سرپرستی آن را برعهده گرفت که تاکنون ۱۴ جلد آن منتشر شده است و در سال ۱۳۸۲ به عنوان «کتاب سال» انتخاب شد و از سوی وزیر وقت ارشاد مورد تقدیر قرار گرفت. حاج سیدجوادی تا پایان عمر به فعالیت سیاسی در نهضت آزادی ادامه داد و در مقاطعی نیز بازداشت شد.

 

از حاج سیدجوادی کتاب «خاطرات صدر انقلاب» منتشر شده که شامل یادداشت‌های روزانه او از ۹ دی تا ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ است.

در همین باره بخوانید:

 

خاطره‌ احمد صدر حاج‌ سیدجوادی از پرونده اختلاس در سال ۴۰:

همبازی‌های شاه را دستگیر کردیم

 

کلید واژه ها: حاج سید جوادی


نظر شما :