۳۶ عضو کانون نویسندگان استعفا دادند

۱ بهمن ۱۳۵۸
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۷ کد : ۳۱۳۶ کاغذ اخبار
۳۶ عضو کانون نویسندگان استعفا دادند
گروهی از نویسندگان عضو کانون نویسندگان ایران طی نامه‌ای استعفای خود را از این کانون اعلام داشتند و اطلاع دادند که درصدد تشکیل یک کانون و یا اتحادیه تازه‌ای هستند که در راستای انقلاب اسلامی و ضدامپریالیستی ایران حرکت خواهد کرد.

 

به همین دلیل نیز از نویسندگان و هنرمندان متعهد و در عین‌ حال معتقد به انقلاب اسلامی ایران دعوت کرده‌اند تا با حضور خود تشکیل این اتحادیه را تسریع بخشند. در این نامه ضمن اشاره به تصمیم‌گیری‌های یک جانبه هیات دبیران کانون و عدم رعایت سنن دیرینه مبارزاتی این کانون، به اخراج چند تن از اعضای قدیمی آن اشاره و در ادامه آن نوشته شده است: هیات دبیران در شرایطی که میان انقلاب و دشمنان داخلی و خارجی‌اش یک مبارزه مرگ و زندگی درگیر بود و هست، به نام کانون با نیروهایی همگام و هم‌آواز شده که در کارشکنی و ایجاد موانع بر سر راه تحکیم و توسعه انقلاب پافشاری دارند.

 

هیات دبیران در یک مساله معین و مورد اختلاف، یعنی برگزاری شب‌های شعر و سخنرانی، نه تنها به هشدار چند تن از اعضای کانون که چنین اجتماعی را طی ده شب متوالی در محیطی که پذیرای فتنه و آشوب است صلاح نمی‌دانستند، توجه نکرد، بلکه با میدان دادن به هتاکی و ایجاد تشنج در اثنای جلسات عمومی و با حملات شخصی و ایراد انواع تهمت‌ها در طی اعلامیه‌ها و مقاله‌ها دست به اقداماتی زد تا پنج نویسنده و شاعر و مترجم سرشناس این کشور را که هر کدامشان سابقه ممتد مبارزه در کانون و جامعه دارند، ابتدا به تعلیق عضویت و سپس به اخراج محکوم کند. با این عمل هیات دبیران مسئولیت سنگین ایجاد تفرقه و انشعاب در صفوف نویسندگان و شاعران ایرانی را در لحظات حساس انقلاب ایران به گردن گرفت.

 

ما امضاءکنندگان زیر، اعضای کانون نویسندگان ایران، ضمن رد روش خودسرانه و سلطه‌جویانه هیات دبیران و مشی سیاسی آن، که کار را ناچار به بی‌اعتباری و تلاشی کانون کشانده، بدین وسیله ادامه فعالیت خود را در کانون نویسندگان ممکن نمی‌شماریم و استعفای خود را از این کانون اعلام می‌داریم.

 

از آنجا که متاسفانه کانون نویسندگان ایران با وضعی که پیش‌ آمده محتوای متعهد خود را از دست داده است، یادآور می‌شویم که ضرورت تاسیس کانون، انجمن یا اتحادیه‌ای که همه نویسندگان و شاعران و هنرمندان خدمتگزار خلق و وفادار به انقلاب مردمی و ضدامپریالیستی ایران را بر اساس تفاهم و احترام به عقاید یکدیگر جمع کند و استعدادهای ادبی و هنری را در راستای حقیقت و پیشرفت بسیج نماید، بیش از هر زمانی محسوس گشته است، می‌توان بدین منظور به بحث نشست و به توافق مطلوب رسید.

 

دکتر امیرحسین آریانپور – محمد آقازاده – محمود احیائی – مهدی اخوان ثالث – مهدی اسفندیارفرد – حسن اصغری – هانیبال الخاص – اصغر الهی – علی امینی نجفی – امیر نیک‌آئین – غلامرضا امامی – ناصر ایرانی – حسن پستا – محمد پورهرمزان – جاهد جهانشاهی – بهرام حبیبی – رکن‌الدین خسروی – محمد خلیلی – محمدحسین روحانی – محمد زهری – جلال سرفراز – احسان طبری – جلال علوی‌نیا – اسدالله عمادی – دکتر نورالدین فرهیخته – بهزاد فراهانی – حسن قائم‌پناه – محمد قاضی – جعفر کوش‌آبادی – کامبوزیا گویا – غلامحسین متین – پرویز مسجدی – ناصر موذن – محمدعلی مهمید – رحیم نامور – نصرت‌الله نوحیان.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: کانون نویسندگان


نظر شما :