نقش برجسته دوره فتحعلی‌شاه در کارخانه سیمان!

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۵ کد : ۳۱۸۷ از دیگر رسانه‌ها
نقش برجسته دوره فتحعلی‌شاه در کارخانه سیمان!
تنها قطعهٔ باقی‌مانده از آخرین نقش برجستهٔ دورهٔ فتحعلی‌شاه قاجار، سال‌هاست میان ضایعات و نخاله‌های آهن، روغن سوختهٔ ماشین‌ها و لرزش ناشی از حرکت ماشین‌های سنگین در کارخانهٔ سیمان ری گرفتار شده است تا شاید روزی، کسی دست یاری به سویش دراز کند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بزرگترین نقش برجستهٔ کشور با ۱۲ متر ارتفاع و ۱۸ متر پهنا، بعد از آسیب‌هایی که از سال‌های دور با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، برخلاف قول‌هایی که از حدود سه سال پیش ادارهٔ میراث فرهنگی شهرری داد، اما حالا شنیده می‌شود که بخش زیادی از آن از بین رفته است.

 

یک کارشناس حوزهٔ میراث فرهنگی دربارهٔ وضعیت کنونی این کتیبهٔ تاریخی که به نظر می‌رسد چند بیت شعر حک‌ شده روی آن به خط «میرزا غلامرضا اصفهانی» متعلق است، گفت: تنها قطعه از آخرین نقش برجستهٔ دورهٔ فتحعلی‌شاه قاجار در کارخانهٔ سیمان ری، در شرایط حفاظتی بدی قرار دارد و هر روز به نابودی نزدیکتر می‌شود.

 

مجدالدین رحیمی دربارهٔ قرار گرفتن این نقش برجسته در کارخانهٔ سیمان ری توضیح داد: این نقش برجسته که نشان‌دهندهٔ شکار شیر توسط فتحعلی‌شاه قاجار است، در اوایل انقلاب به دلایلی توسط مسوولان این کارخانه تخریب شد و در مرحلهٔ نخست تخریب، حدود ۵۰ درصد اثر از جای خود کنده و تکه‌تکه شد. پس از مدتی، حدود ۱۰ درصد نمای سطح اثر که چند کتیبه به خط نستعلیق و یک بخش از دم شیر شکار شده در آن مشخص است، در ساختمان متروکهٔ کارخانهٔ سیمان ری پیدا شد.

 

از خردادماه ۱۳۸۸ هشدارهای زیادی دربارهٔ لزوم رسیدگی به وضعیت این اثر تاریخی توسط دوستداران، کارشناسان و فعالان حوزهٔ میراث فرهنگی داده شد، اما ادارهٔ میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری به عنوان متولی این اثر تاریخی کاری نکرد.

 

۳۰ خردادماه ۱۳۸۸ مدیر ادارهٔ میراث فرهنگی شهر ری از آغاز بررسی تکهٔ باقی‌مانده از نقش برجستهٔ «شکار شیر فتحعلی‌شاه» در کارخانهٔ سیمان ری با هدف جابه‌جایی از این منطقه توسط یک گروه مرمتگر خبر داد تا با آسیب‌شناسی اثر، یک سکو در منطقه‌ای مناسب برای قرار دادن آن ایجاد شود تا جنبهٔ حفاظتی این قطعه سنگ رعایت شود و حتی ۹ ماه بعد، از گرفتن موافقت مالک کارخانه برای انتقال تکهٔ باقی‌مانده از کتیبهٔ شکار شیر فتحعلی‌شاه از کارخانهٔ سیمان ری خبر داده شد، با این وجود اعلام شد که هنوز جای مناسب برای انتقال این نقش برجسته پیدا نشده است.

 

حالا باید دید که در مدت سه سال گذشته، بالاخره مکانی مناسب برای انتقال این نقش برجسته پیدا شده است؟ شاید هم پیش از این باید دید که آیا هنوز از نقش برجستهٔ شکار شیر چیزی باقی مانده است؟

کلید واژه ها: آثار تاریخی


نظر شما :